Charlie’s Angels

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

Originaltitel: Charlie’s Angels. År: 2019. Instruktør: Elizabeth Banks. Genre: action. Udkommer på blu-ray d. 18. maj 2020.

Efter næsten to timer i selskab med de tre nye “engle”, slukkede jeg fjernsynet, sad med sort skærm i ca. tredive sekunder og rystede dernæst på hovedet og tænkte: “hvad fanden var det?”

Den nye version af Charlie’s Angels, kom aldrig i de danske biografer. I USA floppede den og blev sablet ned af både anmeldere og publikum.

Det er der en rigtig god grund til.

Efter en tv-serie i 70’erne, og dernæst to spillefilm i 2000 og 2003, om sikkerhedstjenesten, som redder verden med kvindelige agenter i spidsen, fik vi i 2019 en ny version, instrueret og skrevet af skuespiller, Elizabeth Banks, som også spiller med i denne, som agent-mama, Bosley.

De to spillefilm fra 00’erne var fjollede, men var fyldt op til randen af sjove påfund, kreative actionscener og den havde tre kvindelige karakterer med personlighed.

Diaz, Lui og Berrymore VAR Charlie’s Angels.

Det er der desværre INTET af i det nye reboot. Der er ikke skyggen af personlighed over filmen, som kæmper sig gumpetungt igennem et plat og dumt manuskript, som simpelthen prøver for meget.

Kirstin Stewart (Twilight) spiller den rebelske speed-snakkende Sabina Wilson, debutanten Ella Balinska spiller hendes diametrale modsætning, Jane Kano, og Aladdin-skuespillerinden, Naomi Scott, har rollen som usikker softwareudvikler, der rekrutteres af Englene.

De tre nye engle, har, har ligesom de tre gamle, tre forskellige personligheder, der burde kunne spille op til hinanden i praksis. Men når de kære skuespillere i filmen overspiller, så man vrider sig i sædet og når de fyrer så dårlige jokes af, så man næsten væmmes, får det mig til at tænke på en nådesløs massakre af engle i luften, skudt ned med en bazooka.

Det lettere ligegyldige plot, om et nye stykke banebrydende software, der kan forandre verden, men som må forhindres i at komme i de forkerte hænder, kunne være reddet af skarpe jokes og god timing. Da det ikke er tilfældet, forventes der en masse lækkert koreograferet action i stedet.

Det får vi gudhjælpemig heller ikke!

De scener med go’daw i og smæk for skillingen, ligner for det meste en tarvelig kopi af en omgang Mission Impossible eller en Bond-film. De få scener, der rent faktisk har potentiale, bliver ødelagt af så hurtig en klipning, så man snotforvirret ikke kan finde hoved og hale i hvad der sker.

For at opsummere, så er resultatet blevet en pinlig omgang usjov action-braller, der er drænende at se og høre på!

Efter fiaskoen i hjemlandet, USA, har en frustreret Elizabeth Banks, været ude med riven og sagt, at hvis filmen ikke tjener penge, understøtter det Hollywood-stereotypen, om at fyre ikke gider at se på kvinder i actionfilm.

Svaret herfra Moviemaniac er simpelt: sikke noget forbandet vås.

Muligvis hjalp de dårlige anmeldelser i hjemlandet ikke filmen synderligt, men der findes utallige eksempler på, at actionfilm med kvinder i de bærende roller, har klaret sig fint. Eksempelvis klarede Marvel-filmen Captain Marvel sig fantastisk ved billetlugerne og tjente over en millarddollars, selvom den blev svinet til af brugerne på IMDB. Men vigtigst af alt, så havde den en troværdig historie og hovedrolle, fed action og sjove replikker.

Den gamle Star Trek-stjerne, Patrick Stewart, kan ikke engang, med hans star quality, redde Charlie’s Angels‘ for at synke til bunden, som var det Titanic på sin jomfrurejse.

Muligvis har den kære Kristin Stewart rystet sit teenage-idol, Bella, af sig, og har fundet sin plads i branchen med mere seriøse og udfordrende roller. Men hvad hjælper det den unge auteur, når hun på intet tidspunkt i filmen, ligesom sine medskuespillere, viser noget som helst komisk talent.

Hvis du snart skal holde filmaften, og har brug for en kandidat til en vellykket actionfilm, som underholder med kreative actionscener, sjove jokes og et skægt persongalleri, så skal du holde dig langt fra Charlie’s Angels.

Charlie’s Angels får 1/6: 🔨

Ekstra Materiale:

Her finder man både slettede scener, musikvideoer, interviews, bl.a. med instruktør, Elizabeth Banks, og behind-the -scenes optagelser af “englene”.

Seneste

The Apprentice

Nicolai har denne gang anmeldt en film om ingen ringere end Donald Trump og hans rejse mod storhed.

Og i forhold til en film om en mand, der går fra at besidde lidt, til at besidde meget, så er der tale om en meget underholdene og meget interessant film om en meget kontroversiel person.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Anchorman

Anchorman er muligvis meget plat, men der er faktisk en mening med galskaben.
Filmen har tyve års jubilæum og kan nu købes på 4k UHD blu-ray.
René Buchtrup anmelder den lige HER:

The Wild Robot

Nicolai har denne gang anmeldt en animationsfilm om en robot i vildmarken, som skal lære hvad det vil sige, at opfostre et barn og skabe venskab med vilddyr. Det er en virkelig fremragende, morsom, rørende og virkelig underholdende film, som alle og enhver (uanset aldersgrupper), bør kunne få noget ud af

Beetlejuice (4k UHD)

Nicolai har anmeldt 80’er-klassikeren, Beetlejuice, i anledningen af dens udgivelse på 4k ultra blu-ray. Og skulle man være i tvivl, om Beetlejuice holder endnu, så behøver man ej at tvivle, fordi Beetlejuice, er bestemt forsat en super underholdende og super sjov gyserkomedie.

Lee

Nicolai har denne gang anmeldt den nye film om krigsfotografen, Lee og der er i den grad tale om en smuk og meget gribende film om en kvinde der kæmpede sin sig for at dokumentere rædslerne under 2. Verdenskrig

Furiosa: A Mad Max Saga (4K UHD)

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja. For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling. Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse af actionbaskeren, som endelig kan købes på 4k-skive!

All of Us Strangers (blu-ray anmeldelse)

Nicolai har denne gang genset én af 2024’s største filmoplevelser på blu-ray. Andrew Haighs “All Of Us Strangers” er et smukt og dybt mesterværk, som ingen filmelsker bør snyde sig selv for at se.