Cutterhead (streaming anmeldelse)

René

René

Originaltitel: Cutterhead. Instruktør: Rasmus Kloster Bro. Produktionsår: 2018. Genre: Thriller. Kan bl.a. streames på DRTV

af Jacob Faurholt

Cutterhead er en dansk debutfilm fra instruktør Rasmus Kloster Bro, og med den skyder han gloværdigt karrieren igang, med en yderst intens og urovækkende filmoplevelse.

Handlingen udspiller sig dybt nede under jorden i metrobyggeriet i København.

Filmens tre hovedpersoner er her fanget i et trykkammer, efter en eksplosion har afskåret dem fra deres eneste udvej. Et scenarie som kan få klaustrofobien til at krible i de fleste følende individer.

Det kræver sit at få en film til at fungere under så trange kår, og med så få virkemidler.

Men det lykkedes til fulde instruktøren, bl.a. grundet en fantastisk location (for mestedelen det trange trykluftskammer), nogle fremragende skuespilpræstationer, samt en ferm kameraføring og lydside. Det er primært de tre skuespillere som bære filmen frem.

De to udenlandske metroarbejdere, spillet til perfektion af Kresimir Mikic og Samson Semere, og “metro-gæsten” Rie, som er nede i hullet, for at dokumentere arbejdet med dette “pragt-projekt”. Tilsyneladende kåret til Danmarks farligste arbejdsplads. Hun spilles sublimt intenst af Christine Sønderris (også kendt fra den rædderlige Netflix-serie, “The Rain”).

Lige fra det går løs, sidder man med en ubehagelig klaustrofobisk panikagtig følelse i kroppen. En følelse som kun bliver forstærket i takt med at panikken breder sig hos vores hovedpersoner.

Det første rum Rie befinder sig i, før hun støder til de andre, er 50 grader varmt! Sveden driver af hende, og man føler hendes kvælningsfornemmelse. Derefter starter en fælles kamp mod tiden, før de tre løber tør for ilt og vand.

Udover at der selvfølgelig er tale om en survival-film, kan filmen også beskrives som en thriller. Der udspiller sig nemlig, som tiden skrider frem, et psykologisk spil mellem de tre, et spil drevet af desperation. Deres handlinger er både forståelige i situationen, men de er også et uhyggeligt eksempel på, hvor hurtigt moralen står for fald, hvis vi som mennesker bliver presset på vores egen overlevelse.

Filmen er i familie med andre vellykkede overlevelses-eposer på enkle locations. Her skal nævnes “Buried” fra 2010, om Irak-chaufføren (spillet af Ryan Renolds), som bliver levende begravet, samt Adam Greens “Frozen”, ligeledes fra 2010. I sidstnævnte strander tre personer i en skilift weekenden over, imens glubske ulve begynder at samle sig under dem. De er begge seværdige.

Kort sagt er “Cutterhead” en effektiv og flot udført survival-thriller, som lige får et ekstra krydderi, ved at udspille sig i det Danmarks-kendte metrobyggeri. Jeg har den helt sikkert i baghovedet, næste gang jeg suser igennem de underjordiske tunneller.

Se den og støt et nyt stort instruktør-talent i dansk film.

Cutterhead får 5/6:

⛏️⛏️⛏️⛏️⛏️

 

 

 

 

 

Seneste

Dirty Dancing

Nicolai har denne gang anmeldt af de største filmklassikere fra 80’erne og en på alle måder skøn og dybt underholdende kærlighedshistorie, som fortsat holder smukt den dag i dag.

Grandmother

Veteranen Charlotte Rampling og det unge talent, George Ferrier, gør familiedrama til en særlig oplevelse.
Tabuer, der er svære at snakke om, tages hånd om, og gøres hådgribelige og forståelige i Grandmother.

Utøya 22. juli

Nicolai har denne gang anmeldt en af nyere tids vigtigste film om en af nyere tids største menneskelige tragedier.
Det er ikke nemt, men dog nødvendigt at se, for at vide hvad der skete og hvorfor det aldrig må ske igen.

Murina

Murina er velspillet drama med flotte og imponerende skuespilpræstationer. Om en nederdrægtig patriark af en far, en underdanig mor og en teenagedatter, som har fået nok.

Don’t Make Me Go

Kræftsyg far og datter på road trip sammen, for at genforene hende med hendes forsvundne mor. Det lyder som amerikansk sødsuppe, men Don’t Make Me Go er sød, sjov og rørende, og en kæmpe anbefaling herfra.

Resten af livet

Nicolai har denne gang anmeldt en smuk, hjertevarm og samtidig hjerteskærende dansk film om behandling af sorg og savn og hvorfor det er vigtigt at gå igennem sorgen og savnet, fremfor at fortrænge det.

Den satans familie

Baest-dokumentaren bliver anmeldt igen.
???
….fordi de har udviklet sig til en helt anden størrelse, end da den kom på dr.dk i 2019.
De er mere relevante nu, end nogensinde før. En maskine der tromler hærgende henover pandemi, landegrænser, og emsige kritikere.
All hail!