Spider-Man: Across The Spider-Verse

Sony Pictures Entertainment
Picture of Nicolai Kristiansen

Nicolai Kristiansen

Instruktør:  Joaquim Dos Santos, Kemp Powers og Justin K. Thompson
År: 2023
Genre: Animationsfilm.
Biografpremiere: 01/06.
Kan bl.a. streames på Blockbuster

Der er visse superhelte som er større end andre og som er blevet til idoler for det som de måtte stå for.

Én af dem, er Spider-Man, hvor det der kendertegner Spider-Man, er at der er tale om et ganske normalt menneske der lige pludselig bliver superhelt og derfra både skal bekæmpe forbrydelser og ondskab i varieret grad, men samtidig holde begge ben solidt plantet i jorden.

Der er igennem de sidste 21 år lavet 10 forskellige Spider-Man-film til det store lærredet og den seneste og 10 af dem, er animationsfilmen Spider-Man: Across The Spider-Verse.

For uvidende, er der her tale om en 2’er til Spider-Man: Into The Spider-Verse fra 2018, som blev en verdens omspændende filmsucces, grundet dens særlige og enormt farverige animationsstil og hvordan den skildrede Spider-Man som helt, på en helt ny måde.

Det som Into The Spider-Verse, særligt gjorde anderledes, var at den ikke fulgte Peter Parker (fyren som normalt bliver til Spider-Man), men i stedet Miles Morales, som så blev oplært i at blive til og være Spider-Man, fra andre variationer af Spider-Man, som kom fra forskellige dimensioner og universer (heraf titlen Spider-Verse).

Across The Spider-Verse, fortsætter så denne historie og formår simpelthen igen at sætte en helt ny og hidtil uberørt brik i puslespillet om hvad/hvem Spider-Man, er.

Fordi, hvor Into The Spider-Verse, særligt handlede om hvordan man blev til Spider-Man, så handler Across The Spider-Verse, særligt om hvad det rent faktisk indebærer at være Spider-Man og hvorfor nogle bliver til Spider-Man.

Det er det tætteste jeg kan komme på forklaringen af historien til denne film, da der sker forholdsvis meget i dens varighed af 2½ time og fordi det ikke nødvendigvis er alt der skal forklares, for at få den bedst mulige biografoplevelse.

Men det som dog kan forklares er at, instruktørteamet (Joaquim Dos Santos, Kemp Powers og Justin K. Thompson) og de 3 manuskriptforfattere (Phil Lord, Christopher Miller og Dave Callaham), er enormt ambitiøse i det de vil.

For det første kan det siges, filmen som sådan har 2 Spider-Man-hovedpersoner, hvor den ene er Miles Morales og den anden er Gwen Stacey (som jo så er Spider-Woman), som begge mødte hinanden i den første Spider-Verse-film, og som nu mødes igen, men hvor der dog kommer tvivl om hvor god en idé det egentlig er, da de begge står vidt forskellige steder i livet (både som deres egne personer og deres Spider-Man- alter ego).

Yderligere er der naturligvis også en skurk (som i enhver superheltefilm) og her er der tale om Spots, hvor det der er med ham, er at der både er huller i ham og at han kan skabe huller og derfra springer fra sted til sted.

Det interessante ved Spots, er at han til at starte med, er lidt en skurk der er svær at tage seriøs, da Spots, primært kommer galt af sted, men da man lærer hvad Spots’ formål og plan er, bliver han lige pludselig en meget farlig skurk og dermed (synes jeg selv) en virkelig interessant skurk, i forhold til den udviklingen som Spots, gennemgår.

Men for at vende tilbage til instruktørerne og manuskriptforfatternes ambitioner, så synes jeg virkelig at Across The Spider-Verse, er en helt særlig størrelse inden for både Spider-Man-film og dernæst animationsfilm.

Fordi i de 3 andre Spider-Man-2’ere, der hidtil har været lavet (med 3 andre edderkoppemænd), der har de særligt handlet om at tage det ansvar på skuldrende, som de blev bekend med, da de blev til Spider-Man. Men her gås der et skridt dybere i hvorfor Spider-Man, kommer ud for de ting som alle variationer af superhelten kommer ud for og hvad konsekvenserne er for dette.

Dernæst er der også massevis af nye versioner af Spider-Man der kommer på spil her (og som ikke skal afsløres), men for mig var det dog særligt filmens meget komplekse fokus på hvad det indebærer at være superhelt, som gjorde Across The Spider-Verse, til en virkelig særlig film.

Rent animationsmæssigt, har jeg sjældent til aldrig oplevet noget lignende.  Udover at være ekstremt farverig, så fristes jeg næsten til at tro at samtlige animationsstile, som man kunne tænke sig, er til at få øje på i denne film og dette er både virkelig ambitiøst og samtidig ubeskriveligt imponerende, i forhold til hvor perfekt det er udført.

Samtidig kan det også siges a selvom Across The Spider-Verse, bestemt er en virkelig sjov film (det bliver sågar nævnt på et tidspunkt, at Spider-Man, skal være sjov), er den dog samtidig også dyb seriøs og den formår både at balancere perfekt mellem dette og ligeledes fint bygge bro mellem det morsomme og det dybt seriøse.

Det skal dog også påpeges, at Across The Spider-Verse, ikke har nogen slutning, da en ny film i denne animerede saga (kaldet Beyond The Spider-Verse), er planlagt til at udkomme engang til næste forår. Her kunne man jo så spørge om slutningen (som ikke skal afsløres), fungere?

Efter min mening, ja! Da den lige netop slutter på et enormt spændingsmoment og øjeblikkeligt giver én lyst til at se hvad der så måtte ske.

Og alt i alt, så synes jeg ærlig talt at Across The Spider-Verse, føles som lid af et filmisk nybrud, i forhold til hvordan den skildre superhelte og hvor vild den er i sin animation, samtidig med at den konstant er underholdende, vildt spændende, rigtig morsom og direkte hjerteskærende til tider.

Alt i alt, en fænomenal underholdningsfilm og afgjort et godt bud på dette års bedste animationsfilm.

Spider-Man: Across The Spider-Verse får 6 ud af 6 hamre:
🔨🔨🔨🔨🔨🔨

Seneste

Twisters

Nicolai har denne gang anmeldt den nye Twister-film, Twisters, som prøver at opgradere 90’er-klassikeren om adrenalinjunkier som jæger tornadoer. Lykkedes opgraderingen? Ikke helt, men dele af filmen redder den fra at blive en total katastrofe.

Gondola

Nicolai har denne gang anmeldt en film om 2 gondolfører i en gregoriansk landsby, som bliver forelsket.

Det er en film uden nogen sagte ord og det er slet og ret, en af årets største filmiske fornøjelser, som er helt perfekt at opleve i biografen, i disse grå tider!

Godzilla x Kong: The New Empire (4k uhd)

Den nye Godzilla/King Kong-film er én stor undskyldning for at se en radioaktiv øgle og kæmpe-abe slås mod endnu en giga-abe, der ridder på en is-øgle i fremmed portal-verden (!!!) Godzilla x Kong: The New Empire er den femte i Monsterverse-universet og René Buchtrup anmelder den her til hjemmebiografen.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Stand By Me

“So darling, darling stand by me”. Ja, teksten kender i jo godt, men hva’ med 80’er-filmen den nu stammer fra. Hvordan er den ved et gensyn her i 2024? Se med her hvor René fra Moviemaniac anmelder 4k-film igen.

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.

Til Verdens Ende

Viggo Mortensens instruktør-take på den traditionelle western er blevet til en fintfølende og næsten poetisk én af slagsen.
Vicky Krieps stjæler billedet som kvindelige hovedrolle, Vivienne.
René Buchtrup anmelder Til Verdens Ende.

Knox Goes Away

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en lejemorder med opbyggende demens og det er bestemt lige så specielt og hjerteskærende, som det måtte lyde.

Knox Goes Away er ikke fejlfri, men når den dog fungere, er den dybt fremragende og er grundlæggende, meget værd at se i biografen.