Le Mans ´66

Originaltitel: Ford v Ferrari
Instruktør: James Mangold
Produktionsår: 2019
Genre: Drama
. Er udkommet på 4k blu-ray.

Instruktør James Mangold ved hvordan man skruer et godt drama sammen, det viste han med Johnny Cash biografien Walk The Line. Han har også flair for det visuelle, hvilket tydeligt kunne ses i den vellykkede Wolverine. I Le Man ´66 går disse to talenter hånd i hånd. Visuelt er det en fornøjelse at blive ført tilbage til 60’ernes bilræs, med billeder som oser af stemning. Samtidig er filmen også et yderst velspillet- og drejet drama med flere lag.

Le Mans ´66 foregår i 1960’ernes USA. Bilgiganten Ford er pressede, da forretningen ikke går så strygende som i fordums tider. Dette skal der laves om på ved at gøre Ford cool hos de unge og nyrige. Midlet til målet er at lave racerbiler, racerbiler som er så seje, at de kan slå de ellers uovervindelige Ferrari ved alletiders mest prestigefyldte motorløb Le Man. Men et godt køretøj og en sejr er ikke en selvfølge, til det skal man nemlig bruge kompetente folk, nogle som kan udvikle og køre bilen. Det er her makkerparret Carroll Shelby og Ken Miles kommer ind i billedet. Førstnævnte er tidligere Le Man-vinder (nu bildesigner), og sidstnævnte er den ypperste racerkøre (og mekaniker) man kan støve op. Miles aka Bulldog er dog blacklisted de fleste steder, på grund af hans utilregnelighed og ilter temperament. Disse to og deres crew, bliver ansvarlige for at Ford kommer i mål som nummer et, en opgave som ikke viser sig helt så ligetil.

Le Mans ´66 er forrygende på flere parametre. Som adrenalinsus fungerer den upåklageligt, og man sidder på kanten af sædet, og med følelserne i kog, når vores venner køre ræs. Og netop det sidste er værd at hæfte sig ved, det at man er følelsesmæssigt engageret. Dette skyldes at filmen er propfyldt med et mindeværdigt persongalleri. Man kunne fremhæve mange, men især de to hovedpersoner fortjener al den ros de kan tåle, og samspillet mellem dem er helt i top. Matt Damon negler til fulde rollen som den tidligere racerkøre Carroll Shelby, en mand som måtte stoppe karrieren grundet helbredsproblemer, og nu må se på fra sidelinjen. Matt Damon spiller med emotionel dybde, og man føler med ham, når han skal agere mellem sit crew (og deres rene intentioner), og Ford’s ikke altid sympatiske krav. Carroll’s modstykke er den grænseoverskridende men geniale Miles, spillet helt sublimt af Christian Bale. De to er venner, og det portrætteres på fineste vis, med alle de nuancer, som høre et så kontrastfyldt venskab til.

Filmen er heldigvis ikke en amerikansk propaganda-maskine, selvom man undervejs kan få bange anelser. Er det her fortællingen om at amerikanske og mægtige Ford kan tryne de “onde” italienere fra Ferrari? Dette er dog heldigvis ikke tilfældet, og Ford fremstår på ingen måde glorværdige, men derimod til tider kynisk kalkulerede. Le Mans ´66 er derimod en film om det nære, om venskab, familie, og drømme. Og det er en rigtig vellykket en af slagsen, og så er det da bare en bonus, at den er baseret på en sand historie.

Le Mans ´66 får 5 ud af 6 hamre
🔨🔨🔨🔨🔨

5 fantastiske serier, der straks bør forlænges

Der er mange serier der burde stoppe, mens legen er god. Og så er der de få serier, der sagtens kan forsætte.
René Buchtrup prøver at råbe de store Hollywood-studier op med denne liste, over serier der straks bør forlænges.

Dirty Dancing

Nicolai har denne gang anmeldt af de største filmklassikere fra 80’erne og en på alle måder skøn og dybt underholdende kærlighedshistorie, som fortsat holder smukt den dag i dag.

Grandmother

Veteranen Charlotte Rampling og det unge talent, George Ferrier, gør familiedrama til en særlig oplevelse.
Tabuer, der er svære at snakke om, tages hånd om, og gøres hådgribelige og forståelige i Grandmother.

Utøya 22. juli

Nicolai har denne gang anmeldt en af nyere tids vigtigste film om en af nyere tids største menneskelige tragedier.
Det er ikke nemt, men dog nødvendigt at se, for at vide hvad der skete og hvorfor det aldrig må ske igen.

Murina

Murina er velspillet drama med flotte og imponerende skuespilpræstationer. Om en nederdrægtig patriark af en far, en underdanig mor og en teenagedatter, som har fået nok.

Don’t Make Me Go

Kræftsyg far og datter på road trip sammen, for at genforene hende med hendes forsvundne mor. Det lyder som amerikansk sødsuppe, men Don’t Make Me Go er sød, sjov og rørende, og en kæmpe anbefaling herfra.

Resten af livet

Nicolai har denne gang anmeldt en smuk, hjertevarm og samtidig hjerteskærende dansk film om behandling af sorg og savn og hvorfor det er vigtigt at gå igennem sorgen og savnet, fremfor at fortrænge det.