Batman Begins

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

Originaltitel: Batman Begins. Instruktør: Christopher Nolan. År: 2005. Genre: Action. Klassiker anmeldelse. Kan streames på Blockbuster.

Når man snakker om de bedste superheltefilm nogensinde, kan man ikke komme udenom Christopher Nolans ambitiøse Batman-film, fra 2005 – 2012. Her er der ikke blot tale om leflende underholding til pøblen, men i stedet tre mesterlige værker, som udfordrer sit publikum.

Nolan skruer op for seriøsiteten og ned for tegneseriefjollerierne.

Da dette er en Batman Begins-anmeldelse, vil jeg ikke gå i de store detaljer om de to resterende film. Jo, kort vil jeg da lige fortælle at The Dark Knight (2008), uden tvivl er verdens bedste superheltefilm. Den er både en nervepirrende kup-film, en æstetisk adrenalin-bombe. Simpelthen et moderne mesterværk der har det hele. The Dark Knight Rises (2012) fuldender trilogien, med en hæsblæsende og selvstændig actionfilm, der vinder stort på de etiske spørgsmål om ansvar og moral i samfundet.

En helstøbt og mesterlig origin-story, som tager sig sin tid ved at fortælle hvorfor Bruce Wayne startede med at tage et flagermuse-kostumet på. Den bygger langsomt og roligt sit Gotham-univers op, som er tydeligt inspireret af Ridley Scotts dystopiske sci-fi-klassiker, Blade Runner, fra 1981. En mørk, men menneskelig skildring af en en helts oprindelseshistorie.

Selvom man ikke læser tegneserier, eller ser superheltefilm, er de fleste mennesker klar over, at karakteren, Bruce Wayne, i en tidlig alder, mister begge sine forældre. De bliver myrdet i en baggård af en tyveknægt. Fyldt op med vrede, forsvinder han fra Gotham og opsøger kriminelle miljøer, rundt omkring i verden. Fyldt med hævnlyst, prøver han samtidig at sætte sig ind i de kriminelles verdener, i håb om at kunne forstå dem. Han ender op i et skummelt fængsel i et fremmed land. Her møder han den mystiske Ducard (altid gode Liam Neeson), som vil træne ham for et hemmeligt broderskab, under lederskab af den mystiske, Ra’s Al Ghul.

Træningen bliver hans største udfordring nogensinde. Men kort inden han skal indviges i broderskabet, indser han at de er selvtægtsmænd uden nogen moraksle skrupler overhovedet. Han flygter tilbage til byen, Gotham, hvor hans forældre byggede deres imperium op, og derefter starter han, i al hemmelig, som Batman.

Batman Begins er kort sagt 142 minutters fantastisk historiefortælling, med en instruktør bag roret, som i den grad kan sit kram. En særdeles spændende fortælling , om en mand der ved at se sin største frygt i øjnene, prøver at skabe et symbol, som kan bruges til at hjælpe andre mennesker.

Nolan beviser med sin første store Hollywood-film, han kan lave blockbusters som både underholder og giver stof til eftertanke.

Som nævnt tidligere er filmen mørk og nødesløs, men den er heller ikke uden humor. Flere scener giver alvorligheden en pause, bl.a. hvor Bruce Wayne, som skjuler sin Batman-identitet, og agerer som rig og pinlig playboy under en middag, siger: “Well, a guy that dresses up like a bat clearly has issues”. Eller da den ansvarlige for tech-afdelingen i Wayne Enterprises, viser en ny (monster)bil frem for Bruce Wayne, hvorefter Wayne, med et gavsmil på læberne spørger: Does it come in black”?

Vi ved jo alle hvad han skal bruge den bil til….

Af en actionfilm at være, er Batman Begins i en liga for sig selv. De mange fabelagtige actionsekvenser, kan tage pusten fra selv den mest kritiske filmnørd med alt fra en flyvende Batmobil og hustagene i Gotham og koreograferede slåskampe, så fede og intense, at man tydeligt kan se både Bourne og Bond-filmene er blevet inspireret derfra.

Udover verdensklasseaction, har vi med at gøre et velskrevet manuskript og historie fra David S. Goyer, som stiller relevante og interessante spørgsmål om selvtægt og hævn i en helteverden.

Hans Zimmers pompøse og bombastiske score (til alle tre Batman-film), giver følelsen af storhed og løfter filmens flotte billedside til et højere niveau.

Der er samtidig yderst troværdigt skuespil hele linen, med bl.a. toppræstationer fra Christian Bale som Gothams beskytter, Michael Caine som den trofaste butler, Alfred, Gary Oldman, som den loyale politimand, Jim Gordon og Cillian Murphy, som den sleske Dr. Jonathan Crane.

Det eneste der trækker en lille smule ned, er fejlcastningen af Katie Holmes, der spiller Bruce Waynes gamle barndomsveninde, Rachel Dawes. Selvom hun er køn at se på, overspiller hun mange af filmens nøglescener, med sine store, mørke dådyrøjne.

Men selv med småskønhedsfejl, kan Batman Begins rejse sig uden problemer. Det er, som butleren Alfred og faren, Thomas Wayne, siger til den unge Bruce:

“Why do we fall? So we can learn to pick ourselves up”.

Batman Begins får 5/6:

🔨 🔨 🔨 🔨 🔨

Seneste

Twisters

Nicolai har denne gang anmeldt den nye Twister-film, Twisters, som prøver at opgradere 90’er-klassikeren om adrenalinjunkier som jæger tornadoer. Lykkedes opgraderingen? Ikke helt, men dele af filmen redder den fra at blive en total katastrofe.

Gondola

Nicolai har denne gang anmeldt en film om 2 gondolfører i en gregoriansk landsby, som bliver forelsket.

Det er en film uden nogen sagte ord og det er slet og ret, en af årets største filmiske fornøjelser, som er helt perfekt at opleve i biografen, i disse grå tider!

Godzilla x Kong: The New Empire (4k uhd)

Den nye Godzilla/King Kong-film er én stor undskyldning for at se en radioaktiv øgle og kæmpe-abe slås mod endnu en giga-abe, der ridder på en is-øgle i fremmed portal-verden (!!!) Godzilla x Kong: The New Empire er den femte i Monsterverse-universet og René Buchtrup anmelder den her til hjemmebiografen.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Stand By Me

“So darling, darling stand by me”. Ja, teksten kender i jo godt, men hva’ med 80’er-filmen den nu stammer fra. Hvordan er den ved et gensyn her i 2024? Se med her hvor René fra Moviemaniac anmelder 4k-film igen.

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.

Til Verdens Ende

Viggo Mortensens instruktør-take på den traditionelle western er blevet til en fintfølende og næsten poetisk én af slagsen.
Vicky Krieps stjæler billedet som kvindelige hovedrolle, Vivienne.
René Buchtrup anmelder Til Verdens Ende.

Knox Goes Away

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en lejemorder med opbyggende demens og det er bestemt lige så specielt og hjerteskærende, som det måtte lyde.

Knox Goes Away er ikke fejlfri, men når den dog fungere, er den dybt fremragende og er grundlæggende, meget værd at se i biografen.