Den Skyldige anmeldelse

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

    af René Buchtrup

“Den Skyldige” er en lille genistreg på halvanden times tid der underholder med en fabelagtig historie og opbygger et karakterstudie af format.

Filmen kan bl.a. streames på Blockbuster og Plejmo

Alarmcentralen. En politibetjent. Et headset. En helvedes spændende historie.

Det hele er ret simpelt i Gustav Möllers debutfilm “Den Skyldige”.

Men alligevel er ingenting så enkelt som det udgiver sig for.

90 procent af filmens længde ser vi hovedrolle Jacob Cedergrens fjæs helt tæt på. Det er sjældent kameraet slipper ham. Hver gang han trækker vejret, snakker eller blinker med øjnene, registrerer vi det som publikum.

Han spiller betjenten Asger. Han er lidt af en arrogant narrøv.

Han tager imod de 112-opkald der kommer ind på politistationens kaldecentral. Men han sidder der ikke af sin goder vilje. Vi finder snart ud af at han har dummet sig i tjenesten, at han skal i retten i morgen og han bare skal have den lorte-tjans i aften overstået.

Men pludselig ringer en ung kvinde ind. Asger tager imod opkaldet. Iben, som er hendes navn, er blevet kidnappet. Asger finder snart ud af at hun sidder i en hvid varevogn på motorvejen. Hendes to børn er alene hjemme. Og hendes eksmand er den formodede gerningsmand.

Det bliver et kapløb mod tiden. Et kapløb vores (anti)helt, Asger, gør alt for at vinde til fordel for Iben. For det er jo soleklart at hun er et offer.

Men alting er ikke som det ser ud i Gustav Möllers film. Den fucker med sit publikum, manipulerer med dem og få dem helt ud på kanten af biografsædet af bare spænding.

Close up af Cedergren. Helt tæt så vi kan mærke alle frustationer og tanker hans karakter har i knolden. Stilheden. Et opkald på centralen som får os op med et spjæt i sædet igen. Er dette opkald det afgørende i sagen?

“Den Skyldige” er en lille genistreg som på halvandens times tid, får opbygget en yderst troværdig historie, som med få, men stærke virkemidler både underholder og samtidig opbygger et karakterstudie af format.

Undertegnede vil vædde sin høje pande på at filmen bliver nomineret til en masse priser til både Robert og Bodil næste år. Og sikkert er det at Jakob Cedergren bliver nomineret for hans rolle i filmen.

Han bærer hele filmen på sine skuldre og selvom han i filmen ryster og skælver som vores hovedperson i kontorstolen på alarmcentralen, og konstant er usikker på sine handlinger han træffer, er vi som publikum i de tryggeste hænder på Cedergren som gør oplevelsen til en sikker fuldtræffer.

Den mest spændende, danske film i årevis.

Den Skyldige får 5 ud af 6 hamre:

Seneste

Twisters

Nicolai har denne gang anmeldt den nye Twister-film, Twisters, som prøver at opgradere 90’er-klassikeren om adrenalinjunkier som jæger tornadoer. Lykkedes opgraderingen? Ikke helt, men dele af filmen redder den fra at blive en total katastrofe.

Gondola

Nicolai har denne gang anmeldt en film om 2 gondolfører i en gregoriansk landsby, som bliver forelsket.

Det er en film uden nogen sagte ord og det er slet og ret, en af årets største filmiske fornøjelser, som er helt perfekt at opleve i biografen, i disse grå tider!

Godzilla x Kong: The New Empire (4k uhd)

Den nye Godzilla/King Kong-film er én stor undskyldning for at se en radioaktiv øgle og kæmpe-abe slås mod endnu en giga-abe, der ridder på en is-øgle i fremmed portal-verden (!!!) Godzilla x Kong: The New Empire er den femte i Monsterverse-universet og René Buchtrup anmelder den her til hjemmebiografen.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Stand By Me

“So darling, darling stand by me”. Ja, teksten kender i jo godt, men hva’ med 80’er-filmen den nu stammer fra. Hvordan er den ved et gensyn her i 2024? Se med her hvor René fra Moviemaniac anmelder 4k-film igen.

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.

Til Verdens Ende

Viggo Mortensens instruktør-take på den traditionelle western er blevet til en fintfølende og næsten poetisk én af slagsen.
Vicky Krieps stjæler billedet som kvindelige hovedrolle, Vivienne.
René Buchtrup anmelder Til Verdens Ende.

Knox Goes Away

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en lejemorder med opbyggende demens og det er bestemt lige så specielt og hjerteskærende, som det måtte lyde.

Knox Goes Away er ikke fejlfri, men når den dog fungere, er den dybt fremragende og er grundlæggende, meget værd at se i biografen.