Old

Jacob Faurholt

Jacob Faurholt

Originaltitel: Old. Instruktør: M. Night Shyamalan. År: 2021. Genre: Gyser, thriller, sci-fi. Biografpremiere: d. 22. juli 2021.

Jeg venter altid en ny M. Night Shyamalan film med spænding, og undrer mig grænseløst over den kritik, og til tider latterliggørelse, som han har været udsat for. Det er i min optik underskønt med en instruktør, som, når han skriver og instruerer selv, har sit helt eget udtryk. M. Night er kompromisløs i en grad, som nærmest kørte hans karriere helt i sænk.

Efter en stribe mesterlige film, som startede med Den Sjette Sans – og sluttede med hovedværket The Village, lavede han to film, den fine Lady in the Water (en eventyrlig uhyggelig godnathistorie skrevet til hans børn), og økogyseren The Happening med Mark Wahlberg. Begge film som blev hånet af anmelderne og skuffede indtjeningsmæssigt. De er måske heller ikke på højde med hans foregående værker, men især Lady in the Water har noget at byde på. Efter dette instruerede M. Night to ret hæslige film, fantasy-braget The Last Airbender, og den Will Smith-skrevne sci-fi-film After Earth, som Will Smith og søn havde hovedrollerne i (!). Begge film skiller sig ud fra M. Nights filmografi ved ikke at være skrevet af manden selv, og netop derfor tæller de i min optik ikke med i M. Night-regnskabet.

Efter After Earth måtte M. Night efter sigende optage lån i sit hus, for at lave low budget-gyseren The Visit, om to børn som besøger deres bedsteforældre på landet, hvilket viser sig at være alt andet end hyggeligt. Et mindre comeback som banede vejen for Unbreakable-opfølgerne Split og Glass. M. Night var nu tilbage i sadlen som indtjenende og ganske kritikerrost instruktør. Hans seneste film, den biografaktuelle Old, viser at M. Night gør lige hvad han har lyst til (når han har muligheden!), og det kan man i dette tilfælde tolke som enten modigt eller dumdristigt, når han nu lige er tilbage i “varmen” hos købmændene i Hollywood. I hvert fald er Old en film for folk, som er villige til at købe sig ind på instruktørens præmisser, også når han knalder mest muligt ud. Er man det, venter der en ganske medrivende, unik, og spektakulær biografoplevelse.                         

I Old følger vi en familie, som er taget på et paradisagtigt ferieresort, for at koble af fra hverdagens stress og jag. Hotellets chef tilbyder dem en dagstur til en skjult strand, sammen med nogle andre udvalgte gæster. Det er dog ikke en hvilken som helst strand, hvilket de blandt andet opdager, da børnene på få timer bliver flere år ældre. Meget mere skal ikke røbes, da det netop er det uforudsigelige som skaber spændingen i Old. Der er dog ingen tvivl om at Old er en af M. Nights mest gakkede fortællinger, men hvis man, som nævnt, køber sig ind på præmissen om en Twilight Zone / B-filmagtig fortælling, og hvis man kan sluge nogle kameler undervejs, vil man højst sandsynligt få en ganske fornøjelig og gysende tur i biografmørket.

Jeg håber ved Gud ikke at Old punkterer M. Nights karriere på ny (filmen har fået en ganske hård medfart af anmelderne), da der er i den grad er brug for instruktører som ham i mainstream-filmverdenen. Old er måske ikke superelegant filmhåndværk, men den er 100 gange mere interessant end hvad der ellers pumpes ud af genindspilninger, Marvelfilm, og andet samlebåndsmakværk. Så hop ind i mørket og nyd en film hvori fantasien i den grad er sluppet løs.                       

Old får 4/6 hamre:      🔨   🔨   🔨   🔨        

Seneste

Margrete den Første

Instruktør Charlotte Sieling kæmper en ulige kamp for sit storværk, og det er svært at laste hende for at det ikke helt fungerer.
Er Danmark for småt et land til at sådanne film kan fremstå troværdige, og ikke bare som kostumedrama?

Dune

Denis Villeneuve formår ikke at skabe en episk og magiske filmoplevelse, men imponerer stadig med en billedside, som får andre blockbustere til at blegne.
For selvom Dune klarer skærene, er den ikke blevet til det mesterværk, man kunne have håbet på.

Cruella

I denne origin story får vi et indblik i de begivenheder, der skabte den ikoniske Disney skurk, Cruella de Vil. Desværre spænder filmen ben for sig selv, hver gang den er ved at komme op i gear.

Filmfestival i Odense.

Nicolai var et smut på Odense Filmfestival, og det er der kommet dette skriv ud af.
Barn- og ungdommens gode minder viste sig stadig at sidde i hjertet – gode film fornægter sig ikke.

Black Widow

Natasha Romanoffs solofilm, Black Widow, skriger ikke af originalitet, men til gengæld er actionscenerne i top, humoren vidunderlig tør og samspillet mellem Johansson og co. er ekstremt velfungerende.

Hannibal & Jerry

Nicolai har denne gang anmeldt en af de sidste 25 års allerbedste danske familiefilm og hans anmeldelse vidner på alle måder om, at Hannibal & Jerry afgjort varmer lige så meget om hjertet, som den måtte have gjort i 1997.

Quo vadis Aida?

Rystende mesterværk af Jasmila Zbanic.
Den er virkelig grum, men alle bør se den.
Den fortæller et stykke historie vi ikke skal være stolte af, men som vi er nødt til at se i øjnene.
Når et helt verdenssamfund ser mere eller mindre passivt til, så sker katastrofen. De civile betaler den største pris, og dem med magten vasker deres beskidte hænder, og glemmer deres tomme løfter.

Paw Patrol: The Movie

Den nyeste film i Paw Patrol-universet er lidt af en perle.
Skaberne har skyllet alt det helt tumpede og barnagtige ud med badevandet, og har skabt en stærk actionfilm, der henvender sig til små og store børn, samt deres forældre.
Hvem skulle have troet, at man ville blive trakteret med tænksom underholdning og fed action?