Margrete den Første

Picture of Andreas Nørgaard

Andreas Nørgaard

Originaltitel: Margrete den Første
Instruktør: Charlotte Sieling
År: 2021
Genre: Drama/Historie

Filmen blev set i Øst For Paradis, Aarhus

Tænk at vi skulle helt til år 2021 før vi fik en film om den måske største og mest ikoniske regent i dansk historie.

Margrete den Første stod bag Kalmar-Unionen, som er en af grundstenene i det nordiske samarbejde vi har idag.

Hun var en kompromisløs kvinde i en mandsdomineret verden. Et folkets anker, der søgte freden, men som var nødt til at være hård og rå, når hun skulle.

Margrete den Første har samlet Norden under et samlet banner. Hun forsøger via et giftermål, at skabe en dansk-engelsk alliance som bolværk mod truslen fra Tyskland. Hun regerer på vegne af sin adoptivsøn, Erik, der dog har egne ambitioner.

Et forstyrrende element i form af en glemt søn, Oluf, som hun troede var død, kommer pludselig og vender op og ned på det hele. Rænker bliver smedet, intrigerne flere, og forræderiet lurer overalt. Margrete skal nu ikke bare forholde sig til truslen om krig og storalliancer, men også om et internt og beskidt magtspil, hvor modstanderne er hendes egne.

“Min søn er død!”

Ud fra filmens præmis, så er Oluf hendes ægte søn. Hendes handlinger i filmen får hende derved delvist til at fremstå som et iskoldt, usympatisk og korrumperet magtmenneske.

Hun benægter hårdnakket det ene øjeblik, hvorefter hun det næste pludselig får klarsyn, og er sikker på blodets bånd. Også vender hun lige en ekstra gang igen. Det bliver lidt rodet, og tegner bl.a. et billede af en kvinde, der kærrer mere om Unionen og sine alliancer, end om sit eget kød og blod.

Der er flere plothuller undervejs.

Hvordan ved hun pludselig alt om et af filmens helt store plots (ovenstående), når hun først læser om det tre scener senere?

Dem er der nogle stykker af, og det gør det lidt rodet. Normalt går jeg ikke op i den slags, men når det bliver så tydeligt som her, så reagerer jeg.

Mit måske største problem med filmen, er dog skuespillet.

Vi rammer desværre et niveau, der er langt under vanlig standard hos flere.

Morten Hee Andersen og Søren Malling har begge imponeret mig stort flere gange. Senest i henholdsvis Fred Til Lands og Efterforskningen. Desværre bliver begge deres karakterer ramt skævt.

De er begge skrevet enormt ensidigt og har ikke fået samme touch som Trine Dyhrholm eller Jacob Oftebro.

Malling’s kirkelige overhoved bringer ikke det store til bordet, og er udstyret med nogle tamme replikker. Hee Andersen, der i Fred Til Lands viste lille Danmark, hvordan en rigtig ubehagelig fyr skal spilles, bliver her i Margrete den Første meget karikeret. Småtfornærmet og ondskabsfuld på nul komma fem, jeg køber den desværre ikke.

Enkelte gange titter ubehaget over de to karakterer frem, og det er i de glimt tydeligt, at vi har med to virkelig dygtige skuespillere at gøre.

Skuespillere der normalt virkelig kan levere noget ekstraordinært.

Desværre bliver det også flere gange for meget at se og især høre på. Man behøver ikke råbe og brøle for at få sine pointer igennem. Flere andre er fejlcastet, også er der bare et miskmask med sværd-og-sandal på dansk.

Der er et absolut minimum af kamp og middelaldervold i Margrete den Første, men dramaet, der er kørt i stilling, drukner lidt i tarvelige accenter og overspil.

Kirken støtter altid Unionen.”

Scoret er filmens højdepunkt. Det rammer stemningen meget smukt og rent, og komponist Jon Ekstrand kan godt tillade sig at være stolt. Han spiser kirsebær med de helt store med dette score. Det er storladent, når det skal. Det er mørkt og dystert, når det skal. Meget stærkt håndværk!

Billedsiden skal også have store roser med på vejen. Der er internationalt format over de billeder, som fotograf, Rasmus Videbæk har skudt til filmen. Han bør også holde ekstra godt øje med telefonen det næste stykke tid.

Vi runder af

Er man ikke til periodedrama, den danske kongerække, forkølet skuespil og gamle kostumer, så kan man ligesom med Bille Augusts, Pagten, se filmen for hovedrolleindehaverens kraftpræstation.

Lige da jeg kom ud af biografen var jeg slemt skuffet, og tæt på at kalde Trine Dyhrholm for et fejlcast i titelrollen. Jeg har sundet mig, og må sige det var skuffelsen over filmen, der gjorde mig midlertidigt blind på hendes præstation.

Hun er forrygende her. Det ser så let og enkelt ud, når Trine Dyhrholm viser sårbarhed og indestængte følelser.

Særligt er der én scene. Kameraet panorerer rundt om hende, og hun viser en ny følelse , hver gang hun fanges i linsen. Hun krakelerer mere og mere i takt med de vinkler hun skydes fra.

En af tidens dygtigste skuespillere (ind- og udland) for fuld udblæsning.

Så som sagt, så er det ikke hende der skuffer mig.

Filmen rammer mig desværre ikke, som det sikkert er tilsigtet.

Charlotte Sieling har påtaget sig den enorme – og lidt utaknemmelige – opgave, og jeg synes faktisk hun langt hen af vejen lykkes med at skabe et stort og flot drama. Desværre er hun ikke i det rette selskab til denne film.

Jeg synes skuespillerne fejler over en bred kam. Det er her det er vigtigt for mig at understrege, at hendes cast består af lutter fremragende skuespillere, og det er altså ikke deres evner generelt jeg kritiserer. Jeg tror simpelthen bare det kommer for tæt på, når jeg har set de fleste mange gange før i alt muligt andet, og når karakteristiske accenter er allevegne. I sådan en slags film synes jeg vores hjemlige lille andedam bliver en hæmsko, og derved bliver filmen ikke troværdig.

Margrete den Første får 3/6 hamre:
🔨 🔨 🔨

Seneste

The Shawshank Redemption

Andreas har genset The Shawshank Redemption.

En rigtig god film, der dog både er overvurderet og relativt ufarlig. Du får ikke ar på sjælen af at se den, men du er godt underholdt alligevel.

God fornøjelse

We Live in Time

Nicolai har denne gang set et decideret mesterværk af en kærlighedshistorie om 2 mennesker der pludseligt mødes og dernæst både møder stor kærlighed og sorg og glæde.

The Apprentice

Nicolai har denne gang anmeldt en film om ingen ringere end Donald Trump og hans rejse mod storhed.

Og i forhold til en film om en mand, der går fra at besidde lidt, til at besidde meget, så er der tale om en meget underholdene og meget interessant film om en meget kontroversiel person.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Anchorman

Anchorman er muligvis meget plat, men der er faktisk en mening med galskaben.
Filmen har tyve års jubilæum og kan nu købes på 4k UHD blu-ray.
René Buchtrup anmelder den lige HER:

The Wild Robot

Nicolai har denne gang anmeldt en animationsfilm om en robot i vildmarken, som skal lære hvad det vil sige, at opfostre et barn og skabe venskab med vilddyr. Det er en virkelig fremragende, morsom, rørende og virkelig underholdende film, som alle og enhver (uanset aldersgrupper), bør kunne få noget ud af

Beetlejuice (4k UHD)

Nicolai har anmeldt 80’er-klassikeren, Beetlejuice, i anledningen af dens udgivelse på 4k ultra blu-ray. Og skulle man være i tvivl, om Beetlejuice holder endnu, så behøver man ej at tvivle, fordi Beetlejuice, er bestemt forsat en super underholdende og super sjov gyserkomedie.