Und Morgen Die Ganze Welt

Picture of Andreas Nørgaard

Andreas Nørgaard

Originaltitel: Und Morgen Die Ganze Welt

Instruktør: Julia Von Heinz

År: 2020

Genre: Drama

Filmen blev set i Øst For Paradis, Aarhus

Der er i Tyskland tradition for at tage livtag med landets kaotiske og voldsomme historie. Litteraturen og film og TV har bugnet med fortællinger om især nazismen, der har gennemsyret landets historie siden Anden Verdenskrig.

Tyskland har med en masse tiltag forsøgt at slippe ud af fortidens skygge, men stigende nynazisme er en torn i øjet.

“Vi kan ikke bekæmpe dem med andet end vold, tænk dig om!”

Den jurastuderende, Luisa, bliver igennem veninden Batte en del af en anti-fascistisk gruppe i Mannheim. De kommer i mere og mere voldsom karambolage med nynazister, og pludselig går det stærkt.

Hun falder hurtigt for lederen, den karismatiske Alfa.

Han er spændende, og samtidig er han mange ting hun ikke er (i starten). Voldsparat og meget direkte i hele sin stil f.eks.

Hvor hun ender, og hvor meget hun går ind i sagen, ja det vil jeg naturligvis ikke afsløre her.

Jeg kan sige så meget, at hun gennemgår en forandring.

Det lyder jo sådan set ganske fint, men der er desværre ækel malurt i det tyske ølkrus.

De skal have nogle tæsk, hvad ellers?”

Midtvejs i filmen er jeg desværre nået dertil, hvor min tålmodighed er opbrugt.

Jeg sad og håbede på en ændring.

Det skete bare ikke.

Jeg synes filmens manus spænder ben for handlingen. Det kommer jeg ind på længere nede.

Skuespillet er tæt på rædderligt. Jeg sad flere gange og ønskede at karaktererne dog bare ville holde deres kæft, for det er  bare ikke godt nok.

De vader rundt i overspil og søgte monologer, og det ærgrer mig virkelig!

De har mig simpelthen ikke på noget tidspunkt.

Vi runder af

Det bliver meget tydeligt, hvilke holdninger der er de “rigtige”, og det medfører desværre, at der mangler nogle mellemregninger flere steder. Det er ikke nok bare at sige, at nynazister er nogle svin, og at den politisk motiverede vold er okay, så længe den rammer den yderligtgående højrefløj – hvor er vi så selv henne?

Hvor langt kan man gå i kampen mod det uretfærdige?

Det er filmens morale og overordnede spørgsmål, men seerens kurs er allerede udstukket på forhånd, og filmen levner ikke mange muligheder for at forholde sig kritisk til metoderne.

Jeg køber ikke venindens mange tirader om at det ikke må ende i vold, men udelukkende være fredelig protest. Det er for mig scener der er skabt udelukkende som en modvægt til de andre hovedkaraktereres tiltagende voldelige tendenser…

Hun er endda selv med, når det udvikler sig voldeligt, så come on!

Nuancerne er der sikkert et sted, men de er meget utydelige, og det må de aldrig være i denne type film. Dertil er emnet og ens egen sti for vigtig.

Und Morgen Die Ganze Welt er en film med en masse på hjerte, og en masse spændende pointer, men i sin iver efter at vise sit politiske og menneskelige ståsted, så fejler den. Scenen i klassen, hvor hovedkarakteren siger en ting, der af højrefløjen ville blive kaldt ræverød propaganda – og en klassekammerat responderer med noget, der kun kan tolkes som grum racisme, er simpelthen én stor kliché.

Det – og flere andre scener – ville have virket, hvis filmen var mere rolig i sit udtryk, og ikke død og pine ville have alle sine pointer høvlet afsted i en fart.

Filmen kan ses, men det er en forspildt chance for instruktøren – desværre.

Det kunne have været så godt.

Øv!

Jeg foreslår du ser noget andet i Øst For Paradis i stedet, for der er masser af gode film på programmet…

Und Morgen Die Ganze Welt får 2/6 hamre:

🔨 🔨

Seneste

Emilia Pérez

Nicolai har denne gang anmeldt en mexicansk musical om en transkvinde, der skal finde sig tilpas i et nyt liv.

Emilia Pérez, har meget på hjertet, men den kan dog ikke bærer alle sine ambitioner og ender med at kunne mindre end den egentlig vil.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Pusher-trilogien

Velkommen til den første 4k-anmeldelse i det nye år! René anmelder ikke blot én, men et helt boxset, som bugner af ekstra spillefilm og ekstra materiale. Det er rigeligt at snakke om, når Pusher-trilogien bli’r anmeldt…

Babygirl

Nicolai har denne gang anmeldt en erotisk thriller, som både er vovet, hed, intens og samtidig følsom og meget kompleks.

Babygirl har mange tangenter at spille på og oveordnet spiller det hele mere end godt nok til at være en biograftur værdig!

The Room

For seks år siden anmeldte René Buchtrup “verdens dårligste film” til bundkarakter. Nu har tonen fået en helt anden lyd. Læs hans (nye) anmeldelse af The Room…

Årets Film 2024 (Nicolais Top 10)

I Moviemaniacs tilbageblik på det nu forgangne år 2024, er det nu Nicolais tur til at dele ud af sine filmiske højdepunkter, hvor der så er tale om en bred perlette af både store værker og små gemte perler, som alle gjorde massivt indtryk.

Årets Film 2024 (Renés Top 10)

Filmåret 2024 har i følge René Buchtrup været fantastisk og det har kort sagt været enormt svært at fravælge film til den endelige TOP 10. Men det er selvfølgelig lykkedes, og her får I listen. Rigtig god fornøjelse..

Better Man

Hvis man vil slutte året af med et brag i biografen, som giver en lyst til at danse og hoppe ind i 2025, jamen så har Nicolai et ganske godt bud på dette, via Better Man, som fortæller historien om popikonet Robbie Williams, som så bliver skildret som en abe.