Barking Dogs Never Bite

Picture of Andreas Nørgaard

Andreas Nørgaard

Instruktør: Bong Joon Ho
År: 2000
Genre: Komedie – lidt sort i kanten
Filmen er set på: Filmstriben.dk

Bong Joon Ho’s debutfilm fra 2000.

Vi er i vanligt todelt territorie her i Barking Dogs.

Bong Joon Ho tager os med på et ridt imellem genrer, og han får det til at se legende let ud.

Han har forfinet kunsten, den dag idag, men allerede dengang, med denne film, fik vi nogle klassiske greb fra den koreanske mester.

Filmen blender rundt mellem kulsort humor og falde-på-halen-scener, og går direkte over i potentiel uhygge og gys.

Det ender med andre instruktører ofte med, at man skvatter sammen mellem to stole, men i Bong’s selskab føles det aldrig forceret. Han har styr på sine virkemidler, og han jonglerer legende let med de forskellige stilarter.

I Barking Dogs Never Bite er vi med i hovekarakter Yun-ju´s trivielle hverdag, med en gravid og meget streng og tyrannisk kæreste – mest fordi hun “får lov”.

Han underviser på en skole, men vil gerne være professor på universitetet.

Kan man egentlig bestikke sig til det?

I samme lejlighedskompleks som Yun-ju bor den introverte og lidt simple unge kvinde, Hyun-nam.

Hun lever et tilbagetrukket og asocialt liv med sin veninde, men noget i hende bliver vakt, da hun ser sedler i kvarteret med forsvundne hunde, og en dag ved et tilfælde ser en mand smide en hund ud fra et tag.

Hun forfølger både manden og mysteriet om de stakkels små larmende og irriterende køtere…

Katten-efter-musen-jagten smelter sammen med ægteskabelige problemer, og maskulint vatpikkeri her i denne komiske perle, der både spidder samfundets kønsroller, sociale lag og ikke mindst nogle menneskers alternative madvaner…

Vi får flere, efterhånden klassiske trademarks fra Bong Joon Ho.

Regnen er et tilbagevendende element i hans film. Den tæsker ubønhørligt ned i nogle af nøglescenerne.

Den evige tilstedeværelse af en “tosse” er også til at genkende.

Hans leg med samfundets sociale lag, og hans måde at udfordre dem på er også en stor faktor. Vi så det senest forfinet til perfektion i mesterværket, Parasite.

Vi runder af

Barking Dogs Never Bite er starten på Bong Joon Ho’s ouvre.

Det er helt tydeligt, at han allerede dengang havde visionerne og idéerne til de film, og den karriere han har idag.

En sand mesters spæde, men stilsikre start!

Barking Dogs Never Bite får 4/6 hamre:
🔨🔨🔨🔨

Seneste

Gondola

Nicolai har denne gang anmeldt en film om 2 gondolfører i en gregoriansk landsby, som bliver forelsket.

Det er en film uden nogen sagte ord og det er slet og ret, en af årets største filmiske fornøjelser, som er helt perfekt at opleve i biografen, i disse grå tider!

Godzilla x Kong: The New Empire (4k uhd)

Den nye Godzilla/King Kong-film er én stor undskyldning for at se en radioaktiv øgle og kæmpe-abe slås mod endnu en giga-abe, der ridder på en is-øgle i fremmed portal-verden (!!!) Godzilla x Kong: The New Empire er den femte i Monsterverse-universet og René Buchtrup anmelder den her til hjemmebiografen.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Stand By Me

“So darling, darling stand by me”. Ja, teksten kender i jo godt, men hva’ med 80’er-filmen den nu stammer fra. Hvordan er den ved et gensyn her i 2024? Se med her hvor René fra Moviemaniac anmelder 4k-film igen.

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.

Til Verdens Ende

Viggo Mortensens instruktør-take på den traditionelle western er blevet til en fintfølende og næsten poetisk én af slagsen.
Vicky Krieps stjæler billedet som kvindelige hovedrolle, Vivienne.
René Buchtrup anmelder Til Verdens Ende.

Knox Goes Away

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en lejemorder med opbyggende demens og det er bestemt lige så specielt og hjerteskærende, som det måtte lyde.

Knox Goes Away er ikke fejlfri, men når den dog fungere, er den dybt fremragende og er grundlæggende, meget værd at se i biografen.

Furiosa: A Mad Max Saga

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja.
For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling.
Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse HER: