The Last Duel

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

Originaltitel: The Last Duel

Instruktør: Ridley Scott

År: 2021

Genre: Drama

Release på dvd, blu-ray og UHD blu-ray: d. 19 januar 2022.

Hvis jeg nu siger, at den ældre mester, Ridley Scott, er tilbage med en ny film, og at den handler om riddere. Hvad siger du så ?

Det kan være at du jubler og håber på en ny, episk storfilm, med ædle mænd, som kæmper for retfærdigheden for deres fædreland.

Tja, så må jeg skuffe dig en smule. For The Last Duel er absolut ikke noget overdrevent heroisk heltedåd, med storladne mænd, der i slow motion klarer skærene. Nej, vi har her et realistisk drama, som tager udgangspunkt i virkelige hændelser, om en kvinde, som blev voldtaget og efterfølgende søger retfærdighed for denne utilgivelige handling.

Ja, det hele skriger til himlen på #Metoo. Men i den grad også Gud den almægtige. Men ham Vorherre, ham vender vi tilbage til list senere.

Så der er altså mere feministisk Thelma And Louise over løjerne, end der er macho-Gladiator over Ridleys Scotts seneste film.

Filmen er delt op i bidder. Første er fra ægtemandens synsvinkel. Den næste er for hans kammerat, som anklages for voldtægten. Og så er der sandheden (det står der skrevet) som er fra kvinden, som er i centrum af det hele.

Ægtemandens navn er Jean de Carrouges, og han bliver spillet af Matt Damon. Han har utilgiveligt, grimt svenskergarn og med et vansiret ansigt, samt store overarme, er han ridder af den franske konges hær. Kammeraten, Jacques LeGris, bliver spillet af Adam Driver med halvlangt rockstar-hår. I filmens første scene, ser vi et kort glimt af duellen, der finder sted. Så rejser vi 6 år tilbage i tiden, hvor det hele startede.

Vi starter med den brogede Carrouges, som fra sin synsvinkel, næsten har handlet som en pladderromantisk Prins Valiant-type, der har støttet sin kone, så han næsten kunne vinde prisen for “årets ægtemand”. Dernæst ser vi hele affæren igen fra den anklagedes side, LeGris, som med masser af charme, fortæller sin historie, så man næsten får melidenhed med manden. Og til sidst, får vi historien fra hende det hele handler om, den forurettede kvinde, Carrouges hustru, Marguerite. Det er Jodie Comer, som spiller hende. Selvom hun på lang afstand, signalerer bundnaiv skønhed, med hendes lange blonde hår, og store, grønne øjne, får vi for alvor fra hendes synsvinkel, set det hele med stor smerte og frustration.

Det er tydeligt at kvinderne tilbage i middelalderen intet havde at skulle sige i den mandsnominerede verden. Marguerites (altid nederdrægtige) svigermor fortæller hende, at hun selv blev voldtaget engang, men at hun ikke fortalte det til nogen og hun kom videre. Et tydeligt hint til hendes svigerdatter, om at hun burde holde sin kæft og passe sig selv. Men den hårdramte kvinde, nægter at give op og tie stille. Også selvom dette betyder at hendes mand til sidst skal kæmpe med LeGris til døden i en duel og at hun selv skal brændes levende, hvis han taber.

Ridley Scott har med The Last Duel skabt sin bedste og mest helstøbte film siden American Gangster fra 2007. Manuskriptet er skrevet af Matt Damon, Ben Affleck og Nicole Holofcener, som på imponerende vis, formår at gøre sin historie nærværende, interessant og spændende, selvom megen af dialogen gentages. Med sine tre synsvinkeler, formår Damon, Driver og Comer i front, at give et nuanceret billede af fortidens forældede mandetyper og kvinder, der kæmper mod netop disse typer.

Samtidig er det interessant (og skræmmende) at opleve et billede af en tid, hvor Gud, den almægtige, har så megen magt. Marguerite nægter at lader sig kue, og går rettens vej, for at fælde dom mod LeGris. Men her har Gud også det sidste (dømmende) ord, og det er svært at lave paralleller til det samfund vi lever i idag, da det er så langt fra det.

Med tydelig inspiration til Kurosawas Rashomon – Dæmonernes Port fra 1950, ser vi historien fra flere forskellige synsvinkler, hvor replikkerne ændres lidt for hver gang den skifter fokus til en ny person i centrum. Men der er hele tiden nye nuancer i den måde replikkerne bliver sagt, og kan som publikum kan vi tydeligt mærke ændringerne, så spilletiden på 2 timer og 32 minutter forbliver vedholdende og keder ikke et sekund. Jodie Comer er fabelagtig i rollen som Marguerite, og har efter gennembrudsrollen i tv-serien, Killing Eve, haft en masse interessante roller. Hun kæmper ikke blot et slag for datidens kvinder, men i den grad også for nutidens med denne rolle, og at holde fast og nægter at lade sig kue,- selvom i den mandsdomineret verden.

Man kan ligefrem tilgive Scott for hans forfærdelige fadæse, House Of Gucci, som han også instruerede i 2021. Den havde for travlt med indpakningen og virkede i sidste ende både dum, fjollet og ligegyldig. I The Last Duel minder han os om at har stadig har det i sig som instruktør, og hvorfor han står som én af de største filmskabere i nyere tid.

The Last Duel får 5/6 hamre:

🔨🔨🔨🔨🔨

Ekstramateriale: Ikke meget at fornøje sig over af ekstraguf på skiven, da her er blot er tale om en fedtfattig omgang The Making of, hvor man kan få et hurtigt indblik i processen af filmen og så en The Last Duel trailer.

Seneste

Babygirl

Nicolai har denne gang anmeldt en erotisk thriller, som både er vovet, hed, intens og samtidig følsom og meget kompleks.

Babygirl har mange tangenter at spille på og oveordnet spiller det hele mere end godt nok til at være en biograftur værdig!

The Room

For seks år siden anmeldte René Buchtrup “verdens dårligste film” til bundkarakter. Nu har tonen fået en helt anden lyd. Læs hans (nye) anmeldelse af The Room…

Årets Film 2024 (Nicolais Top 10)

I Moviemaniacs tilbageblik på det nu forgangne år 2024, er det nu Nicolais tur til at dele ud af sine filmiske højdepunkter, hvor der så er tale om en bred perlette af både store værker og små gemte perler, som alle gjorde massivt indtryk.

Årets Film 2024 (Renés Top 10)

Filmåret 2024 har i følge René Buchtrup været fantastisk og det har kort sagt været enormt svært at fravælge film til den endelige TOP 10. Men det er selvfølgelig lykkedes, og her får I listen. Rigtig god fornøjelse..

Better Man

Hvis man vil slutte året af med et brag i biografen, som giver en lyst til at danse og hoppe ind i 2025, jamen så har Nicolai et ganske godt bud på dette, via Better Man, som fortæller historien om popikonet Robbie Williams, som så bliver skildret som en abe.

Alien: Romulus (4k UHD)

Den nye Alien-film, Romulus, låner fra sine forbilleder, men er alligevel sin egen.
Den er skabt til at ses i (hjemme)biografen, hvor “ingen kan høre dig skrige”…
René Buchtrup anmelder ret så begejstret Alien: Romulus.