Tales from the Loop (serie anmeldelse)

Originaltitel: Tales from the Loop
Instruktør: Jodie Foster m.f.
Produktionsår: 2020
Genre: Drama, Sci-Fi
. Kan streames på Amazon Prime

af Jacob Faurholt

I 2019 fik jeg taget min mødom som rollespiller. Dette skete da en af mine gode venner inviterede til en gruppe, hvor vi skulle spille et old school rollespil kaldet Tales From The Loop, med terninger, historiefortælling, og hvad der ellers høre til. Alt sammen baseret på den svenske kunstner Simon Stålenhag’s fantastiske billeder, som blander 1980’ernes hverdag med sci-fi på en meget dragende måde. At træde ind i denne verden, viste sig er at være en rigtig fin oplevelse, som at være teenager i afsnit af Stranger Things. Da vores gamemaster så en dag fortalte, at Amazon ville lave en tv-serie baseret på samme univers, var alle selvfølgelig spændte.

Efter at have set de otte afsnit som udgør tv-serien Tales from the Loop, må jeg konstatere at den ikke er nær så intens og actionpræget som vores rollespil, men det gør på ingen måde noget. Serien er faktisk noget atypisk for tiden, den er meditativ, filosofisk, og tempoet er i bund. Man har faktisk formået at overføre det dragende og zen-agtige ved Stålenhag’s billeder til TV-formatet, hvilket er noget af en præstation. Den visuelle side er enkel, og tager helt ned i detaljen udgangspunkt i billederne, det er fermt udført, og lækkert at se på.

Tales From The Loop handler lidt forenklet sagt om nogle småby-folk som lever ovenpå “The Loop”, en maskine som er bygget til at undersøge verdens mysterier. I det ellers normale 1980’er miljø, ser man så robotter, og andre sci-fi elementer blande sig med “det normale”. I hvert afsnit følger man en person fra denne lille by, som et nedslag i deres liv i sammenspil med The Loop. I den kontekst får vi otte rørende, filosofiske, og ganske finurlige historier serveret.

Serien er langt fra andre sci-fi-seriers hæsblæsende tempo, og hvis man håber på noget alla eksempelvis Stranger Things, bliver man skuffet. Man skal være i et bestemt humør for at få fuldt udbytte af Tales From The Loop. Man skal være klar til at læne sig tilbage og blive draget. Jeg erkender, at jeg i løbet af nogle afsnit følte mig lidt utålmodig, og at jeg på værste vis sendte fristende blikke mod min smartphone. Men lad være med det, gem hellere disse fine episoder til når du har brug for, eller i humør til, at komme ned i tempo, for så venter der en oplevelse ud over det sædvanlige.

Tales from the Loop: 5 ud af 6 hamre
🔨🔨🔨🔨🔨

5 fantastiske serier, der straks bør forlænges

Der er mange serier der burde stoppe, mens legen er god. Og så er der de få serier, der sagtens kan forsætte.
René Buchtrup prøver at råbe de store Hollywood-studier op med denne liste, over serier der straks bør forlænges.

Dirty Dancing

Nicolai har denne gang anmeldt af de største filmklassikere fra 80’erne og en på alle måder skøn og dybt underholdende kærlighedshistorie, som fortsat holder smukt den dag i dag.

Grandmother

Veteranen Charlotte Rampling og det unge talent, George Ferrier, gør familiedrama til en særlig oplevelse.
Tabuer, der er svære at snakke om, tages hånd om, og gøres hådgribelige og forståelige i Grandmother.

Utøya 22. juli

Nicolai har denne gang anmeldt en af nyere tids vigtigste film om en af nyere tids største menneskelige tragedier.
Det er ikke nemt, men dog nødvendigt at se, for at vide hvad der skete og hvorfor det aldrig må ske igen.

Murina

Murina er velspillet drama med flotte og imponerende skuespilpræstationer. Om en nederdrægtig patriark af en far, en underdanig mor og en teenagedatter, som har fået nok.

Don’t Make Me Go

Kræftsyg far og datter på road trip sammen, for at genforene hende med hendes forsvundne mor. Det lyder som amerikansk sødsuppe, men Don’t Make Me Go er sød, sjov og rørende, og en kæmpe anbefaling herfra.

Resten af livet

Nicolai har denne gang anmeldt en smuk, hjertevarm og samtidig hjerteskærende dansk film om behandling af sorg og savn og hvorfor det er vigtigt at gå igennem sorgen og savnet, fremfor at fortrænge det.