Red Screening

Picture of Jacob Faurholt

Jacob Faurholt

Originaltitel: Al Morir La Matinée
Instruktør: Maximiliano Contenti
Produktionsår: 2020
Genre: Gys
Set på: Viaplay

Red Screening er en ny horror/slasher-film fra Uruguay – en film som er inspireret a de gamle italienske slashere (60’erne – 70’erne), som gik under termen giallo-film, og som var forgængere for de amerikanske slasher-film, som Halloween og Fredag d. 13. Giallo-filmene satte nye standarder for grænseoverskridende blodsudgydelser på film, og var visuelt og lydmæssigt storslåede, med tung synthesizer-musik og messende kor. En af de italienske mestre udi denne genre var/er Dario Argento, som blandt andet er kendt for Deep Red og Suspiria. Sidstnævnte blev genindspillet af Luca Guadagnino (Call Me by Your Name) i 2018.      

Red Screening udspiller sig til en midnatsforestilling i en lille et-sals-biograf, alt imens regnen øser ned udenfor. Her har pigen Ana tjansen som operatør, og salen huser kun få gæster. Heriblandt tre fulde teenagere, et par på første date, en enlig pige, og en lille dreng. Filmen som vises i biografen er Frankenstein Day of the Beast – som sjovt nok er instrueret af Ricardo Islas, som spiller morderen i Red Screening. Og netop denne morder sniger sig ind til forestillingen, låser hoveddøren, og begynder på grusomste vis at tage livet af biografgængerne en efter en.

Som man nok kan høre er det en simpel præmis. Vi får heller ikke uddybet meget om den mystiske mand med de morderiske tendenser, men det er også noget af det som gør ham uhyggelig, hvilket han i høj grad er. Efter en runde i biografsalen, hvor vi bliver introduceret til de forskellige publikummer, begynder myrderierne, og snart må en lille gruppe overlevende tage kampen op mod den kutteklædte og øjne-spisende(!) galning. Det hele er intenst og medrivende, udført efter alle genrens regler.

Det der dog får Red Screening til at skille sig ud, er den ekstremt gennemførte retrostil med reference til de gamle italienske giallo-film. Visuelt er det blændende flot, ikke mindst hvordan det som hænder i salen, spiller sammen med Frankenstein-filmen på lærredet. Man får virkelig en fornemmelse af at være i rædslernes kabinet.

Red Screening kan på det varmeste anbefales. Den er ikke for sarte sjæle, da den er ganske eksplicit i sine blodsudgydelser, men alle fans af horror-genren burde hilse den velkommen.        

Red Screening får 5 ud af 6 hamre:
🔨 🔨 🔨 🔨 🔨

Seneste

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.

Til Verdens Ende

Viggo Mortensens instruktør-take på den traditionelle western er blevet til en fintfølende og næsten poetisk én af slagsen.
Vicky Krieps stjæler billedet som kvindelige hovedrolle, Vivienne.
René Buchtrup anmelder Til Verdens Ende.

Knox Goes Away

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en lejemorder med opbyggende demens og det er bestemt lige så specielt og hjerteskærende, som det måtte lyde.

Knox Goes Away er ikke fejlfri, men når den dog fungere, er den dybt fremragende og er grundlæggende, meget værd at se i biografen.

Furiosa: A Mad Max Saga

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja.
For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling.
Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse HER:

Bad Boys 4: Ride or Die

De slemme drenge ruller derud af igen, men den gode energi fra film nummer tre er der ikke meget tilbage af. Martin Lawrence er reduceret til en fjollet sidekick og Will Smith virker off og som om han slet ikke gider være med.Bad Boys 4 skal ses for de brutale og nådesløse actionscener som er ret så vellykkede.René Buchtrup anmelder

Fuld af Kærlighed

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk film, som både handler om hvad alkoholisme gør ved en familie og hvordan en familie bearbejder det og prøver, at holde sammen.

Fuld af kærlighed er hård, hjerteskærende og ofte også ret barsk, men den er samtidig virkelig menneskelig og dybt kompleks og grundlæggende værd at se og ligeledes snakke om.