Red Screening

Picture of Jacob Faurholt

Jacob Faurholt

Originaltitel: Al Morir La Matinée
Instruktør: Maximiliano Contenti
Produktionsår: 2020
Genre: Gys
Set på: Viaplay

Red Screening er en ny horror/slasher-film fra Uruguay – en film som er inspireret a de gamle italienske slashere (60’erne – 70’erne), som gik under termen giallo-film, og som var forgængere for de amerikanske slasher-film, som Halloween og Fredag d. 13. Giallo-filmene satte nye standarder for grænseoverskridende blodsudgydelser på film, og var visuelt og lydmæssigt storslåede, med tung synthesizer-musik og messende kor. En af de italienske mestre udi denne genre var/er Dario Argento, som blandt andet er kendt for Deep Red og Suspiria. Sidstnævnte blev genindspillet af Luca Guadagnino (Call Me by Your Name) i 2018.      

Red Screening udspiller sig til en midnatsforestilling i en lille et-sals-biograf, alt imens regnen øser ned udenfor. Her har pigen Ana tjansen som operatør, og salen huser kun få gæster. Heriblandt tre fulde teenagere, et par på første date, en enlig pige, og en lille dreng. Filmen som vises i biografen er Frankenstein Day of the Beast – som sjovt nok er instrueret af Ricardo Islas, som spiller morderen i Red Screening. Og netop denne morder sniger sig ind til forestillingen, låser hoveddøren, og begynder på grusomste vis at tage livet af biografgængerne en efter en.

Som man nok kan høre er det en simpel præmis. Vi får heller ikke uddybet meget om den mystiske mand med de morderiske tendenser, men det er også noget af det som gør ham uhyggelig, hvilket han i høj grad er. Efter en runde i biografsalen, hvor vi bliver introduceret til de forskellige publikummer, begynder myrderierne, og snart må en lille gruppe overlevende tage kampen op mod den kutteklædte og øjne-spisende(!) galning. Det hele er intenst og medrivende, udført efter alle genrens regler.

Det der dog får Red Screening til at skille sig ud, er den ekstremt gennemførte retrostil med reference til de gamle italienske giallo-film. Visuelt er det blændende flot, ikke mindst hvordan det som hænder i salen, spiller sammen med Frankenstein-filmen på lærredet. Man får virkelig en fornemmelse af at være i rædslernes kabinet.

Red Screening kan på det varmeste anbefales. Den er ikke for sarte sjæle, da den er ganske eksplicit i sine blodsudgydelser, men alle fans af horror-genren burde hilse den velkommen.        

Red Screening får 5 ud af 6 hamre:
🔨 🔨 🔨 🔨 🔨

Seneste

Trois Amies 

Instruktør: Emmanuel MouretÅr: 2024Genre: Drama.Biografpremiere: 03/07 Kærlighed (her ment den romantiske slags), kan være svært at være i og svært at håndtere. Dette kan måske lyde som

Mickey 17

Rober Pattinson bli’r slået ihjel igen og igen på et skørt rumeventyr, som bl.a. blander sci-fi, komedie og action sammen i en stor pærevælling…. – på den fede måde!
René anmelder Mickey 17 på 4k!

Materialists

Nicolai har denne gang anmeldt en romantisk komedie om matchmakeren Lucy, som pludseligt går i gang med at vælge en romantisk partner for sig selv, hvilket er svære end som så.

Materialists, er ikke nødvendigvis den romantiske komedie man regner med at se, men den fungere dog alligevel på dens egen præmisser og kan godt anbefales.

Novocaine

Jack Quaid er likeable som aldrig før, i rollen som den (næsten) helt normale bankmand, som må ud på en farlig færd, for at redde hans drømmepige.
René Buchtrup anmelder actionfilmen Novocaine på 4k:

F1

Nicolai har denne gang anmeldt en stor og meget ambitiøs film om Formel 1-racerløb, Der hvor filmen virkelig levere, er når der races og der hvor den til tider kommer til kort, er når der ikke races.

Men, F1, kan dog stadigvæk varmt anbefales at opleve i biografen.

The Monkey (4k UHD)

Hvis du er til tossede og fuldstændigt gakke abekattestreger, så er The Monkey måske lige noget for dig!
En gyserkomedie, som ikke tager døden for seriøst og hvor man griner af folk der bli’r splattet på stribe!
René Buchtrup anmelder Stephen King-filmatisering her på 4k ultra hd!

Hjem kære hjem

Nicolai har denne gang anmeldt en film om den nyansatte hjemmehjælper, Sofie, der både skal finde tid og overskud til det arbejde og til sin 10 årig datter.

Hjem kære hjem, er et stort, smukt, rørende og yderst menneskeligt mesterværk, af den slags som ikke så tit kommer i biografen.

A Complete Unknown

Man lærer aldrig rigtigt hovedpersonen i denne film at kende. Han forbli’r kort sagt A Complete Unknown… på den mystiske og interessante måde. Timothée Chalamet ER Bob Dylan og han gør det formidabelt. Lige så formidabelt er både billed – og lydkvaliteten på denne 4k-udgivelse og hele anmeldelsen kan du se HER: