The Apprentice

Picture of Nicolai Kristiansen

Nicolai Kristiansen

Instruktør: Ali Abbasi
År: 2024
Genre: Drama.
Biografpremiere: 17/10

Når man laver en biografisk film om en person (eller en såkaldt biopic), så ser jeg det personligt som en instruktørs fremmeste opgave, både at være så neutral som muligt og ligeledes heller ikke skabe et glansbillede eller noget som er 100 % nedgørende.

Om den iransk fødte (og dansk beboende), Ali Abbasi, har opnået dette med sin film, The Apprentice, som omhandler Donald Trump, er dét spørgsmål jeg vil prøve at besvare med denne anmeldelse.

Det kan nævnes, at filmens manuskript, ikke er baseret på nogen bog, men dog er skrevet af Gabriel Sherman, som ligeledes er journalist og bl.a. har været med til at skrive manuskriptet til Independence Day 2.

Hvordan, The Apprentice, så handler om Donald Trump, kan siges ganske kort og hurtigt.

I starten af filmen (som jeg vil tro er på et tidspunkt i midt-70’erne), er Donald Trump, inde på en meget eksklusiv klub (eller restaurant), sammen med en kvinde og Donald Trump, er udelukkende interesseret i at snakke om, alle de folk der er til stede den aften og hvorfor de er vigtige.

Imens kvinden så er på toilettet, får Donald Trump på en mand, som også virker til at have sine øjne på Donald Trump og få sekunder efter, bliver Donald Trump, så tilbudt at sidde til bords, men denne mand og hans selskab.

Dén mand er Roy Cohn, som er en meget succesfuld advokat og straks ser potentiale i lige netop Donald Trump.

Donald Trump & Roy Cohn, holder kontakten efterfølgende og særligt fordi, Donald Trump, pludselig får brug for Roy Cohn, da Donald Trumps far, står overfor en retssag, som helst skal vindes.

Dette lykkedes så og den resterende film, er overodnet Donald Trumps rejse fra at være en mand med ambitioner om storhed (og bl.a. at bygge Trump Towers), til en mand der har opnået storhed.

Denne film, er allerede ret kontroversiel, uden at den egentlig har haft særlige mange biografvisninger (denne anmeldelse skrives efter en forpremiere, 10 dage før den reelle premiere), fordi den lige netop omhandler en levende person, som sågar er i gang med en præsidentkampagne. Derfor, er The Apprentice, også forsøgt at blive gjort forbudt i USA af Trumps folk, men dette virker dog ikke til at være lykkedes.

Men, hvad er det egentlig Ali Abbasi, har gjort med denne film?

Jamen jeg kan skrive, at min personlige holdning som jeg havde om Donald Trump, før jeg så denne film, er bestemt ikke blevet ændret, i forhold til at føle sympati for ham.

Men det jeg dog alligevel synes var virkelig interessant, var faktisk delen før storheden kom, hvor Donald Trump, muligvis ikke er særlig ydmyg, men dog en mand der ikke kan klare sig selv 100 % og endnu ikke virker til at føle sig helt hjemme i den glamourøse verden, hvor løsninger ofte er til at finde, hvis man har råd nok til det.

Dernæst, var det ligeledes virkelig spændende, at opleve forholdet mellem Donald Trump & Roy Cohn, fordi Roy Cohn, virker umiddelbart som lidt af en maskine, som nærmest har det samme toneleje, uanset situationen og ligeledes følger nogle bestemte regler for både at opnå succes og føle sig som en vinder, hvilket Donald Trump, øjeblikkeligt tager til sig.

Det er ikke nødvendigvis fordi, Roy Cohn, hjælper Donald Trump uanset hvad eller vil være uærlig, hvis han ser at Trump, begår noget der anses som en fejl elle noget decideret dumt, men alligevel er der lidt en form for lærermester & elev-forhold mellem dem, som jeg i hvert fald synes var spændende at være vidne til.

Det skal også siges, at The Apprentice umiddelbart foregår over 10 år (der vises ingen årstal i filmen, men det er blot mit umiddelbare indtryk) og dette synes jeg faktisk særligt vises virkelig godt via de filmtekniske træk, såsom kameraføringen.

Kameraføringen er udført af danske, Kasper Tuxen, og udover at være virkelig flot og meget stilfuldt, så kunne jeg personligt virkelig godt lide at selve filmens visuelle udseende, skiftede, da man gik fra 70’erne og over i 80’erne. Dernæst er filmens klipning af Olivier Bugge Coutté og Olivia Neergaard Holm også virkelig god, fordi langt størstedelen af filmens 2 timers spilletid, er den i bevægelse og med et ganske godt tempo, som i hvert fald gjorde at kedsomhed, ikke rigtig formåede at finde sted.

Der skal selvfølgelig også nævnes noget om filmens skuespil og navnlig Sebastian Stan i rollen som Donald Trump.

Jeg vil skrive at den form for karakterudvikling som Donald Trump gennemgår (fra at være en mand der drømmer om storhed, for så at blive til en mand med storhed), synes jeg personligt skinnede virkelig tydeligt igennem Sebastian Stans præstation og selvom man kan diskuterer hvor godt stemmen er ramt, så synes jeg dog, at måden han var på som Donald Trump (og særligt da succesen kom), faktisk virkede til at være ramt ret godt.

Roy Cohn bliver portrætteret af Jeremy Strong og der er ligeledes tale om en meget fængslende præstation, fordi Roy Cohn, er en bestemt karakter, som både er meget stålsat på sejr og er en lidt speciel fyr, i forhold til det der med det nærmest (i hvert fald i første halvdel) konstant samme stemmeleje, uanset situationen han måtte være i eller humør.

Maria Bakalova, skal også fremhæves i rollen som Ivana Trump, fordi, skønt jeg ikke havde noget egentlig forhold til denne kvinde før jeg så filmen (eller har det nu) , så synes jeg dog også at Maria Bakalova, var god til at portrættere en kvinde, som også har ambitioner om sit liv og hvor status også spiller en stor rolle for hende.

Til sidst kan man jo så spørge om, der her er tale om en perfekt film om Donald Trump, i forhold til den ros jeg indtil videre har givet til filmen.

Dertil er svaret, nærmest endnu et spørgsmål, da jeg ikke helt 100 % ved, hvad Ali Abbasi, vil fortælle med filmen, udover at give en så neutral filmisk portrættering som muligt.

Det der dog skrives, var at jeg bestemt var underholdt, langt størstedelen af filmen og ligeledes fandt den spændende og interessant. Dertil, var den også meget velspillende og gav et virkelig perfekt tidsbillede. Så overordnet, er The Apprentice, en virkelig god film, om en person jeg virkelig ikke bryder mig om.

The Apprentice får 5/6 hamre:
🔨🔨🔨🔨🔨

Seneste

Moviemaniac anmelder 4k-film: Twisters

Twisters var én af sommerens store og larmende blockbusteroplevelser, og nu er den ankommet i hjemmebiografen. På 4k-format. René Buchtrup anmelder filmen lige HER;

Tatami

Nicolai har denne gang anmeldt en film om et judo-verdensmesterskab som har tråde til Iran/Isreal-konflikten. Tatami er en stærk, nervepirrende og hjerteskærende film, der afgjort er en biografoplevelse værdig

Moviemaniac anmelder 4k-film: Twister

Twister fra 1996 er en flot omgang action-tjubang, men fremstår en smule gammeldags, set med 2024-briller på.
Moviemaniac er tilbage med endnu en 4k-anmeldelse.

The Room Next Door

Nicolai har denne gang anmeldt en film om 2 veninder der pludselig møder hinanden igen efter et længere fravær og som er der meget for hinanden, imens den ene ligger for døden.

Trap (4k UHD)

M. Night Shyamalan er tilbage… denne gang med en rendyrket konceptfilm, om en seriemorder, som skal flygte fra et spillested…
Josh Hartnett har sin bedste rolle i mange år og han er grunden til at filmen er seværdig.
René Buchtrup anmelder thrilleren Trap lige her, som netop er udkommet på 4k ultra blu-ray.

The Witches

I anledning af halloween, har Nicolai et bud på en gyserfilmen, The Witches, der er tilpas mørk, tilpas gyset og ligeledes tilpas morsom, til at nærmest hele familien, kan nyde at se filmen, om en ung dreng der tager kampen om mod nogle grumme hekse.

The Shawshank Redemption

Andreas har genset The Shawshank Redemption.

En rigtig god film, der dog både er overvurderet og relativt ufarlig. Du får ikke ar på sjælen af at se den, men du er godt underholdt alligevel.

God fornøjelse