Tales from the Loop (serie anmeldelse)

Originaltitel: Tales from the Loop
Instruktør: Jodie Foster m.f.
Produktionsår: 2020
Genre: Drama, Sci-Fi
. Kan streames på Amazon Prime

af Jacob Faurholt

I 2019 fik jeg taget min mødom som rollespiller. Dette skete da en af mine gode venner inviterede til en gruppe, hvor vi skulle spille et old school rollespil kaldet Tales From The Loop, med terninger, historiefortælling, og hvad der ellers høre til. Alt sammen baseret på den svenske kunstner Simon Stålenhag’s fantastiske billeder, som blander 1980’ernes hverdag med sci-fi på en meget dragende måde. At træde ind i denne verden, viste sig er at være en rigtig fin oplevelse, som at være teenager i afsnit af Stranger Things. Da vores gamemaster så en dag fortalte, at Amazon ville lave en tv-serie baseret på samme univers, var alle selvfølgelig spændte.

Efter at have set de otte afsnit som udgør tv-serien Tales from the Loop, må jeg konstatere at den ikke er nær så intens og actionpræget som vores rollespil, men det gør på ingen måde noget. Serien er faktisk noget atypisk for tiden, den er meditativ, filosofisk, og tempoet er i bund. Man har faktisk formået at overføre det dragende og zen-agtige ved Stålenhag’s billeder til TV-formatet, hvilket er noget af en præstation. Den visuelle side er enkel, og tager helt ned i detaljen udgangspunkt i billederne, det er fermt udført, og lækkert at se på.

Tales From The Loop handler lidt forenklet sagt om nogle småby-folk som lever ovenpå “The Loop”, en maskine som er bygget til at undersøge verdens mysterier. I det ellers normale 1980’er miljø, ser man så robotter, og andre sci-fi elementer blande sig med “det normale”. I hvert afsnit følger man en person fra denne lille by, som et nedslag i deres liv i sammenspil med The Loop. I den kontekst får vi otte rørende, filosofiske, og ganske finurlige historier serveret.

Serien er langt fra andre sci-fi-seriers hæsblæsende tempo, og hvis man håber på noget alla eksempelvis Stranger Things, bliver man skuffet. Man skal være i et bestemt humør for at få fuldt udbytte af Tales From The Loop. Man skal være klar til at læne sig tilbage og blive draget. Jeg erkender, at jeg i løbet af nogle afsnit følte mig lidt utålmodig, og at jeg på værste vis sendte fristende blikke mod min smartphone. Men lad være med det, gem hellere disse fine episoder til når du har brug for, eller i humør til, at komme ned i tempo, for så venter der en oplevelse ud over det sædvanlige.

Tales from the Loop: 5 ud af 6 hamre
🔨🔨🔨🔨🔨

Poter Af Stål

Hvem sagde at en fornøjelig og let fordøjelig animationsfilm, ikke kan handle om race-diskrimination?
Poter Af Stål er inspireret af Sheriffen Skyder På Det Hele og minder til dels om Karate Kid. Og så er det en ret så underholdende sag.
René Buchtrup anmelder den HER:

Dream Scenario

Nicolai har denne gang anmeldt en film, der både omhandler en tilforladelig fyr der pludseligt dukker op i folks drømme og hvad der sker når stor berømmelse pludselig rammer én, der ikke er forberedt på det.

Dream Scenario er en film med mange facetter og sider til sig, udover at være en sorthumoristisk komedie og lige netop der for, er den enorm meget værd at opleve i biografen!

Pot Au-Feu

Pot au-Feu er en enormt veltilberedt film om to menneskers fælles passion for madlavning og hinanden, der tager sig tiden til at efterlade en subtil og behagelig eftersmag hos sin seer.