The Square anmeldelse

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

 

af René Buchtrup

The Square er et sociologisk studie af det sølle væsen kaldet homo sapiens. En film man enten vil elske eller hade. Det er grænseoverskridende og det er møghamrende herligt!

Kan streames på bl.a. Plejmo og Blockbuster

Hvor er det fedt en gang imellem at se en film, hvor du ikke aner hvor den vil tage dig hen. En film, hvor man konstant føler sig på udebane. En film som ikke går i de andre films fodspor. En film som er helt sin egen.

Sådan en film er The Square. Ikke blot en fortælling og historie, men en masse gode ideer og særlige øjeblikke. Det er som min en af mine favorit instruktører fra Norge, Joachim Trier, siger i et interview i Politikken om at lave film. Han kan bedst lide at lave film, hvor ikke alle scener er med til at fortælle en historie, men i stedet en masse gyldne øjeblikke: “For det er det du tager med hjem fra biografen: situationerne, stederne, følelserne, menneskerne. Det er ikke historien”. 

De ord rammer The Square spot on. Det er ikke en film man forlader biografen og tænker: Nøøøj, altså, sikke en knaldhamrende spændende historie. Nej, her er det Triers 4 gyldne keywords man har i tankerne i stedet. Dem vender vi tilbage til om lidt, men lad os først ridse historien på filmen op:

Filmen handler om Christian (fremragende spillet af danske Claes Bang) som er kunstnerisk leder af et museum i Stockholm. Han gør museet klar til installationsværket The Square, da han bliver frarøvet sin pung og mobil på åben gade. Han tager efter den rystende hændelse, sagen i egen hånd og prøver at opklare tyveriet. Udover dette indleder han en flirt med en yngre journalist , Anne (Elisabeth Moss) og så har han to døtre han skal tage vare om.

Lad os vende tilbage til de såkaldte keywords. Der findes så mange fabelagtige pinlige, sjove og fuldstændige skæve situationer i The Square, så det halve kunne være nok. For instruktør Ruben Östlund sætter alle sin karakterer i de mest akavede positioner, hvor der ikke er mulighed for at afvige. F.eks. en scene hvor en interviewer stiller spørgsmål til en kunstner foran et livepublikum, og hvor en mand med tourettes syndrom konstant afbryder med ord og sætninger som “kusse” og vis mig dine patter”. Eller en anden dejlig akavet situation hvor vores hovedperson Christian, efter endt samleje med kvinden, Anne, “slås” om kondomet efterfølgende. Hun beder ham give ham det,- han nægter. Han siger det ikke, men man kan se det i hans øjne og hele hans kropssprog skriger: jeg stoler ikke på dig, og jeg ved ikke hvad du vil bruge min sæd til!

Begge scener er temmelig fucked up, men tro mig,- dér er scener der er endnu værre! Den værste af dem alle, er scenen hvor en abemand “slippes løs” til en fin og højtidelig gallamiddag, hvor gæsterne skal “mærke naturen og dets kræfter”. Sådan noget klinger da hvert fald spændende, åh så spændende, i de mange kunstsnobbers ører. Lige indtil abemanden/kunstneren Oleg (Terry Notary) skaber møghamrende utryg stemning og samtlige middagsgæster ender som gidsler, mens få af gæsterne bliver overfaldet og jagtet væk fra middagsbordene. Og ingen gør noget for at hjælpe. Det er simpelthen én af de bedste scener fra 2017!

Alle ubehaglige scener i filmen er lange og hvor andre instruktører muligvis ville have klippet væk, fortsætter Ruben Östlund insistererende med at gå mere i dybden. Östlund  har med The Square begået en genistreg af en film som udstiller os mennesker som konfliktsky fjolser, der ikke tænker på andre end os selv.

Nogle scener er så langt ud, så man ryster på hovedet, og ikke ved om man skal griner eller græde, men filmen giver stof til eftertanke. Det er satire på højeste plan og undertegnede var imponeret over hvordan en film uden en egentlig handling kunne underholde med 142 minutters spilletid.

Men den kære Joachim Trier ville måske sige at det jo ikke handler altid om historien,- men om så meget andet. For jeg forlod hvert fald biografen med en masse gyldne øjeblikke i tankerne. Om mennesker, der bliver presset ud i fucked-up situationer, der er fuldstændigt langt ude. Nogen af karaktererne i filmen gjorde noget ved det, andre ignorerede det og lod nærmest som ingenting. Ruben Östlunds samfundssatire tvinger sit publikum til at tage stilling. Dette er en film man enten vil elske eller hade. Jeg er i førstnævnte kategori. For hvor er det rart med en film som ikke blot følger en filmskabelon, med herotiske superhelte der konstant sejrer i alt hvad de foretager sig. Her er det rigtige mennesker, der konstant fejler og dummer sig fordi de blot er lavet af kød og blod.

The Square får 5 ud af 6 hamre:

streampriser,2018-03-25T08:00:00Z,imdb=tt4995790,fa

Seneste

Bugonia

Yorgos Lanthimos er tilbage – og det er skørt, sort og genialt!
Bugonia er absurd komedie, gakket drama, gyser og sci-fi i ét – og alligevel føles det helt naturligt.
René Buchtrup anmelder!

Mine aftener i Paradis

For mig står Cinema Paradiso som et værk, der formår at indkapsle hele filmens væsen, dens evne til at få os til at føle, drømme, huske. Den handler ikke kun om film, men om hvorfor vi ser dem, og hvorfor de betyder så meget for os

Det nye år

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en nytårsaften, der bestemt ikke går som en nytårsaften bør gå.

Det nye år, er en komedie med lige dele humor og dyb alvor, og i den grad en seværdig film.

Jurassic Park (4k UHD)

“Der er film, man vokser fra – og så er der Jurassic Park. Et mesterværk, der stadig føles lige så levende, magisk og farligt som dengang på VHS”.
René anmelder Spielberg-klassikeren Jurassic Park, som er udkommet på ultra 4k blu-ray

A House of Dynamite

Kathryn Bigelow holder én i et jerngreb med House of Dynamite. Intens, realistisk og ubehageligt aktuel – en af årets vigtigste film. 🔥

Rouge One: A Star Wars Story (4k UHD)

Første gang skuffede Rogue One – men på 4K og med Andor i baghovedet rammer den for alvor ⭐
Og ja… Mads Mikkelsen gør os danskere stolte ❤️

Den sidste viking

Nicolai har denne gang anmeldt en film om 2 brødre som forsøges at forsones igen efter lang tids fravær.

Den er instrueret af Anders Thomas Jensen og er på alle måder en af årets danske filmhøjdepunkter