Robin Hood

René Buchtrup

René Buchtrup

Originaltitel: Robin Hood. Instruktør: Otto Bathurst. År: 2018. Genre: Action. Kan streames på Blockbuster.

Da jeg var ca. 8 år gammel var jeg i skolens gymnastiksal og se et teaterstykke. Det hed Robin Hood. Det var et hyggeligt børnestykke som handlede om den fredløse Robin Hood og hans eventyr i Sherwood-skoven.

På det tidspunkt i stykket blev der fjollet om Robin Hoods navn og sagt følgende: “Robin Hood slog en prut”. Den sætning skraldgrinede alle i gymnastiksalen af. Jeg var én af dem der grinede højest. 

Det teaterstykke gjorde indtryk fordi det både fortalte den spændende historie om kammerateri, kampen mellem det gode og det onde, og selvfølgelig en god potion humor. 

Jeg har lige set den nye Robin Hood-film i hjemmebiografen. Det var da ikke Robin Hood, tænkte jeg ved mig selv. Det var da bare en dårlig undskyldning for at lave en pladder-action-skraldebangfilm. Og stjæle med arme og ben fra samtlige actionsucceser gennem filmhistorien. 

Jeg savnede nærmest teaterstykket fra barndommens gade. Jeg begyndte også at tænke på Disney-versionen fra 1973, hvor hyggen gik hånd i hånd med den gode historie om den fredløse helt, Robin.

Jeg savnede simpelthen det gode eventyr. 

Hvor var det blevet af?

Alt hvad jeg troede jeg vidste om legenden med bue og pil, er blevet slettet med delete-knappen i den nye 2018-version (det gør fortællerstemmen os meget opmærksomme på i introen af filmen). Robin Hood er i denne fortælling en rig godejer, mens Lady Mation er en fattig pige. 

Robin og Marion forelsker sig. Alt er godt. Robin bliver sendt i krig. Alt er forfærdeligt.

Den krigs og magtliderlige Sherif er skyld i dette. Han vil 
bekæmpe maurerne i Det Tredje Korstog. Han beskatter alle borgere i Nottingham for hver en krone de har. Han mener nemlig maurerne er et barbarisk folkefærd som vil frarøve Nottingham alt hvad de har kært. 

Krig er helvede på jord og det er vi som publikum ikke i tvivl om efter første krigscene (Black Hawk Down-rip off, dog med bue og pil i stedet for guns). Som et spøgelse vender Robin hjem til en verden som allerede har erklæret ham død. Inklusiv Marion. Hun har fundet en ny udkåren. 

Fortvivlet rotter han sig sammen med én af maurerne (Jamie Foxx) som får ham overbevist om at tage hævn på Sheriffen og give lidt retfærdighed tilbage til pøblen. Sheriffen kræver nemlig skatter af folket og tømmer deres lommer, så han kan fortsat kan finansiere hans evige krige på slagmarkerne. 

Maureren John, begynder en hård træning og Robin lærer at blive hurtigere og bedre med hans bue og pil, så han kan kan blive Nottinghams maskerede hævner om natten og blive dus med Prins John om dagen. Så han kan have sin fjende endnu tættere (Batman Begins-rip off). 

Efter ca. tre kvarter i filmen, var min tålmodighed opbrugt. Resten af filmen var én stor jammerlig undskyldning for bulder og brag-action. Så hurtigt klippet sammen, så man i den grad kunne få sig et vildt epilepsianfald (lige så pinagtigt som “Taken 3”) og slow-motion sekvenser, så selv Transformers filmene ville sige: så, rolig nu.

Jeg elsker actionfilm. Men de bedste actionfilm ved også hvad de vil. Nogle har oven i købet en god, sublim historie, spændende karakterer OG fedt koreograferet action. Andre vil gerne bare underholde.

Robin Hood 2018 vil være det hele. Være filmen med hjerte og hjerne. Den har de bedste intentioner, men falder i stedet til jorden som en slatten pil lavet af toiletpapir. 

Altså, helt ærligt, i denne udgave af Robin Hood får han sit efternavn… pga. sin hættetrøje han har på under røverierne! Hood! Den kunne lige så godt have heddet Robin Hoodie. Kæft, hvor dumt og popsmart….!

Få af actionscenerne holder (mest i første halvdel af filmen, inden jeg for alvor så mig sur på resten) og så er der Ben Mendelsohns sherif-figur. Han er bare god til at spille ond med ond på. 

Taron Egerton, som spiller Robin Hood, giver ikke karakteren mere end han gjorde i Kingman-filmene. Faktisk føles hans Hood-karakter som en light-version af de film. Jamie Foxx føles direkte malplaceret som hans mørke sidekick, John, fra de varme lande. Han overspiller og gør hele molevitten mere utroværdig.

Robin Hood slog en prut. Den var høj og klam og så var den væk igen. Ligesom denne film. Kort tilstede i bevidstheden, så væk og hurtigt glemt igen.

Robin Hood får 2 ud af 6 hamre:     🔨🔨

Seneste

Birthday Girl

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en fødselsdagsferie på et krydstogt, hvor tingene går virkelig gruligt galt for en mor og en datter.

Birthday Girl, er intens, hjerteskærende og grundlæggende en ret ubehagelig film, som måske ikke er helt perfekt, men som dog er en der vil påvirke én og som man vil huske efterfølgende.

Godzilla x Kong: The New Empire

Den nye Godzilla/King Kong-film er én stor undskyldning for at se en radioaktiv øgle og kæmpe-abe slås mod endnu en giga-abe, der ridder på en is-øgle i fremmed portal-verden (!!!) Godzilla x Kong: The New Empire er den femte i Monsterverse-universet og den bli’r anmeldt af René Buchtrup

Perfect Days

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en ældre japansk herre, som rengøre toiletter i Tokyo og bl.a. lytter til gammel rock på kassettebånd.

Hvis dette ikke lyder som noget særligt, så er det dog faktisk tilfældet her, da Perfect Days er filmisk hverdagspoesi når det er allerbedst og ligeledes årets hidtil allerbedste bud på en film der viser mennesker og livet fra den allerbedste side af.

Paris, Texas

Wim Wenders har skabt en sjælden filmperle, som beskriver ensomhedens væsen mere rørende end nogen anden film i filmhistorien.
Læs René Buchtrups anmeldelse af Paris, Texas, med en storspillende Harry Dean Stanton i front

Past Lives

Nicolai har denne gang anmeldt en film om 2 koreanske mennesker, som først mødes i barndommen og som sides mødes flere gange som voksne, men for hver gang de mødes, er deres liv helt anderledes.

Past Lives er intet mindre end et stort, smukt, subtil og virkelig menneskeligt mesterværk, som man i allerhøjeste grad, kan og bør opsøge i ens nærmeste biograf.

Wild

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en kvinde der beslutter sig for at vandre en virkelig hård og lang tur, for at kunne komme af med livets smerter, sorg og traumer.

Wild er en hjerteskærende og spændende film, som ikke er perfekt, men dog meget medrivende.

Ugens Streaming Anbefaling – American Fiction

Cord Jefferson vandt til årets Oscar-show en gylden statuette for “bedste manuskript”.
American Fiction er filmen du ikke skal snyde dig selv for, da den er velspillet, skarp og morsom.
Allan fra GoFM får en lille anbefaling med på vejen her i lydklippet: