Picture of Jacob Faurholt

Originaltitel: Ford v Ferrari
Instruktør: James Mangold
Produktionsår: 2019
Genre: Drama
. Er udkommet på 4k blu-ray.

Instruktør James Mangold ved hvordan man skruer et godt drama sammen, det viste han med Johnny Cash biografien Walk The Line. Han har også flair for det visuelle, hvilket tydeligt kunne ses i den vellykkede Wolverine. I Le Man ´66 går disse to talenter hånd i hånd. Visuelt er det en fornøjelse at blive ført tilbage til 60’ernes bilræs, med billeder som oser af stemning. Samtidig er filmen også et yderst velspillet- og drejet drama med flere lag.

Le Mans ´66 foregår i 1960’ernes USA. Bilgiganten Ford er pressede, da forretningen ikke går så strygende som i fordums tider. Dette skal der laves om på ved at gøre Ford cool hos de unge og nyrige. Midlet til målet er at lave racerbiler, racerbiler som er så seje, at de kan slå de ellers uovervindelige Ferrari ved alletiders mest prestigefyldte motorløb Le Man. Men et godt køretøj og en sejr er ikke en selvfølge, til det skal man nemlig bruge kompetente folk, nogle som kan udvikle og køre bilen. Det er her makkerparret Carroll Shelby og Ken Miles kommer ind i billedet. Førstnævnte er tidligere Le Man-vinder (nu bildesigner), og sidstnævnte er den ypperste racerkøre (og mekaniker) man kan støve op. Miles aka Bulldog er dog blacklisted de fleste steder, på grund af hans utilregnelighed og ilter temperament. Disse to og deres crew, bliver ansvarlige for at Ford kommer i mål som nummer et, en opgave som ikke viser sig helt så ligetil.

Le Mans ´66 er forrygende på flere parametre. Som adrenalinsus fungerer den upåklageligt, og man sidder på kanten af sædet, og med følelserne i kog, når vores venner køre ræs. Og netop det sidste er værd at hæfte sig ved, det at man er følelsesmæssigt engageret. Dette skyldes at filmen er propfyldt med et mindeværdigt persongalleri. Man kunne fremhæve mange, men især de to hovedpersoner fortjener al den ros de kan tåle, og samspillet mellem dem er helt i top. Matt Damon negler til fulde rollen som den tidligere racerkøre Carroll Shelby, en mand som måtte stoppe karrieren grundet helbredsproblemer, og nu må se på fra sidelinjen. Matt Damon spiller med emotionel dybde, og man føler med ham, når han skal agere mellem sit crew (og deres rene intentioner), og Ford’s ikke altid sympatiske krav. Carroll’s modstykke er den grænseoverskridende men geniale Miles, spillet helt sublimt af Christian Bale. De to er venner, og det portrætteres på fineste vis, med alle de nuancer, som høre et så kontrastfyldt venskab til.

Filmen er heldigvis ikke en amerikansk propaganda-maskine, selvom man undervejs kan få bange anelser. Er det her fortællingen om at amerikanske og mægtige Ford kan tryne de “onde” italienere fra Ferrari? Dette er dog heldigvis ikke tilfældet, og Ford fremstår på ingen måde glorværdige, men derimod til tider kynisk kalkulerede. Le Mans ´66 er derimod en film om det nære, om venskab, familie, og drømme. Og det er en rigtig vellykket en af slagsen, og så er det da bare en bonus, at den er baseret på en sand historie.

Le Mans ´66 får 5 ud af 6 hamre
🔨🔨🔨🔨🔨

Twisters

Nicolai har denne gang anmeldt den nye Twister-film, Twisters, som prøver at opgradere 90’er-klassikeren om adrenalinjunkier som jæger tornadoer. Lykkedes opgraderingen? Ikke helt, men dele af filmen redder den fra at blive en total katastrofe.

Gondola

Nicolai har denne gang anmeldt en film om 2 gondolfører i en gregoriansk landsby, som bliver forelsket.

Det er en film uden nogen sagte ord og det er slet og ret, en af årets største filmiske fornøjelser, som er helt perfekt at opleve i biografen, i disse grå tider!

Godzilla x Kong: The New Empire (4k uhd)

Den nye Godzilla/King Kong-film er én stor undskyldning for at se en radioaktiv øgle og kæmpe-abe slås mod endnu en giga-abe, der ridder på en is-øgle i fremmed portal-verden (!!!) Godzilla x Kong: The New Empire er den femte i Monsterverse-universet og René Buchtrup anmelder den her til hjemmebiografen.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Stand By Me

“So darling, darling stand by me”. Ja, teksten kender i jo godt, men hva’ med 80’er-filmen den nu stammer fra. Hvordan er den ved et gensyn her i 2024? Se med her hvor René fra Moviemaniac anmelder 4k-film igen.

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.