The Vast of Night (Amazon Prime anmeldelse)

Originaltitel: The Vast of Night
Instruktør: Andrew Patterson
Produktionsår: 2019
Genre: Sci-Fi
Kan streames på: Amazon Prime

af Jacob Faurholt

For nylig poppede der en ny film op på Amazon Prime med titlen The Vast of Night. Dens dragende artwork, historiebeskrivelse, og da jeg undersøgte nærmere, gode anmeldelser, overbeviste mig om at give den en chance. I folks beskrivelse af filmen, blev både kultserien The Twilight Zone samt Steven Spielberg’s sci-fi mesterværk Close Encounters of the Third Kind nævnt, og jeg kan med glæde meddele, at disse referencer ikke er helt ved siden af.

The Vast of Night finder sted i en lille by i 1950’ernes New Mexico. Her opdager den entusiastiske “switchboard operator” Fay og byens karismatiske radio DJ Everett, en mystisk frekvens / lyd, som afbryder deres radio- og telefonsignaler. Samtidig hører de rygter om et mystisk svævende objekt, og folk som gemmer sig i deres kældre. De beslutter sig for at afspille den mystiske lyd i deres radio, i håbet om, at nogen kan genkende den, og bliver hurtigt ringet op af en gammel militærmand, som kender til lyden. Dette vækker for alvor de to unges nysgerrighed, og lige så stille begynder et spændende mysterie at udfolde sig.

Filmen er Andrew Patterson’s debutfilm, og ifølge IMDB, er han på mange måder et ubeskrevet blad. Derfor er det ikke mindre imponerende, at The Vast of Night er så helstøbt og original, som den er. Til trods for filmens tydelige filmhistoriske referencer, er den også helt sin egen, hvilket skyldes flere ting. For det første er dens 1950’er retro-billedside virkelig gennemført, og måden hvorpå kameraet følger skuespillerne, og nogle gange går sin egen vej, er enormt stemning-opbyggende. Og så skal det også nævnes, at der kun bliver brugt et minimum af special effects, hvilket er et stort plus. I stedet for udpenslende CGI, får fantasien lov at arbejde gennem den dialog-drevne historie, som ind imellem kan minde om et gammeldags radiospil. Det er intenst og fermt udført.

Skuespillet (alle relativt ukendte ansigter) er også lige i skabet, og det er selvfølgelig en af grundene til, at denne form for historiefortælling kan fungere, så kun ros på den front.

The Vast of Night kommer nok ikke til at ryste filmverdenens grundvold, men uanset hvad, er der tale om en lille original sci-fi-perle, som alle fans af genren, eller bare fans af spændende filmkunst burde unde sig. Det er helt rart, at der i vores tids film-landskab, er plads til en anderledes tænkende debutinstruktør som Andrew Patterson. En som både favner det velkendte – og elskelige ved klassisk sci-fi, men også formår at sætte sit eget præg på genren.

The Vast of Night får: 5 / 6
🔨🔨🔨🔨🔨

Violent Night

Julemanden er fordrukken og brækker sig ud over kanen, men redder dagen i John Wick-stil.
Lyder det som en julefilm for dig? Fedt! For her anmelder René Buchtrup “Violent Night” med David Harbour i hovedrollen…

Black Panther: Wakanda Forever

Hvis du også synes den første Black Panther-film var lidt fesen, så frygt ej,- Black Panther: Wakanda Forever er en modig og helstøbt filmoplevelse, der virker tiltrængt i det efterhånden malkede Marvel-univers.

Komiske scener fra film og TV – Volume 2

Her er en ny omgang komiske og groteske scener fra film og TV. Nogle hører en tid til – før krænkelsesparatheden satte mange ting skakmat, mens andre bare er tidløs humor.

Du kan grine af det hele, det er dog fællestrækket – ja altså såfremt du synes det er sjovt?