Dredd

Jacob Faurholt

Jacob Faurholt

Originaltitel: Dredd
Instruktør: Pete Travis 
Produktionsår: 2012
Genre: Action
Set på: HBO

Instruktør Pete Travis’ og manusforfatter Alex Garlands version af historien om den barske maskerede dommer Dredd, er netop blevet blevet genudgivet i en sikkert lækker 4K Ultra HD version. Det er dog HBO-udgaven denne anmeldelse af kult-filmen er baseret på.

Dredd udkom tilbage i 2012, og blev desværre ikke den helt store publikum succes, til trods for, at der er tale om en virkelig potent og visuelt blændende actionbasker. Det er tydeligt at Dredd er løsrevet fra Hollywood-action-metervare, og at der har været ægte vision bag foretagendet. Dette tænker jeg blandt andet skal tilskrives forfatter (og nu instruktør af film som Ex Machina) Alex Garland. Eftersigernde har Garland også været særdeles involveret i instruktør-arbejdet på Dredd, hvilket giver mening, når man har set hans andre film.

Dredd er baseret på tegneserie-franchisen om Judge Dredd, og foregår i en apokalyptisk fremtidsverden, hvor dommerne både varetager forfølgelsen af forbryderne og domfældelsen, ofte med øjeblikkelig virkning. I dette tilfælde, skal Dredd (Karl Urban) og hans synske lærling Control Operator 1 (Rachel Wood), finde gerningsmændene bag tre grufulde mord, som har fundet sted i en kæmpemæssig betonbygning. Derinde finder man den grusomme bande Ma-Ma Clan, ledet af den vanvittige og skruppelløse Ma-Ma (Lena Headey). Banden producerer et nasty stof kaldet SLO-MO, som får ens hjerne til at opfatte alting 1000 gange langsommere end normalt (eller noget i den stil). Ikke rart at være påvirket af det, hvis man bliver kastet ud over kanten af en bygning!

Inden Dredd og hans lærling får set sig om, er de fanget i bygningen, og skal kæmpe sig vej opad, for at få has på de modbydelige og morderiske bandemedlemmer. Præmissen er altså ganske enkel (og ikke ulig hvad man ser i filmen The Raid, som udkom nogenlunde samme tid som Dredd), men lækkert udført. Filmens visuelle side er både original og smuk, og action-scenerne er opfindsomme og velkorrigerede hele vejen til toppen af bygningen. Det er faktisk vildt hvad de har fået ud af 50 millioner dollars, som filmen har kostet, når man tænker på hvor tudegrim en film til næsten 400 millioner dollars kan være (hvem sagde Zack Snyder’s Justice League?).

Hvis man kan lide sine actionfilm benhårde, rå og voldelige, og med et unikt look, er der ingen vej udenom Dredd. Den er en ren fornøjelse fra start til slut.                                                               

Dredd får 5 ud af 6 hamre:
🔨🔨🔨🔨🔨

Seneste

Dirty Dancing

Nicolai har denne gang anmeldt af de største filmklassikere fra 80’erne og en på alle måder skøn og dybt underholdende kærlighedshistorie, som fortsat holder smukt den dag i dag.

Grandmother

Veteranen Charlotte Rampling og det unge talent, George Ferrier, gør familiedrama til en særlig oplevelse.
Tabuer, der er svære at snakke om, tages hånd om, og gøres hådgribelige og forståelige i Grandmother.

Utøya 22. juli

Nicolai har denne gang anmeldt en af nyere tids vigtigste film om en af nyere tids største menneskelige tragedier.
Det er ikke nemt, men dog nødvendigt at se, for at vide hvad der skete og hvorfor det aldrig må ske igen.

Murina

Murina er velspillet drama med flotte og imponerende skuespilpræstationer. Om en nederdrægtig patriark af en far, en underdanig mor og en teenagedatter, som har fået nok.

Don’t Make Me Go

Kræftsyg far og datter på road trip sammen, for at genforene hende med hendes forsvundne mor. Det lyder som amerikansk sødsuppe, men Don’t Make Me Go er sød, sjov og rørende, og en kæmpe anbefaling herfra.

Resten af livet

Nicolai har denne gang anmeldt en smuk, hjertevarm og samtidig hjerteskærende dansk film om behandling af sorg og savn og hvorfor det er vigtigt at gå igennem sorgen og savnet, fremfor at fortrænge det.

Den satans familie

Baest-dokumentaren bliver anmeldt igen.
???
….fordi de har udviklet sig til en helt anden størrelse, end da den kom på dr.dk i 2019.
De er mere relevante nu, end nogensinde før. En maskine der tromler hærgende henover pandemi, landegrænser, og emsige kritikere.
All hail!