The Godfather Coda: The Death Of Michael Corleone

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

Originaltitel: The Godfather Coda: The Death Of Michael Corleone. Instruktør: Francis Coppola. År: 1990. Genre: Gangsterdrama. Kan købes på blu-ray fra d. 11. januar 2021.

I’m gonna make him an offer he can’t refuse

Marlon Brando leverede én af de mest uforglemmelige one-liners, i den første Godfather-film, tilbage i 1972. Med et særligt lavet tandstykke fra hans tandlæge, leverede han ét af de største og skarpeste filmcitater, nogensinde

Francis Ford Coppolas første to Godfather-film er mesterværker. Intet mindre. Der er ligefrem tale om nogle af de bedste amerikanske film, nogensinde.

Det kan man desværre ikke sige om den tredje og afsluttende film fra 1990. Den er bestemt ikke dårlig, men den besidder ingen af de samme kvaliteter som de eminente klassikere fra 70’erne.

Det er den aldrende Coppola udmærket godt klar over. Selvom han for år tilbage kun havde til hensigt at lave to film, har han nu alligevel kæmpet de seneste år for at lave en ny version af tredje film i rækken, med nye scener, for at give trilogien en mere værdig afslutning

Inden filmens start, får vi en lille introduktion fra selveste Coppola. Her fortæller han at denne version var sådan forfatteren, Mario Puzo (forfatter til “Mafia” som filmene er baseret på og medforfatter på trilogien) og han selv havde tiltænkt den skulle være. Coda, der nu er en del af titlen på den tredje film, refererer til musikalske sammenhænge, og betyder epilog. Den fungerer i denne sammenhæng som en opsummering af de to tidligere film i rækken

Sjovt nok føles Godfather 3, Coda: The Death Of Michael Corleone med sine store armbevægelser også som en storladen, klassisk koncert eller en svulstig opera, og det giver pludselig meget mening med denne nye musikalske betydning af titlen.

Handlingen foregår i Michael Corleones (Al Pacino) sene år og viser en mand, som prøver at blive legitim og med en aftale, som involverer firmaet Immobilliare og selveste Vakikanet. Hans ekskone, Kay (Diane Keaton) foragter ham dog stadig og “foretrak ham som en simpel gangster” fremfor den mand han nu prøver at være. Hans søn, Anthony (Franc D’Ambrosio), vil følge sin drøm som sanger, selvom Michael helst ser at han gør sin uddannelse som jurist færdig. Og så er der datteren, Mary, som forguder sin far og som ender i et hemmeligt forhold med hendes fætter. Hun bliver spillet af Sofia Coppola, som heldigvis har arvet sin fars talent indenfor instruktørfaget. Det kan desværre ikke siges om skuespillet, som til tider er tåkrummende pinligt og decideret rædselsfuldt at iagttage. Hun overspiller i mange af nøglescenerne og virker i det hele taget malplaceret. Castningen af Joe Mantagna, som gangsteren Joey Zasa virker i øvrigt også ret uheldig. Det klinger ofte hult når han siger sine replikker og slår ud med (spaghetti)armene, og hvis man ønsker en klichefyldt gangsterimitation, så får man fuld valuta for pengene med hans præstation i filmen.

Just when I thought I was out, they pull me back in!

Citatet kommer selvfølgelig fra Godfather 3 og er også med i denne udgave af filmen. Det udspringer af situationen, hvor Michael efter at attentat, indser at han ikke kan trække sig, og er nødt til at fortsætte som leder af Corleone-organisationen. Man kan næsten ikke andet end trække lidt på smilebåndet over den entusiastiske måde han på insisterende vis prøver at overbevise publikum om at han ikke kan andet end at fortsætte! Og endnu engang, er vi tilbage til metaforen om den musikalske oplevelse, hvor alt bliver skåret helt ud og ingen er i tvivl om hvad der sker.

Inden den nye, store aftale med Vakikanet kan komme i hus, må Corleone-familien et smut til deres oprindelige hjemegn på Sicilien, hvor de bliver modtaget som helte. Men Michael har stadig fjender som ønsker ham likvideret, og for at opspore dem, sætter han sin nevø, Vincent (Andy Garcia), på sagen, som lader sig infiltrere af en rivaliserende klan.

Garcia er én af de store højdepunkter i filmen. I rollen som Michael’s højre hånd, balancerer han perfekt mellem tough guy og italion stallion. Han er det nødvendige, friske pust i en film, der som nævnt tidligere, virker som et svagt ekko af de to forgængere, der anses for hovedværker inden for gangstergenren.

Den nyredigerede udgave af Godfather 3 er lige så fin og underholdende som man (måske) husker den. De nye scener i starten og slutningen gør ikke just den store forskel, men alligevel bliver der flyttet fokus fra Michaels drab på hans bror, Fredo (i slutningen af film nr. 2), til et lidt dybere indblik i Michaels verden som aldrende gangster og hans håb om frelse hos den katolske verden, han ellers aldrig har angret overfor før.

Den nyklippede version, af den ellers så udskældte 3’er, er selv med sine skønhedsfejl undervejs og en alt for lang spillelængde, stadig en flot og medrivende afslutning på Godfather-trilogien. Som den meget insisterende og unødvendigt højtråbende efternøler den er, får den alligevel sat et værdigt punktum for Corleone-klanens bedrifter.

The Godfather Coda: The Death Of Michael Corleone får 4/6 hamre:

🔨 🔨 🔨 🔨

Ekstramateriale: Desværre intet ekstramateriale på denne blu-ray-udgivelse.

Seneste

Jurassic Park

Nicolai har denne gang anmeldt Steven Spielbergs uddødlige klassiker, Jurassic Park og den holder fortsat virkelig smukt og har bestemt ikke tabt noget glans, siden den udkom for 31 år siden

Keanu Reeves’ Fem Bedste Roller

En ydmyg verdensstjerne runder et meget skarpt hjørne og derfor skal hans fejres med en liste som hylder hans største bedrifter på det store lærred.
René Buchtrup giver her et bud på Keanu Reeves allerbedste roller på film.

Moviemaniac anmelder 4k-film: The Fall Guy

Moviemaniac anmelder 4k-film er tilbage og denne gang ser René nærmere på actionkomedien, The Fall Guy, med altid seværdige Ryan Gosling og Emma Blunt i hovedrollerne!

Alien: Romulus

Den nye Alien-film, Romulus, låner fra sine forbilleder, men er alligevel sin egen.
Den er skabt til at ses i biografen, hvor “ingen kan høre dig skrige”…
René Buchtrup anmelder ret så begejstret Alien: Romulus.

Begærets Dunkle Mål

Louis har kastet sig over en af det tyvende århundredes mest markante filmskikkelser, nemlig Luis Buñuel og har denne gang set den sidste af hans film, nemlig det surrealistiske mesterværk Begærets Dunkle Mål fra 1977.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Chinatown

“Forget Jake. It’s Chinatown”.
René anmelder klassikeren fra 1974 på ultra 4k blu-ray. Og sørme om den ikke står knivskarpere end nogensinde før! Se hele anmeldelsen, fra YouTube, lige her:

Trap

M. Night Shyamalan er tilbage… denne gang med en rendyrket konceptfilm, om en seriemorder, som skal flygte fra et spillested…
Josh Hartnett har sin bedste rolle i mange år og han er grunden til at filmen er seværdig.
René Buchtrup anmelder thrilleren Trap lige her:

Personal Best

I disse OL-dage, har Nicolai simpelthen anmeldt en film om både olympisk sport, om at kvalificere sig til OL og om konkurrere mod venner, der også vil kvalificere sig til OL.

Personal Best, er en særlig film, fordi den både tager sin sport virkelig seriøst og formår at fortælle et rørende og komplekst karakterdrama, mellem det, som er omtrent lige så spændende at være vidne til.