Kød & Blod

René

René

Originaltitel: Kød & Blod. Instruktør: Jeanette Nordahl. År: 2020. Genre: drama.
Kan købes på blu-ray fra d. 12 oktober 2020

Tænk. Et lille gangsterdrama, som foregår i Danmark.

Vi er vant til pompøse og voldsomme amerikanske gangsterfabler fra Hollywood, som ofte romantiserer det kriminelle liv, og viser forbrydere der vælter sig rundt i cool cash, letpåklædte damer, sprut og stoffer.

I instruktør Jeanette Nordahls debutfilm, Kød & Blod, er vi langt fra de store armbevægelser i USA. Vi er helt ude på Lars Tyndskids marker i Bogense, hvor en særlig familie bor. I et almindeligt parcelhus, flytter 17-årige Ida ind hos sin moster Bodil og tre fætre, efter hendes mor er død i et biluheld.

Det går lige så langsomt op for Ida, som ikke er helt blåøjet, at hun er endt i et hjem, som ikke just får deres indtjening ind via et ni til fire-arbejde, ligesom alle andre.

Selvom hun bliver modtaget med åbne arme og masser af hengivenhed (moster Bodil kysser hendes tre voksne drenge lige på trutteren), så skal der ikke Barnaby til at regne ud, at there is something rotten i Bogense.

Ida kommer med moster på diskoteket, hvor hun arbejder. Mens Ida sidder i baren og drikker cola, ser hun en kvinde, som tager kontakt til Bodil. Hun kommer med ærbødig respekt, som var hun Godfathers, “The Don”. I denne sammenhæng, “The Donna”.

Hun er lånehaj, og snart kommer Ida med hendes tre fætre, som giver hinanden lussinger i bilen, og for at gejle hinanden op, med på særlige køreture. Ture rundt til folk som, på pusher-sprog, “skylder penge”. Men det går galt da de bryder ind på en gård, hvor en pige ser Ida.

Pludselig går det stærkt, og Ida må træffe en beslutning: skal hun fortælle alt til sin sagsbehandler, eller skal hun dække over hendes nye familie?

Sandra Guldberg Kampps er yderst troværdig i hovedrollen og giver den skrøbelige karakter et ansigt man kan relatere til. Selvom hun spiller den indadvendte pige, er hendes skuespil så nuanceret, at man ikke kan tro, det er hendes debut på det store lærred. Hun spiller godt op til fætrene, spillet af Elliott Crosset Hove, Joachim Fjelstrup og Besir Zeciri, som hver især viser side af varme og nærvær, men på et splitsekund kan blive utilregnelige, faretruende og væmmelige.

Sådan er det også med Sidse Babett Knudsens rolle som Bodil, som et ene øjeblik nusser enten drengene eller Ida i håret, og det næste råber og giver en flad, hvis hun bliver presset. Kort sagt, er der eminent skuespil over hele linen.

Det er dog ikke en film, som for alvor dykker ned i karaktererne, men som bliver på overfladen. Vi bliver aldrig rigtig klogere på hvem de er, men mere, hvad de gør og hvorfor.

På halvanden time kommer vi til at mærke hvad der er på spil for Ida, i hendes nye situation i livet. Vi er, som tilskuere ikke i tvivl om, hvorfor hendes mor, skjulte denne side af familien for hende.

Kød & Blod har fra start og til slut sit publikum i et fast jerngreb, med intense og skræmmende billeder, som giver udtrykket less is more en endnu større betydning. Det er et klaustrofobisk og ubehageligt drama, som ikke slipper før sidste sekund.

Kød & Blod får 4/6:
🔨 🔨 🔨 🔨

Ekstramateriale: Ikke andet end fire trailere. Skuffende.

Seneste

The Tax Collector

Dedikerede Shia Lebeouf har skamferet sit maveskind til ære for dette makværk. The Tax Collector er storfavorit til årets værste film.

Retfærdighedens Ryttere

Thomas Jensen er kongen af dansk afstumpethed og legendariske one-liners, og formår igen at samle folket med hans seneste film.

Freaky

Vince Vaughn stjæler billedet som klodset teenager fanget i en grotesk stor mandekrop. Man både græmmes og griner i gyserkomedien, Freaky.

His House

His House skriver sig ind i stimen af gyserfilm, som har raceproblematikker på dagsordenen. Filmen starter stærkt ud, men ender desværre med at være en ret “middle of the road” haunted house-gyser.

Come Play

Come Play fungerer simpelthen ikke på nogen parameter. Det er tydeligt, at man har taget en “sjov” kortfilms-idé, og så har man strakt den ud til spillefilmslængde, uden at lægge yderligere vægt til historien.