The Square anmeldelse

René

René

 

af René Buchtrup

The Square er et sociologisk studie af det sølle væsen kaldet homo sapiens. En film man enten vil elske eller hade. Det er grænseoverskridende og det er møghamrende herligt!

Kan streames på bl.a. Plejmo og Blockbuster

Hvor er det fedt en gang imellem at se en film, hvor du ikke aner hvor den vil tage dig hen. En film, hvor man konstant føler sig på udebane. En film som ikke går i de andre films fodspor. En film som er helt sin egen.

Sådan en film er The Square. Ikke blot en fortælling og historie, men en masse gode ideer og særlige øjeblikke. Det er som min en af mine favorit instruktører fra Norge, Joachim Trier, siger i et interview i Politikken om at lave film. Han kan bedst lide at lave film, hvor ikke alle scener er med til at fortælle en historie, men i stedet en masse gyldne øjeblikke: “For det er det du tager med hjem fra biografen: situationerne, stederne, følelserne, menneskerne. Det er ikke historien”. 

De ord rammer The Square spot on. Det er ikke en film man forlader biografen og tænker: Nøøøj, altså, sikke en knaldhamrende spændende historie. Nej, her er det Triers 4 gyldne keywords man har i tankerne i stedet. Dem vender vi tilbage til om lidt, men lad os først ridse historien på filmen op:

Filmen handler om Christian (fremragende spillet af danske Claes Bang) som er kunstnerisk leder af et museum i Stockholm. Han gør museet klar til installationsværket The Square, da han bliver frarøvet sin pung og mobil på åben gade. Han tager efter den rystende hændelse, sagen i egen hånd og prøver at opklare tyveriet. Udover dette indleder han en flirt med en yngre journalist , Anne (Elisabeth Moss) og så har han to døtre han skal tage vare om.

Lad os vende tilbage til de såkaldte keywords. Der findes så mange fabelagtige pinlige, sjove og fuldstændige skæve situationer i The Square, så det halve kunne være nok. For instruktør Ruben Östlund sætter alle sin karakterer i de mest akavede positioner, hvor der ikke er mulighed for at afvige. F.eks. en scene hvor en interviewer stiller spørgsmål til en kunstner foran et livepublikum, og hvor en mand med tourettes syndrom konstant afbryder med ord og sætninger som “kusse” og vis mig dine patter”. Eller en anden dejlig akavet situation hvor vores hovedperson Christian, efter endt samleje med kvinden, Anne, “slås” om kondomet efterfølgende. Hun beder ham give ham det,- han nægter. Han siger det ikke, men man kan se det i hans øjne og hele hans kropssprog skriger: jeg stoler ikke på dig, og jeg ved ikke hvad du vil bruge min sæd til!

Begge scener er temmelig fucked up, men tro mig,- dér er scener der er endnu værre! Den værste af dem alle, er scenen hvor en abemand “slippes løs” til en fin og højtidelig gallamiddag, hvor gæsterne skal “mærke naturen og dets kræfter”. Sådan noget klinger da hvert fald spændende, åh så spændende, i de mange kunstsnobbers ører. Lige indtil abemanden/kunstneren Oleg (Terry Notary) skaber møghamrende utryg stemning og samtlige middagsgæster ender som gidsler, mens få af gæsterne bliver overfaldet og jagtet væk fra middagsbordene. Og ingen gør noget for at hjælpe. Det er simpelthen én af de bedste scener fra 2017!

Alle ubehaglige scener i filmen er lange og hvor andre instruktører muligvis ville have klippet væk, fortsætter Ruben Östlund insistererende med at gå mere i dybden. Östlund  har med The Square begået en genistreg af en film som udstiller os mennesker som konfliktsky fjolser, der ikke tænker på andre end os selv.

Nogle scener er så langt ud, så man ryster på hovedet, og ikke ved om man skal griner eller græde, men filmen giver stof til eftertanke. Det er satire på højeste plan og undertegnede var imponeret over hvordan en film uden en egentlig handling kunne underholde med 142 minutters spilletid.

Men den kære Joachim Trier ville måske sige at det jo ikke handler altid om historien,- men om så meget andet. For jeg forlod hvert fald biografen med en masse gyldne øjeblikke i tankerne. Om mennesker, der bliver presset ud i fucked-up situationer, der er fuldstændigt langt ude. Nogen af karaktererne i filmen gjorde noget ved det, andre ignorerede det og lod nærmest som ingenting. Ruben Östlunds samfundssatire tvinger sit publikum til at tage stilling. Dette er en film man enten vil elske eller hade. Jeg er i førstnævnte kategori. For hvor er det rart med en film som ikke blot følger en filmskabelon, med herotiske superhelte der konstant sejrer i alt hvad de foretager sig. Her er det rigtige mennesker, der konstant fejler og dummer sig fordi de blot er lavet af kød og blod.

The Square får 5 ud af 6 hamre:

streampriser,2018-03-25T08:00:00Z,imdb=tt4995790,fa

Seneste

The Breakfast Club

Nicolai har denne gang anmeldt en af de allerstørste 80’er-klassikere overhovedet og kongen af ungdomsfilm.

Nemlig The Breakfast Club, som fortsat kan gribe fast om hjertet og give ens sjæl et stort kram, som få andre film kan.

Training Day

Training Day er et eksemplarisk eksempel på en good-cop-bad-cop-film, som holder hele vejen, med den idealistiske og moral-bevidste nybegynder, der møder den erfarne og verdensopgivende betjent.
En underholdende, men også vigtig film, der berører aktuelle og alvorlige problemstillinger i et af USA’s barske miljøer.

Ustyrlig

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en af de mørkeste kapitaler i dansk historie, som er pigehjemmet på Sprogø.

Ustyrlig er barsk, ubarmhjertig og hård, men samtidig også smuk og på alle måder en dybt uforglemmelig oplevelse.

Knock At The Cabin

Hva’ Søren ? Er M. Night Shyamalan blevet voksen? Har han lavet en film uden en plot-twist-afslutning?
René Buchtrup er hvert fald ret begejstret for hans nye film, Knock At The Cabin, som han kalder et intenst og klaustrofobisk kammerspil, der er spændende fra start til slut.

Forventninger til søndagens Oscarshow?

Personligt synes jeg Oscar-feltet er lidt kedeligt i år. Der er nogle mesterværker hist og her, men desværre en del film, der ikke just appelerer til mig. Jeg er jo lidt af en snob, men jeg synes altså der mangler lidt flere af de der film, der rammer som en solid knytter i mellemgulvet.

Kysset

Nicolai har denne gang anmeldt den seneste storfilm af Bille August, som er en fortælling om forskellen på kærlighed og medlidenhed. Det er dog lidt usikkert om hvad Bille August helt konkret vil fortælle, men filmen indeholder dog godt nok skuespil, til at filmen fungere ok.

Creed III

Der er dømt manflick og melodrama for alle pengene i den tredje Creed-film. Kald det hvad du vil. René kalder det mænd-o-drama.
Det er underholdende, effektivt og hårdtslående boksedrama, og Jonathan Majors er fantastisk som Creeds modstander i bokseringen.