Skyggen I Mit Øje

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

Originaltitel: Skyggen I Mit Øje

Instruktør: Ole Bornedal

År: 2021

Genre: Krig, drama

Biografpremiere: d. 28. oktober 2021

Den til tider udskældte instruktør, Ole Bornedal, har altid været en interessant og spændende instruktør i min optik.

Selvom han med årene er blevet bedre/værre (det er en smagssag) til at kreere store film med meget store armbevægelser, som en Jesus-lignende skikkelse, med så mange tårer trillende ned af sine skuespilleres kinder og med så meget violin på lydsiden, at selveste Spielberg ville råbe: Ej, så stopper du sateme, Ole!”

Efter den svulstige og voldsomme, men flade DR-fadæse, tv-serien 1864, har Bornedal prøvet kræfter med en folkekomedie (Dræberne Fra Nibe) og en biografisk fortælling om John Mogensen (Så Længe Jeg Lever).

Nu er han tilbage med et drama, som også tager fat i en fortælling fra det virkelige liv, nemlig om den skingresvangre fejlbombning af Den Franske Skole i København.

En tragedie, som den dag i dag mindes med en stor statue tæt på hvor det hele skete. 86 børn og 18 voksne mistede livet i denne tragedie. Men hvordan kunne sådan noget ske? Og hvorfor er det ikke en fortælling, som vi har hørt mere om i lille Danmark?

Britiske Royal Air Force har under krigen set sig for at eliminere Gestapos hovedkvarter, Shellhuset. Men da et fly styrter ned tæt på og røgen skaber forvirring, ender de med at tro, at målet er der hvor røgen er. Den Franske Skole, som var et nonnekloster, blev ofre for en tragedie, som ingen havde forudset.

Men vores fortælling starter et sted i Jylland lidt tid inden. En dreng, ved navn Henry, kører glad gennem landskabet med en bakke æg på sin cykel. Han bliver vidne til en massakre på et håndfulds bryllupsgæster og en chauffør, som briterne fra luften fejlagtigt tror er nazister. Traumatiserede Henry nægter dernæst at tale og bliver bange for åbne pladser og den åbne himmel, da han er bange for at et fly (igen) skal komme og bringe nød og ødelæggelse til. Snart bliver han sendt til sin moster i København. Der er jo ikke så megen himmel, så at sige.

Vi bliver også præsenteret for den unge og skrøbelige nonne, Søster Teresa (en intens præstation af Ole Bornedals datter, Fanny Bornedal), som ikke kan finde Gud. Hun straffer sig selv med pisk, så han måske får øjnene op for hende. Hun møder tilfældigt “hiposvinet” Frededrik eller Djævlen, som hun kalder ham, (Alex Høgh Andersen), og alligevel ender de med at falde for hinanden.

Samtidig skal vi også introduceres for Shellhuset (og deres forhørsteknikker) og de fanger, som sidder fanget under det tag, som Royal Air Force har tænkt sig at bombe. For efter en god times tid i filmen, stiger spændingen i filmen for alvor, mens vi følger de britiske flyvemaskiner komme nærmere deres destination.

Ole Bornedal vil gerne meget på kort tid, og det meste lykkedes faktisk for ham. Vi når aldrig rigtig i dybden på nogle af karaktererne og dygtige skuespillere som bl.a. Danica Curcic og Susse Wold, bliver små brikker i det store puslespil. Der, hvor filmen for alvor gør indtryk, er i selskab med de tre børn, Henry, Rigmor og Eva (spillet af Bertram Bisgaard Enevoldsen, Ester Birch og Ella Josephine Lund Nilsson) som for alvor bliver filmens store hjerte, inden det tragiske bombement af skolen. De spiller kort sagt fantastisk og det er en fornøjelse at følge dem i en tur til bageren (bagerjomfruen, de kalder Flodhesten) og hendes “forgiftede” boller, som de “renser” i kirkens døbefond.

Samtidig bygger Bornedal flot og medrivende op til finalen, hvor det hjerteskærende sker. Det er imponerende lavet, som taget ud af en dyr Hollywood-produktion. Man føler man er midt i helvedes baggård selv, og jeg kunne ikke undgå at blive rørt, da de mange desperate forældre til børnene, uvisse om de er levende eller døde, venter med følelserne udenpå tøjet.

Men Bornedal kunne sagtens have brugt mere tid til persongalleriet, så vi for alvor kan føle med karakterne. Samtidig er det ved at kamme lidt over i slutningen med de mange tårer og på lydsiden, hvor violinerne for alvor bliver brugt. Spielberg ville nok mene, at Bornedal klarer skærene fint, og det samlede resultat et ikke til at tage fejl af: et flot og rørende krigsdrama, som man da umuligt kan andet end af blive, en smule, ramt af.

Skyggen I Mit Øje får 4/6 hamre:

🔨🔨🔨🔨

Seneste

Årets Film 2024 (Andreas Top 10)

2024 var et noget blandet filmår, for mig.
Det var såmænd ikke fordi der manglede gode og spændende filmprojekter, men simpelthen fordi jeg ikke fik set ret mange af dem…
Ikke godt nok, jeg ved det, men her har i altså min Top 10 for filmåret 2024.
God fornøjelse

Emilia Pérez

Nicolai har denne gang anmeldt en mexicansk musical om en transkvinde, der skal finde sig tilpas i et nyt liv.

Emilia Pérez, har meget på hjertet, men den kan dog ikke bærer alle sine ambitioner og ender med at kunne mindre end den egentlig vil.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Pusher-trilogien

Velkommen til den første 4k-anmeldelse i det nye år! René anmelder ikke blot én, men et helt boxset, som bugner af ekstra spillefilm og ekstra materiale. Det er rigeligt at snakke om, når Pusher-trilogien bli’r anmeldt…

Babygirl

Nicolai har denne gang anmeldt en erotisk thriller, som både er vovet, hed, intens og samtidig følsom og meget kompleks.

Babygirl har mange tangenter at spille på og oveordnet spiller det hele mere end godt nok til at være en biograftur værdig!

The Room

For seks år siden anmeldte René Buchtrup “verdens dårligste film” til bundkarakter. Nu har tonen fået en helt anden lyd. Læs hans (nye) anmeldelse af The Room…

Årets Film 2024 (Nicolais Top 10)

I Moviemaniacs tilbageblik på det nu forgangne år 2024, er det nu Nicolais tur til at dele ud af sine filmiske højdepunkter, hvor der så er tale om en bred perlette af både store værker og små gemte perler, som alle gjorde massivt indtryk.

Årets Film 2024 (Renés Top 10)

Filmåret 2024 har i følge René Buchtrup været fantastisk og det har kort sagt været enormt svært at fravælge film til den endelige TOP 10. Men det er selvfølgelig lykkedes, og her får I listen. Rigtig god fornøjelse..

Better Man

Hvis man vil slutte året af med et brag i biografen, som giver en lyst til at danse og hoppe ind i 2025, jamen så har Nicolai et ganske godt bud på dette, via Better Man, som fortæller historien om popikonet Robbie Williams, som så bliver skildret som en abe.