Le Mans ´66

Originaltitel: Ford v Ferrari
Instruktør: James Mangold
Produktionsår: 2019
Genre: Drama
. Er udkommet på 4k blu-ray.

Instruktør James Mangold ved hvordan man skruer et godt drama sammen, det viste han med Johnny Cash biografien Walk The Line. Han har også flair for det visuelle, hvilket tydeligt kunne ses i den vellykkede Wolverine. I Le Man ´66 går disse to talenter hånd i hånd. Visuelt er det en fornøjelse at blive ført tilbage til 60’ernes bilræs, med billeder som oser af stemning. Samtidig er filmen også et yderst velspillet- og drejet drama med flere lag.

Le Mans ´66 foregår i 1960’ernes USA. Bilgiganten Ford er pressede, da forretningen ikke går så strygende som i fordums tider. Dette skal der laves om på ved at gøre Ford cool hos de unge og nyrige. Midlet til målet er at lave racerbiler, racerbiler som er så seje, at de kan slå de ellers uovervindelige Ferrari ved alletiders mest prestigefyldte motorløb Le Man. Men et godt køretøj og en sejr er ikke en selvfølge, til det skal man nemlig bruge kompetente folk, nogle som kan udvikle og køre bilen. Det er her makkerparret Carroll Shelby og Ken Miles kommer ind i billedet. Førstnævnte er tidligere Le Man-vinder (nu bildesigner), og sidstnævnte er den ypperste racerkøre (og mekaniker) man kan støve op. Miles aka Bulldog er dog blacklisted de fleste steder, på grund af hans utilregnelighed og ilter temperament. Disse to og deres crew, bliver ansvarlige for at Ford kommer i mål som nummer et, en opgave som ikke viser sig helt så ligetil.

Le Mans ´66 er forrygende på flere parametre. Som adrenalinsus fungerer den upåklageligt, og man sidder på kanten af sædet, og med følelserne i kog, når vores venner køre ræs. Og netop det sidste er værd at hæfte sig ved, det at man er følelsesmæssigt engageret. Dette skyldes at filmen er propfyldt med et mindeværdigt persongalleri. Man kunne fremhæve mange, men især de to hovedpersoner fortjener al den ros de kan tåle, og samspillet mellem dem er helt i top. Matt Damon negler til fulde rollen som den tidligere racerkøre Carroll Shelby, en mand som måtte stoppe karrieren grundet helbredsproblemer, og nu må se på fra sidelinjen. Matt Damon spiller med emotionel dybde, og man føler med ham, når han skal agere mellem sit crew (og deres rene intentioner), og Ford’s ikke altid sympatiske krav. Carroll’s modstykke er den grænseoverskridende men geniale Miles, spillet helt sublimt af Christian Bale. De to er venner, og det portrætteres på fineste vis, med alle de nuancer, som høre et så kontrastfyldt venskab til.

Filmen er heldigvis ikke en amerikansk propaganda-maskine, selvom man undervejs kan få bange anelser. Er det her fortællingen om at amerikanske og mægtige Ford kan tryne de “onde” italienere fra Ferrari? Dette er dog heldigvis ikke tilfældet, og Ford fremstår på ingen måde glorværdige, men derimod til tider kynisk kalkulerede. Le Mans ´66 er derimod en film om det nære, om venskab, familie, og drømme. Og det er en rigtig vellykket en af slagsen, og så er det da bare en bonus, at den er baseret på en sand historie.

Le Mans ´66 får 5 ud af 6 hamre
🔨🔨🔨🔨🔨

Poter Af Stål

Hvem sagde at en fornøjelig og let fordøjelig animationsfilm, ikke kan handle om race-diskrimination?
Poter Af Stål er inspireret af Sheriffen Skyder På Det Hele og minder til dels om Karate Kid. Og så er det en ret så underholdende sag.
René Buchtrup anmelder den HER:

Dream Scenario

Nicolai har denne gang anmeldt en film, der både omhandler en tilforladelig fyr der pludseligt dukker op i folks drømme og hvad der sker når stor berømmelse pludselig rammer én, der ikke er forberedt på det.

Dream Scenario er en film med mange facetter og sider til sig, udover at være en sorthumoristisk komedie og lige netop der for, er den enorm meget værd at opleve i biografen!

Pot Au-Feu

Pot au-Feu er en enormt veltilberedt film om to menneskers fælles passion for madlavning og hinanden, der tager sig tiden til at efterlade en subtil og behagelig eftersmag hos sin seer.