The Rider anmeldelse

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

af René Buchtrup

Æstetisk, poetisk og skræmmende realistisk. The Rider er en rørende og smuk, nymoderne western, der minder sit publikum om at holde fast i livets store drømme.

Filmen kan bl.a. strames på Plejmo

Wow.

En sjælden gang bliver man ramt af en film hårdt i solar plexus. Man rejser sig langsomt fra ens sæde og undrer sig over hva’ der præcist ramte én…

Sådan én er “The Rider”.

Ikke en storanlagt og larmende blockbuster. Bare en lille indefilm.

Om en ung mand. Og sin hest.

Det er ikke en klassisk western om en Clinten-wannabe der søger hævn. Eller i den modsatte grøft, en regnbue-romance i Brokeback-stil.

Nej, det er mere retfærdigt at sammenligne den med Darren Aronofskys mesterlige “The Wrestler” med Micket Rourke fra 2008. Om en tidligere wrestler der kæmper for at finde sig sin plads i livet igen.

I Chloé Zhaos film starter det hele med en ung mand der vågner i sin seng. Han er syet i hjerneskallen og har en kæmpe flænge. Han er i smerte.

Ikke kun fysiske mén, men også psykiske. For hans store drøm er heste og rodeoløb.

Ligesom sin hans gamle ven, Lane, der tidligere var en big shot i rodeobranchen, sidder nu i kørestol og kan kun kommunikere via tegnsprog. Hver gang han besøger ham, bliver han mindet om, at han selv kan ende der en dag. Hvis han ikke passer på, og vælger en anden vej.

Han burde hvile sig, men kan ikke finde ro. Han er er rastløs og tænker kun på én ting: at komme op på hesten igen. Bogstaveligt talt.

Brady har et særligt talent. Han kan forstå og kommunikere med heste, som var han selveste Robert Redford i “Hestehviskeren”.

Men der skal også penge i kassen, nu hvor hans far ikke rigtigt kan skaffe dem. Så han ender som ekspedient i et supermarked, mens verden omkring ham enten spørger hvornår han skal i sadlen igen, eller som hans far, beder ham opgive drømmen.

Samtidig har hans retarderede lillesøster ikke meget til overs for rodeoryttere. Hun er 15 år, gider ikke gå med bh og bekymrer sig for sin storebror.

Sjældent har denne anmelder følt så meget for heste, efter at have set “The Rider”. Krikker har på en eller anden måde altid virket som nogle lidt utilregnelige og voldsomme bæster. Men Zhao har nærmest, på magisk vis, skabt et særligt følsomt, og yderst vedkommende, værk, hvor man forstår betydningen af dem.

Brady vil ikke i sadlen for fornøjelsens skyld. Eller for den sags skyld, pengene. At være rodeorytter er hans drøm. Uden dette kan han ikke ånde, eksistere eller leve.

“The Rider” er lille værk på afstand, som umiddelbart ikke gør meget af sig.

Men hvis man kommer tættere på, bliver man beriget med en oplevelse af de helt store.

At det hele føles så autentisk og realistisk, kan måske hænge sammen med at Brady (spillet af Brady Jandreau) i virkeligheden har prøvet at være professionel rytter, og på egen krop, har prøvet at komme ud for en alvorlig ulykke.

Dette er hans første rolle på film. Dette klarer han til et stort 12-tal. Hver en bevægelse han gør og hver et ord der kommer ud af hans mund, føles så…hudløst ærligt. Vi mærker for alvor den smerte der foregår i Bradys krop og sjæl.

Den klassiske filmsætning “lad billederne tale” giver så meget mening i “The Rider”. Der er ikke just den store snakkefilm. Her er det kun det mest nødvendige der bliver sagt højt. Resten kan vi som publikum, i den grad forstå, gennem de gudesmukke billeder af marker, hvor hestene græsser. Og gennem billeder tæt på den unge mand i krise, som ikke ved om han er købt eller solgt.

Det er nervepirrende at følge Brady og hans kamp til det sidste. Hans læge fraråder ham at ride igen. Om det er hans kald eller ej. Det kan få dødelige konsekvenser. Men det er ikke let blot at opgive ens drøm.

“The Rider” er mavepusteren denne anmelder havde brug for. Som en reminder om at livet ikke altid er en dans på roser og at drømme er dét der gør det hele værd i sidste ende. Æstetik, poetisk og skræmmende realistisk.

En fantastisk oplevelse som kan mærkes længe efter rulleteksterne er forsvundet på tv’et. En moderne klassiker, indenfor westerngenren, er født.

The Rider får 6 ud af 6 hamre: 🔨🔨🔨🔨🔨🔨

Seneste

The Wild Robot

Nicolai har denne gang anmeldt en animationsfilm om en robot i vildmarken, som skal lære hvad det vil sige, at opfostre et barn og skabe venskab med vilddyr. Det er en virkelig fremragende, morsom, rørende og virkelig underholdende film, som alle og enhver (uanset aldersgrupper), bør kunne få noget ud af

Beetlejuice (4k UHD)

Nicolai har anmeldt 80’er-klassikeren, Beetlejuice, i anledningen af dens udgivelse på 4k ultra blu-ray. Og skulle man være i tvivl, om Beetlejuice holder endnu, så behøver man ej at tvivle, fordi Beetlejuice, er bestemt forsat en super underholdende og super sjov gyserkomedie.

Lee

Nicolai har denne gang anmeldt den nye film om krigsfotografen, Lee og der er i den grad tale om en smuk og meget gribende film om en kvinde der kæmpede sin sig for at dokumentere rædslerne under 2. Verdenskrig

Furiosa: A Mad Max Saga (4K UHD)

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja. For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling. Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse af actionbaskeren, som endelig kan købes på 4k-skive!

All of Us Strangers (blu-ray anmeldelse)

Nicolai har denne gang genset én af 2024’s største filmoplevelser på blu-ray. Andrew Haighs “All Of Us Strangers” er et smukt og dybt mesterværk, som ingen filmelsker bør snyde sig selv for at se.

Moviemaniac anmelder 4k-film: IF – Fantasivenner

Hvis du er klar på en sød og sjov filmoplevelse, med den flotteste billedside i 2024 (ja, vi snakker Dolby Vision), er IF – Fantastivenner lige noget for dig…
Moviemaniac anmelder endnu engang 4k-film…

Kontra

Nicolai har denne gang anmeldt en ny dansk ungdomsfilm af Jonas Risvig, som skildre intriger, ungdomskliker, venskaber og overordnet den danske ungdom, på både godt og ondt og en overordnet virkelig gribende og smuk måde

Bad Boys 4: Ride or Die (4k UHD)

De slemme drenge ruller derud af igen, men den gode energi fra film nummer tre er der ikke meget tilbage af. Martin Lawrence er reduceret til en fjollet sidekick og Will Smith virker off og som om han slet ikke gider være med. Bad Boys 4 skal ses for de brutale og nådesløse actionscener som er ret så vellykkede. René Buchtrup anmelder denne nye 4k-udgivelse.