Joker

Picture of Andreas Nørgaard

Andreas Nørgaard

Originaltitel: Joker. Instruktør: Todd Phillips. Produktionsår:2019. Genre: drama. Er udkommet på 4k blu-ray.

Til alle der har nået et mætningspunkt med superheltefilm, så er der gode nyheder at hente i DC Comics “Joker”: der er ingen superhelte med i filmen.

Det er vigtigt at vide, at dette ikke er en film, der tager superheltegenren op overhovedet.

Intet stramtsiddende spandex, ingen cheasy one-liners, ingen CGI/special effects.

Den berører slet ikke emnet, men den lægger op til historien, som vi kender fra Dark Knight. Hele delen med anarki og selvtægt er som taget ud af en intro fra selvsamme film.

Dette er instruktør, Todd Philips’ forsøg på at gå fra dumme komedier, og over til en seriøs film.

Er det for ambitiøst?
Er han overhovedet den rette til dette projekt?
Lykkes han med det, eller glider muligheden ham af hånde som en lort i et lokum?

Det korte svar er; JA(!!)….han lykkes i den grad.
Det lange svar får du ved at læse videre.

Vi går fra fjolle-komedierne, Tømmermænd I Vegas” (1-3), til psykologisk drama for alle pengene. Det er beskidt, det er ubehageligt og det gør knugende ondt i maven.

Det er, kort sagt, en filmoplevelse af de helt store!

“Joker” er fortællingen om manden, Arthur Fleck, og hans forvandling til at blive den ultimative skurk i Gothams gader, The Joker.

Vi er i 1981. Gotham er en by i krise. Affaldet flyder i gaderne. De rige bliver rigere, mens de fattige desperat prøver på at overleve. Fleck drømmer om at kunne leve af at lave stand-up. Han tror han har funny bones og et gudsbenådet talent, som bare mangler at blive opdaget.

Men publikum finder ham ikke morsom. I stedet ser de en sølle eksistens, der slet ikke er sjov, men som derimod skræmmer. Når han griner, bliver der dødsens stille. Hans grin er hjerteskærrende og beretter om en mand, som griner af det vi andre dødelige ser som alvor.

Fleck er en mand der ikke forstår den omverden han befinder sig. En stakkels mand, der lige så langsomt driver længere ind i sig selv og endnu længere væk fra realiteterne: at alle ser ham som klam, utilregnelig og underlig. En freak, som kun hans mor (spillet af (Frances Conroy), vil kendes ved.

Phillips nikker anerkendende til Martin Scorseses 70’er og 80’er-film, “Taxi Driver” og “The King Of Comedy”, der handler om særlige og isolerede tilfælde, der ikke formår at leve op til samfundets normer.

Joaquin Phoenix, der siden sit helt store gennembrud, i Ridleys Scotts Gladiator, spiller endnu engang, så engle og dæmoner synger.

Det er vel de færreste af os der ikke blev imponeret af Heath Ledgers kraftpræstation i “The Dark Knight”, og hans komplette galning af en karakter.
Vi vil og kan ikke tage noget fra den præstation – for den er helt unik – men vi er faktisk mere imponerede af Joaquin Phoenix’ præstation som Arthur Fleck a.k.a Joker.
Han viser ikke bare en galning, men psykisk lidelse i fuld flor. Der skal en rigtig dygtig skuespiller til at gøre dette troværdigt, og hvem bedre end Phoenix til dette?
En sammenligning er uundgåelig, men det giver egentlig ikke mening at sammenligne de to præstationer.
De er så vidt forskellige, og kan hver deres. Det eneste rigtigt sammenlignelige er karakteren de er bygget på.

I en retfærdig verden, vinder Phoenix’ en Oscar-statuette i bedste hovedrolle-kategorien til februar.

Men hvornår er verden egentlig retfærdig?

Arhur Fleck føler sig hvert fald forurettet. Over byen. Over systemet. Over hans medmennesker.

Vi havde personligt set frem til filmen pga. Phoenix, som er vores favoritskuespiller. Til gengæld var vores forventninger ikke ligefrem skyhøje, da projektet blev lanceret med Todd Philips i instruktørstolen.


Phillips vandt Guldløven i Venedig til stående ovationer med “Joker”, og den fik samtidig massiv positiv kritik. Pludselig var det okay at have forventninger.
Forventningerne blev skruet godt i vejret, og det er sgu befriende, at de til fulde er blevet indfriet.

Vi tør godt hylde “Joker” som et mesterværk. Intet mindre. En intens og ubehagelig film, som bliver bedre og bedre, jo mere man tænker over den og som vokser i ens hukommelse. En oplevelse af de helt store. For den sætter sig også fysisk og er svært at slippe.

Billedsiden sprudler af grum og ubarmhjertig 70’er-æstetik, og det føles som at gå på gaden ved siden af Travis Bickle (hovedpersonen i “Taxi Driver”) når man iagttager Phillips’ særlige værk.

Hildur Guðnadóttir’ soundtrack er helt og aldeles fremragende. Det formår, på formidabel vis, at understøtte filmens dystre tone. Nogle gange lægger man næsten ikke mærke til musikken, men det er alligevel en meget integreret del af filmen. Den lægger yderligere til det mørke univers.

Hildur Guðnadóttir er virkelig i vælten i disse år. Sidste år med scoret til “Sicario 2”, og i år til den fabelagtige miniserie “Chernobyl”, samt dette mesterværk af en film. Hun formår på lige fod som sin afdøde landsmand, Jóhann Jóhannsson, virkelig at skabe en helt bestemt stemning til hver enkelt scene.

Phillips har, med Phoenix i føretrøjen, skabte en filmoplevelse af de helt store, som gør ondt og som rammer dér hvor det for alvor kan mærkes. For “Joker” er ikke en underholdende film, om superhelte, der redder dagen med et smil på læberne. Nej, det er en fortælling om et menneske, af kød og blod, der med sminke og blod på mundvigen, forlader manegen og rammer én hårdt på vej derfra.

Billede og ekstra materiale: Todd Phillips har muligvis skabt en grum skæbnefortælling, men han har samtidig også sørget for at hele Gotham-universet er pakket ind i så æstetisk flotte billeder, så man fryder sig stort. Med knivskarpe 4k-billeder, bliver det næsten ikke bedre.

På ekstra materialet kan man bl.a komme bag settet i behind the scenes, se hvordan hele filmen er blevet til, Joahpin Phoenix’ bud på flere alternative slutninger til filmen, et kig i sminkørkulissen, og andet guf for filmfans af filmen.

Joker får 6 ud af 6 hamre: 🔨🔨🔨🔨🔨🔨

Seneste

The Apprentice

Nicolai har denne gang anmeldt en film om ingen ringere end Donald Trump og hans rejse mod storhed.

Og i forhold til en film om en mand, der går fra at besidde lidt, til at besidde meget, så er der tale om en meget underholdene og meget interessant film om en meget kontroversiel person.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Anchorman

Anchorman er muligvis meget plat, men der er faktisk en mening med galskaben.
Filmen har tyve års jubilæum og kan nu købes på 4k UHD blu-ray.
René Buchtrup anmelder den lige HER:

The Wild Robot

Nicolai har denne gang anmeldt en animationsfilm om en robot i vildmarken, som skal lære hvad det vil sige, at opfostre et barn og skabe venskab med vilddyr. Det er en virkelig fremragende, morsom, rørende og virkelig underholdende film, som alle og enhver (uanset aldersgrupper), bør kunne få noget ud af

Beetlejuice (4k UHD)

Nicolai har anmeldt 80’er-klassikeren, Beetlejuice, i anledningen af dens udgivelse på 4k ultra blu-ray. Og skulle man være i tvivl, om Beetlejuice holder endnu, så behøver man ej at tvivle, fordi Beetlejuice, er bestemt forsat en super underholdende og super sjov gyserkomedie.

Lee

Nicolai har denne gang anmeldt den nye film om krigsfotografen, Lee og der er i den grad tale om en smuk og meget gribende film om en kvinde der kæmpede sin sig for at dokumentere rædslerne under 2. Verdenskrig

Furiosa: A Mad Max Saga (4K UHD)

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja. For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling. Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse af actionbaskeren, som endelig kan købes på 4k-skive!

All of Us Strangers (blu-ray anmeldelse)

Nicolai har denne gang genset én af 2024’s største filmoplevelser på blu-ray. Andrew Haighs “All Of Us Strangers” er et smukt og dybt mesterværk, som ingen filmelsker bør snyde sig selv for at se.