Red Screening

Picture of Jacob Faurholt

Jacob Faurholt

Originaltitel: Al Morir La Matinée
Instruktør: Maximiliano Contenti
Produktionsår: 2020
Genre: Gys
Set på: Viaplay

Red Screening er en ny horror/slasher-film fra Uruguay – en film som er inspireret a de gamle italienske slashere (60’erne – 70’erne), som gik under termen giallo-film, og som var forgængere for de amerikanske slasher-film, som Halloween og Fredag d. 13. Giallo-filmene satte nye standarder for grænseoverskridende blodsudgydelser på film, og var visuelt og lydmæssigt storslåede, med tung synthesizer-musik og messende kor. En af de italienske mestre udi denne genre var/er Dario Argento, som blandt andet er kendt for Deep Red og Suspiria. Sidstnævnte blev genindspillet af Luca Guadagnino (Call Me by Your Name) i 2018.      

Red Screening udspiller sig til en midnatsforestilling i en lille et-sals-biograf, alt imens regnen øser ned udenfor. Her har pigen Ana tjansen som operatør, og salen huser kun få gæster. Heriblandt tre fulde teenagere, et par på første date, en enlig pige, og en lille dreng. Filmen som vises i biografen er Frankenstein Day of the Beast – som sjovt nok er instrueret af Ricardo Islas, som spiller morderen i Red Screening. Og netop denne morder sniger sig ind til forestillingen, låser hoveddøren, og begynder på grusomste vis at tage livet af biografgængerne en efter en.

Som man nok kan høre er det en simpel præmis. Vi får heller ikke uddybet meget om den mystiske mand med de morderiske tendenser, men det er også noget af det som gør ham uhyggelig, hvilket han i høj grad er. Efter en runde i biografsalen, hvor vi bliver introduceret til de forskellige publikummer, begynder myrderierne, og snart må en lille gruppe overlevende tage kampen op mod den kutteklædte og øjne-spisende(!) galning. Det hele er intenst og medrivende, udført efter alle genrens regler.

Det der dog får Red Screening til at skille sig ud, er den ekstremt gennemførte retrostil med reference til de gamle italienske giallo-film. Visuelt er det blændende flot, ikke mindst hvordan det som hænder i salen, spiller sammen med Frankenstein-filmen på lærredet. Man får virkelig en fornemmelse af at være i rædslernes kabinet.

Red Screening kan på det varmeste anbefales. Den er ikke for sarte sjæle, da den er ganske eksplicit i sine blodsudgydelser, men alle fans af horror-genren burde hilse den velkommen.        

Red Screening får 5 ud af 6 hamre:
🔨 🔨 🔨 🔨 🔨

Seneste

Bugonia

Yorgos Lanthimos er tilbage – og det er skørt, sort og genialt!
Bugonia er absurd komedie, gakket drama, gyser og sci-fi i ét – og alligevel føles det helt naturligt.
René Buchtrup anmelder!

Mine aftener i Paradis

For mig står Cinema Paradiso som et værk, der formår at indkapsle hele filmens væsen, dens evne til at få os til at føle, drømme, huske. Den handler ikke kun om film, men om hvorfor vi ser dem, og hvorfor de betyder så meget for os

Det nye år

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en nytårsaften, der bestemt ikke går som en nytårsaften bør gå.

Det nye år, er en komedie med lige dele humor og dyb alvor, og i den grad en seværdig film.

Jurassic Park (4k UHD)

“Der er film, man vokser fra – og så er der Jurassic Park. Et mesterværk, der stadig føles lige så levende, magisk og farligt som dengang på VHS”.
René anmelder Spielberg-klassikeren Jurassic Park, som er udkommet på ultra 4k blu-ray

A House of Dynamite

Kathryn Bigelow holder én i et jerngreb med House of Dynamite. Intens, realistisk og ubehageligt aktuel – en af årets vigtigste film. 🔥

Rouge One: A Star Wars Story (4k UHD)

Første gang skuffede Rogue One – men på 4K og med Andor i baghovedet rammer den for alvor ⭐
Og ja… Mads Mikkelsen gør os danskere stolte ❤️

Den sidste viking

Nicolai har denne gang anmeldt en film om 2 brødre som forsøges at forsones igen efter lang tids fravær.

Den er instrueret af Anders Thomas Jensen og er på alle måder en af årets danske filmhøjdepunkter