Onkel

René

René

Originaltitel: Onkel. Instruktør: Frelle Petersen. År: 2019. Genre: drama. Kan streames på Filmstriben.dk

Autentisk bondefortælling

Bondemanden, han har altid travlt, sang den kære Povl Kjøller, tilbage i midthalvfjerserne.

Der var ikke tid til pjank og pjat, nu når køerne skulle malkes, dyrene fodres og kornet skulle høstes.

Sådan er det også her i 2019.

I filmen “Onkel”, som foregår på en gård i Sønderjylland, møder vi den 27-årige Kris og hendes onkel. De har nok at se til, med gårdens besætning af malkekvæg og den årlige høst.

Dog er det Kris der styrer det hele. Det er hun nødt til.

Hendes onkel, er halvinvalid, og har brug for hendes hjælp til det hele. Sågar at vække ham om morgenen og hjælpe ham i tøjet.

De mange gøremål i løbet af dagen, styrer Kris. Onklen hjælper til, men i et begrænset omfang.

I filmens første kvarters tid, er vi som en flue på væggen. Det er næsten som at observere en dokumentar. Vi følger en helt almindelig dagligdag på gården, hvor vi observerer Kris og onkelens daglige rutiner, med alt det faste arbejde, til måltiderne i køkkenet.

Det er trivielt og rutinepræget. Og næsten uden snak.

Når det så endelig bliver aften, står den på et spil scrapple og lidt blunderi foran flimmerkassen i stuen.

Drømmene banker på

Da dyrlægen, Johannes (Ole Caspersen) bliver tilkaldt, pga. en kompliceret fødsel af en kalv på gården, bliver der prikket til Kris’ drømme om at blive dyrlæge.

Efter et besøg på kirkegården, hvor Kris’ forældre ligger begravet, vækker den jævnaldrende fyr, Mike, følelser i Kris, og sætter yderligere spørgsmål ved hendes drømme: tør hun overveje at give sin drømmeuddannelse en chance og ikke mindst, tør hun satse på kærligheden?

For hvad med hendes onkel, som har brug for hendes hjælp på gården? Hvem skal tage sig af ham og arbejdet, hvis hun ikke er der?

Filmens plot kan lyde lidt trist og tungt. Det er det bestemt ikke.

Selvom historien på Gården Stenbjerg tager sin tid, og aldrig lader sig forhaste, bliver vi hurtigt klogere på de få karakterer i filmen, da billederne siger mere end tusind ord. Særligt mellem onklen og Kris, mærker vi en lune og varme, og de få gange, de knastørre, sønderjyske replikker bliver leveret.

At det hele føles så autentisk, skyldes helt sikkert instruktør, Frelle Petersens opvækst og baggrund. Han er selv vokset op i Sønderjylland og har castet en vaskeægte landmand, i rollen som onklen. At det oven i købet er hans niece i virkeligheden, altså Jette Søndergaard, som spille Kris, kan mærkes på deres ærlige og rørende sammenspil med hinanden.

Særligt de scener, hvor hun på beskyttende vis, skælder ham ud, da han ligger og spiser, mens han ligger ned i sofaen, er både sjove og søde.

Muligvis er det ham, der har passet på hende efter forældrenes død, men nu er rollerne byttet rundt. Og med lune, nærvær og varme, får vi det hele serveret, så det varmer og gør indtryk.

At en middag med Mike, med onklen som tredjehjul, og en dyrelæge konference i København med hendes nye ven, Johannes, bliver altafgørende for forællingens udvikling, vil jeg ikke afsløre hvorfor.

Stort drama med små armbevægelser

Udadtil kan “Onkel” virke som en dokumentar-lignende sag, om de indbyrdes forhold på en gård. Men den er mere end det.

Det er en film om livets små drømme, som kan virke skræmmende store, når livet ikke altid flasker sig, som man gerne vil. Om respekt og kærlighed, og de svære valg, man ind i mellem må tage beslutninger om.

“Onkel” er den mest ærlige og rørende, danske film jeg har set længe. Hvor er det befriende med en film, som lader billederne tale, og som formår at skabe drama, uden de helt store armbevægelser.

En hjerteskærrende, universel fortælling, som alle forhåbentligt kan relatere til.

Onkel får 5/6: 🔨 🔨 🔨 🔨 🔨

Seneste

The Breakfast Club

Nicolai har denne gang anmeldt en af de allerstørste 80’er-klassikere overhovedet og kongen af ungdomsfilm.

Nemlig The Breakfast Club, som fortsat kan gribe fast om hjertet og give ens sjæl et stort kram, som få andre film kan.

Training Day

Training Day er et eksemplarisk eksempel på en good-cop-bad-cop-film, som holder hele vejen, med den idealistiske og moral-bevidste nybegynder, der møder den erfarne og verdensopgivende betjent.
En underholdende, men også vigtig film, der berører aktuelle og alvorlige problemstillinger i et af USA’s barske miljøer.

Ustyrlig

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en af de mørkeste kapitaler i dansk historie, som er pigehjemmet på Sprogø.

Ustyrlig er barsk, ubarmhjertig og hård, men samtidig også smuk og på alle måder en dybt uforglemmelig oplevelse.

Knock At The Cabin

Hva’ Søren ? Er M. Night Shyamalan blevet voksen? Har han lavet en film uden en plot-twist-afslutning?
René Buchtrup er hvert fald ret begejstret for hans nye film, Knock At The Cabin, som han kalder et intenst og klaustrofobisk kammerspil, der er spændende fra start til slut.

Forventninger til søndagens Oscarshow?

Personligt synes jeg Oscar-feltet er lidt kedeligt i år. Der er nogle mesterværker hist og her, men desværre en del film, der ikke just appelerer til mig. Jeg er jo lidt af en snob, men jeg synes altså der mangler lidt flere af de der film, der rammer som en solid knytter i mellemgulvet.

Kysset

Nicolai har denne gang anmeldt den seneste storfilm af Bille August, som er en fortælling om forskellen på kærlighed og medlidenhed. Det er dog lidt usikkert om hvad Bille August helt konkret vil fortælle, men filmen indeholder dog godt nok skuespil, til at filmen fungere ok.

Creed III

Der er dømt manflick og melodrama for alle pengene i den tredje Creed-film. Kald det hvad du vil. René kalder det mænd-o-drama.
Det er underholdende, effektivt og hårdtslående boksedrama, og Jonathan Majors er fantastisk som Creeds modstander i bokseringen.