Orginaltitel: Monkey Man
Instruktør: Dev Patel
År: 2024
Genre: Action
Biografpremiere: 25. april 2024
En mand kæmper for at holde sig på benene efter (endnu) et slag mod hans krop. Han bærer en abemaske, men selv om hans ansigt er dækket til, kan man se at han bløder fra ansigtet.
Publikum råber og skriger. De vil se “abemanden” tabe i den boksearena kampen udspiller sig i. Det er undergrunden og her er folk kommet for at se blod.
Men den kære abemand er der for en grund: for at tjene penge på slåskampene og blive bedre til at slås. Han planlægger hævn på en korrupt politichef, som for mange år siden slog hele hans landsby og ikke mindst, hans mor, ihjel.
Manden med abemasken hedder Bobby. Han er en forpint sjæl, som har dybe ar på sjælen der muligvis aldrig kan hele. Han ånder og lever kun for at tage hævn. Koste hvad det vil. Så han får et job, det helt rigtige sted, så kan kan komme tæt på den politimand, som for over tyve år siden ikke viste nåde over for hans familie. Så, nu vil han gøre det samme.
Det lyder muligvis som plottet på en billig 80’er actionfilm med talentløse skuespilpræstationer, fesne one liners og en plakat der skriger til himlen på ligegyldigheder og en overskrift, der eksempelvis kunne lyde: “Revenge is my middlename“.
Heldigvis er resultatet blevet mere end “bare ” en actionfilm. Selvom man tydeligt kan mærke kærligheden til netop denne genre.
Dev Patel, som slog igennem i Oscarvinderen Slumdog Millionaire tilbage i 2008, har både skrevet, produceret og instrueret Monkey Man. Og ja, så spiller han sørme også hovedrollen. Men det der gør det hele en smule mere imponerende, er jo næsten de mange historier omkring produktionen af filmen. Han har selv udtalt at “alt der kunne gå galt, gik galt” under produktionen. Patel og hele den store filmproduktion (på næsten 400 mennesker) måtte flytte lokation fra Mumbai i Indien til en lille ø i Indonesien. Alt dette foregik under corona-pandemien. Dette påvirkede den samlede filmens samlede økonomi. Det hjalp selvfølgelig heller ikke på det, at Patel både brækkede foden og hånden mens produktionen var godt i gang. Og at én fra filmproduktionen døde(!)
Det hjalp selvfølgelig heller ikke på det hele, at Netflix trak sig fra at financieringen af filmen. Muligvis pga. den tydelige samfundskritik som Patel stiller skarpt på undervejs. Hvor kontrasten er skræmmende stor mellem rig og fattig i det enorme land, Indien. Og hvor lidt hjælp der er til dem som er dårligst stillet. Heldigvis kom instruktøren og producenten Jordan Peele Patel til undsætning og Monkey Man kunne endelig blive en realitet.
Monkey Man største trumfkort er den nådesløse og brutale vold, der er så stilistisk lækker, så man ikke kan andet end af klappe i sine små hænder. Det gjorde jeg i hvert fald da jeg så filmen.
Udeh Nans, som var stuntkoordinator på de fantastiske adrenalin-pumpende The Raid-film, er også stuntkoordinator på Monkey Man. Og resultatet skuffer bestemt ikke. Han er indbegrebet af udtrykket “æstetisk action” og har et særligt øje for de fede detaljer i vold på film.
For “smadder” på det store lærred, er jo ikke bare slag og spark. Nej, det er måden slagene og sparkene rammer ind på, og i hvilket lys det er optaget i og hvilken vej blodet sprøjter, der er med til at afgøre om det bliver en form for filmkunst.
Og det gør det heldigvis. Hver gang der er håndgemæng i Monkey Man, er det en sand fornøjelse. Her er ikke et kedeligt øjeblik. At filmen så halter en smule når der dvæles for meget Bobbys historie og hans flashbacks, tja, det kan filmen heldigvis godt leve med. Der er stadig fine intentioner bag, og Patel er skræmmende god i hovedrollen som den forpinte hævner med abemaske på. I det hele taget er det imponerende hvad Patel har kreeret og jeg er spændt på hvad fremtiden bringer, når han kaster sig ud i et nyt filmprojekt som instruktør. Og manuskriptforfatter. OG producent.
Monkey Man får 4/6 hamre:
🔨 🔨 🔨 🔨