True Detective Sæson 3 anmeldelse

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

3. sæson vender tilbage til det gode udgangspunkt med bundsolidt skuespil, en makaber sag og den helt særlige TD-stemning.

Anmeldelsen er baseret på de første 3 afsnit. De første to afsnit kan streames fra den d. 14 januar på HBO Nordic.

Universet fra sæson 1 med et meget karismatisk makkerpar Cohle og Hart og deres jagt på en yderst makaber seriemorder, står stadig øverst på skamlen over de allerbedste sæsoner nogensinde af en tv-serie.

Det var en perfekt cocktail af mødet mellem et meget umage makkerpar, mystik, sort humor og en helt særlig stemning.

Denne særlige stemning vender vi tilbage til lige om lidt.

For efter en gevaldig skuffende omgang med sæson 2, er hovedforfatteren Nic Pizzolatto, tilbage med en længe ventet tredje sæson.

De mange trailere som har floreret på nettet de seneste par måneder, har antydet et tilbagevenden til den dystre, dragende og mystiske stemning, som også prægede den første sæson.

Heldigvis er den store stemningsparaply også foldet ud over sæson. 3.

Hovedpersonen i denne omgang er politibetjenten Wayne Hays (spillet af oscar-vinderen Mahershala Ali) der i 1980 skal opklare en ny sag om to forsvundne børn. Et søskendepar som ellers bare skulle cykle en tur på legepladsen, men som aldrig vendte hjem.

Vi skal som seere med Hays frem til både 1990 (i en intern politi-afhøring) og 2015 (under interview med rapporter) for at komme tilbage til hvad der egentlig skete tilbage med sagen tilbage i start-firserne.

“I’ll remember the moon and Steve McQueen died” mindes Hays der sammen med sin politimakker Roland West (Stephen Dorff) bliver kaldt ud til søskendeparrets hjem for at tage hul på sagen.

Et hukommelsestab har dog gjort at Hays ikke husker alt fra sagen og lige så langsomt lægges der flere brikker i det dunkle puslespil jo flere afsnit vi ser.

Hvor anden sæson af True Detective var simpel og på grænsen til det action-fordummende, er tredje mere True Detective-ish. Eller dvs, mere som den første sæson af serien, som havde det særlige touch der gjorde True Detective så mesterlig.

Uden at afsløre for meget kan jeg fortælle at serien heldigvis tager ikke skynder sig afsted, men ligesom den populære første sæson tager den sig tid til langsomt at lukke op for det uklare, udefinerbare og dunkle univers, hvor alle er potentielle kidnappere og mordere. For som Hays snakker om i første afsnit med sin makker, West, så kan de ikke stole på nogen (“Everybodys lying. Period.”).

Skuespillet er upåklageligt og ingen overspiller (Vince Vauhn…host host…anden sæson…host host..) og selvom vi ikke får et så fabelagtig makkerpar som med Matthew McConaughey og Woody Harrelson, så gør Ali og Dorff det stadig sublimt i rollerne som the state police detectives of Missouri som for alvor kommer på prøve. På på jobbet, men også i privaten.

Det er ubehagelig velkendt og (nærmest) hyggeligt at træde ind i det go’e gamle True Detective-univers igen, som denne anmelder i den grad byder velkommen.

Efter tre bundsolide afsnit har jeg høje forventninger til de kommmende fem.

Men der skal et mirakel til hvis den skal op på siden af første sæsons tårnhøje niveau.

True Detective Sæson 3 får 4 ud af 6 hamre: 🔨🔨🔨🔨

Seneste

Årets Film 2024 (Andreas Top 10)

2024 var et noget blandet filmår, for mig.
Det var såmænd ikke fordi der manglede gode og spændende filmprojekter, men simpelthen fordi jeg ikke fik set ret mange af dem…
Ikke godt nok, jeg ved det, men her har i altså min Top 10 for filmåret 2024.
God fornøjelse

Emilia Pérez

Nicolai har denne gang anmeldt en mexicansk musical om en transkvinde, der skal finde sig tilpas i et nyt liv.

Emilia Pérez, har meget på hjertet, men den kan dog ikke bærer alle sine ambitioner og ender med at kunne mindre end den egentlig vil.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Pusher-trilogien

Velkommen til den første 4k-anmeldelse i det nye år! René anmelder ikke blot én, men et helt boxset, som bugner af ekstra spillefilm og ekstra materiale. Det er rigeligt at snakke om, når Pusher-trilogien bli’r anmeldt…

Babygirl

Nicolai har denne gang anmeldt en erotisk thriller, som både er vovet, hed, intens og samtidig følsom og meget kompleks.

Babygirl har mange tangenter at spille på og oveordnet spiller det hele mere end godt nok til at være en biograftur værdig!

The Room

For seks år siden anmeldte René Buchtrup “verdens dårligste film” til bundkarakter. Nu har tonen fået en helt anden lyd. Læs hans (nye) anmeldelse af The Room…

Årets Film 2024 (Nicolais Top 10)

I Moviemaniacs tilbageblik på det nu forgangne år 2024, er det nu Nicolais tur til at dele ud af sine filmiske højdepunkter, hvor der så er tale om en bred perlette af både store værker og små gemte perler, som alle gjorde massivt indtryk.

Årets Film 2024 (Renés Top 10)

Filmåret 2024 har i følge René Buchtrup været fantastisk og det har kort sagt været enormt svært at fravælge film til den endelige TOP 10. Men det er selvfølgelig lykkedes, og her får I listen. Rigtig god fornøjelse..

Better Man

Hvis man vil slutte året af med et brag i biografen, som giver en lyst til at danse og hoppe ind i 2025, jamen så har Nicolai et ganske godt bud på dette, via Better Man, som fortæller historien om popikonet Robbie Williams, som så bliver skildret som en abe.