Dredd

Picture of Jacob Faurholt

Jacob Faurholt

Originaltitel: Dredd
Instruktør: Pete Travis 
Produktionsår: 2012
Genre: Action
Set på: HBO

Instruktør Pete Travis’ og manusforfatter Alex Garlands version af historien om den barske maskerede dommer Dredd, er netop blevet blevet genudgivet i en sikkert lækker 4K Ultra HD version. Det er dog HBO-udgaven denne anmeldelse af kult-filmen er baseret på.

Dredd udkom tilbage i 2012, og blev desværre ikke den helt store publikum succes, til trods for, at der er tale om en virkelig potent og visuelt blændende actionbasker. Det er tydeligt at Dredd er løsrevet fra Hollywood-action-metervare, og at der har været ægte vision bag foretagendet. Dette tænker jeg blandt andet skal tilskrives forfatter (og nu instruktør af film som Ex Machina) Alex Garland. Eftersigernde har Garland også været særdeles involveret i instruktør-arbejdet på Dredd, hvilket giver mening, når man har set hans andre film.

Dredd er baseret på tegneserie-franchisen om Judge Dredd, og foregår i en apokalyptisk fremtidsverden, hvor dommerne både varetager forfølgelsen af forbryderne og domfældelsen, ofte med øjeblikkelig virkning. I dette tilfælde, skal Dredd (Karl Urban) og hans synske lærling Control Operator 1 (Rachel Wood), finde gerningsmændene bag tre grufulde mord, som har fundet sted i en kæmpemæssig betonbygning. Derinde finder man den grusomme bande Ma-Ma Clan, ledet af den vanvittige og skruppelløse Ma-Ma (Lena Headey). Banden producerer et nasty stof kaldet SLO-MO, som får ens hjerne til at opfatte alting 1000 gange langsommere end normalt (eller noget i den stil). Ikke rart at være påvirket af det, hvis man bliver kastet ud over kanten af en bygning!

Inden Dredd og hans lærling får set sig om, er de fanget i bygningen, og skal kæmpe sig vej opad, for at få has på de modbydelige og morderiske bandemedlemmer. Præmissen er altså ganske enkel (og ikke ulig hvad man ser i filmen The Raid, som udkom nogenlunde samme tid som Dredd), men lækkert udført. Filmens visuelle side er både original og smuk, og action-scenerne er opfindsomme og velkorrigerede hele vejen til toppen af bygningen. Det er faktisk vildt hvad de har fået ud af 50 millioner dollars, som filmen har kostet, når man tænker på hvor tudegrim en film til næsten 400 millioner dollars kan være (hvem sagde Zack Snyder’s Justice League?).

Hvis man kan lide sine actionfilm benhårde, rå og voldelige, og med et unikt look, er der ingen vej udenom Dredd. Den er en ren fornøjelse fra start til slut.                                                               

Dredd får 5 ud af 6 hamre:
🔨🔨🔨🔨🔨

Seneste

Gondola

Nicolai har denne gang anmeldt en film om 2 gondolfører i en gregoriansk landsby, som bliver forelsket.

Det er en film uden nogen sagte ord og det er slet og ret, en af årets største filmiske fornøjelser, som er helt perfekt at opleve i biografen, i disse grå tider!

Godzilla x Kong: The New Empire (4k uhd)

Den nye Godzilla/King Kong-film er én stor undskyldning for at se en radioaktiv øgle og kæmpe-abe slås mod endnu en giga-abe, der ridder på en is-øgle i fremmed portal-verden (!!!) Godzilla x Kong: The New Empire er den femte i Monsterverse-universet og René Buchtrup anmelder den her til hjemmebiografen.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Stand By Me

“So darling, darling stand by me”. Ja, teksten kender i jo godt, men hva’ med 80’er-filmen den nu stammer fra. Hvordan er den ved et gensyn her i 2024? Se med her hvor René fra Moviemaniac anmelder 4k-film igen.

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.

Til Verdens Ende

Viggo Mortensens instruktør-take på den traditionelle western er blevet til en fintfølende og næsten poetisk én af slagsen.
Vicky Krieps stjæler billedet som kvindelige hovedrolle, Vivienne.
René Buchtrup anmelder Til Verdens Ende.

Knox Goes Away

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en lejemorder med opbyggende demens og det er bestemt lige så specielt og hjerteskærende, som det måtte lyde.

Knox Goes Away er ikke fejlfri, men når den dog fungere, er den dybt fremragende og er grundlæggende, meget værd at se i biografen.

Furiosa: A Mad Max Saga

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja.
For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling.
Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse HER: