Power Of The Dog

Picture of Andreas Nørgaard

Andreas Nørgaard

Originaltitel: Power Of The Dog
Instruktør: Jane Campion
År: 2021
Genre: Drama/Western
Filmen kan streames på: Netflix

Det maskuline narrativ”

Power Of The Dog er et fantastisk drama, og den er moderne western, i samme stil som No Country For Old Men, The Three Burials Of Melquiades Estrada og Hell Or High Water.

Sat i Det 20 Århundredes spæde start, får vi indblik i en verden, hvor mænd var nogle barske sataner, og kvinder nogle forskrækkede fugleskræmsler, der pippede en smule, hvis manden tillod det.

De to brødre Phil og George har arvet forældrenes ranch, men har helt forkellige interesser.

Phil´s liv er primært foregået på hesteryg, hvorfra han har udlevet sin drøm og identitet, mens George har været i storbyen, uddannet sig, og blevet dannet på en måde, hvor Phil slet ikke kan være med. Phil er grov overfor sin bror, men det dækker over et kærligt bånd, og en frygt for at blotte sig for meget. Et kig bag hans rå ydre kan potentielt være ødelæggende.

Phil bruger meget af sin tid på, verbalt at forfølge George´s nylie hustru, Rose, samt dennes teenagesøn, Pete, der udstråler det stik modsatte af Phil selv.

Hvis du som mand afveg fra den ultramaskuline fortælling om præriens skrappe drenge, så var du både en svanset bøsserøv, skydeskive for alverdens spydigheder, samt syndebuk for de “rigtige” mandemænd.

Den unge Pete hører til førstnævnte kategori, mens Phil tilhører den selvbestaltede machomand. En karakter der vækker minder om Clinten’s stærke roller som enten tavs hævner, eller gammelt snævertsynet røvhul.

Phil gør et ihærdigt forsøg på at intimidere “nevøen” og dennes mor, men et sted lurer hans egne hemmeligheder, der truer hans ellers så kontante og utilnærmelige facade.

“Øjnene lyver aldrig”

Spillet imellem George og Phil er præget af en ømhed og et ubrydeligt bånd. George er den eneste, der kan tøjle sin bror, hvilket han dog gør sjældent, men elegant og effektivt, når det sker. Der er nogle fantastiske scener imellem de to.

Det samme kan i den grad siges om Phil og Pete.

Jeg sad op til flere gange og tænkte på Dreyer´s mesterstykke, The Passion Of Joan Of Arc.

Jane Campion bruger flere gange sine skuespilleres mimik i stedet for en masse ord. Det kræver at skuespillerne har evnerne, og at instruktøren kan formidle sine tanker ud til dem. Det må man sige, at Cumberbatch og Smit-McPhee og Campion har.

De har næsten ingen replikker imellem sig, men det var først da jeg så den anden gang, at jeg lod mærke til det. Øjnene lyver aldrig!

Det er fuldstændig mesterligt arbejde.

Hvis der skal uddeles en ensemblepris ved en eller anden prisuddeling her i foråret, så SKAL den gå til Power Of The Dog!

Jesse Plemons, Kirsten Dunst, Kodi Smit-McPhee, Benedict Cumberbatch spiller alle det bedste de nogensinde har gjort, og de tre førstnævnte ville til enhver tid have stjålet billedet med deres præstation, hvis det ikke lige havde været for Cumberbatch’ præstation som Phil. En af de bedste præstationer foran et kamera i laaaang tid.

Der kan skrives meget om den, men jeg nøjes med ovenstående, lidt overfladiske hyldest.

Den skal ses, den skal nydes, også bør man gentage det hele igen. SÅ god er præstationen og filmen.

Vi runder af

Døden kan være en mulighed… for nogle.

Slutningen indbyder til snak og debat

Var i nøgne?

Det blik Phil sender Pete….wauw for en symbolik.

– men hvad siger det helt præcist?

Pete’s lægestudier spiller elegant ind i ligningen, og vi får en flertydig slutning, der kan tolkes på…

Det er så absolut en af de mest interessante – og bedste – film jeg har set i mange år.

Jeg kan ikke andet end at give fuld plade til dette mesterværk, der bør stå som et monument for amerikansk film i fremtiden.

6/6 🔨

Power Of The Dog får 6/6 hamre:
🔨🔨🔨🔨🔨🔨

Seneste

The Wild Robot

Nicolai har denne gang anmeldt en animationsfilm om en robot i vildmarken, som skal lære hvad det vil sige, at opfostre et barn og skabe venskab med vilddyr. Det er en virkelig fremragende, morsom, rørende og virkelig underholdende film, som alle og enhver (uanset aldersgrupper), bør kunne få noget ud af

Beetlejuice (4k UHD)

Nicolai har anmeldt 80’er-klassikeren, Beetlejuice, i anledningen af dens udgivelse på 4k ultra blu-ray. Og skulle man være i tvivl, om Beetlejuice holder endnu, så behøver man ej at tvivle, fordi Beetlejuice, er bestemt forsat en super underholdende og super sjov gyserkomedie.

Lee

Nicolai har denne gang anmeldt den nye film om krigsfotografen, Lee og der er i den grad tale om en smuk og meget gribende film om en kvinde der kæmpede sin sig for at dokumentere rædslerne under 2. Verdenskrig

Furiosa: A Mad Max Saga (4K UHD)

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja. For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling. Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse af actionbaskeren, som endelig kan købes på 4k-skive!

All of Us Strangers (blu-ray anmeldelse)

Nicolai har denne gang genset én af 2024’s største filmoplevelser på blu-ray. Andrew Haighs “All Of Us Strangers” er et smukt og dybt mesterværk, som ingen filmelsker bør snyde sig selv for at se.

Moviemaniac anmelder 4k-film: IF – Fantasivenner

Hvis du er klar på en sød og sjov filmoplevelse, med den flotteste billedside i 2024 (ja, vi snakker Dolby Vision), er IF – Fantastivenner lige noget for dig…
Moviemaniac anmelder endnu engang 4k-film…

Kontra

Nicolai har denne gang anmeldt en ny dansk ungdomsfilm af Jonas Risvig, som skildre intriger, ungdomskliker, venskaber og overordnet den danske ungdom, på både godt og ondt og en overordnet virkelig gribende og smuk måde

Bad Boys 4: Ride or Die (4k UHD)

De slemme drenge ruller derud af igen, men den gode energi fra film nummer tre er der ikke meget tilbage af. Martin Lawrence er reduceret til en fjollet sidekick og Will Smith virker off og som om han slet ikke gider være med. Bad Boys 4 skal ses for de brutale og nådesløse actionscener som er ret så vellykkede. René Buchtrup anmelder denne nye 4k-udgivelse.