Rambo: Last Blood

René

René

Originaltitel: Rambo: Last Blood. Instruktør: Adrian Grunberg. År: 2019. Genre: Action. Kan streames på Blockbuster.

I disse konservative Trump-tider, er det alligevel helt underligt at se den femte (og måske sidste) Rambo-film.

Ikke fordi det er ikke er fedt med en voldelig actionfilm.

Nej, dem er vi faktisk helt pjattede med, her på Moviemanic. Det er mere fordi at “Last Blood”, der handler om den gamle og traumatiserede krigsveteran, John Rambo, er så gammeldags og sort/hvis i dens måde at anskue verden.

Rambo er en stilfærdig og rolig mand, der lever på sin gård i Arizona. Alt ånder fred og idyl. Lige bortset fra stemmerne og de mange skrig i hans hoved, som hjemsøger ham, nat efter nat.

Hans elskede niece vælger at tage et smut til Mexico, hvor hun vil finde sin far, som forlod hende som lille. Rambo prøver ihærdigt at tale hende fra det, men forgæves. Han advarer hende mod de væmmelige mexicaner-hatte, som kun vil hende ondt.

Donald Trump i Det Hvide Hus nikker sikkert genkendende til den kære Johns vise ord og tænker at muren, mellem USA og Mexico, snart burde stå færdig.

Og det bliver mere sort/hvidt, da det selvfølgelig viser sig at mexicanerne ER væmmelige. Der er ikke meget hygge-nachos med guacamole over dem, som KUN er ude på at kidnappe niecen, dope hende med hårde stoffer og sælge hende til prostitution.

Ubehagelige typer, hvabehar?!

Så skal der ikke mange studenterhuer til at regne ud, hvem der tager til Mexicanerland og prøver at redde hende.

Tonen i filmen skifter mellem de to kontrastfyldte veje “violinernes landevej” fyldt med sentimentalitet, der får lærredet i biografen til at dryppe, eller den stikmodsatte,- “lemlæstelsernes blodige motorvej”, hvor afhuggede hoveder ruller og indvolde bliver sprængt i småstykker, så man er ved at kaste op ved stanken af det.

Sylvester Stallone, har også været med til at skrive manuskript til denne film. Hans bedste skrevne værker tæller den første Rocky-film, den første Rambo-film og de to Creed-film. Her har han noget på hjerte i hans små, banale historier, hvor der samtidig er plads til at dele øretæver ud undervejs.

Der skal være en mening med galskaben.

Det hele føles dog lidt mere ambivalent i “Last Blood” som i det ene øjeblik snegler sig afsted i krigsveteranen hesteranch, hvor der konstant knævres om familie og passe på dét man har kært, til et pludselig skift hvor veteranen går amok og smadrer kranier og knogler, som var det frugt til blended babymos.

Det er Morten Korchs møde med Saw-filmene.

Uden at afsløre for meget, ender det hele i en hæsblæsende og voldsom finale på Rambos gård, hvor han slagter mexicanere ned, én efter én. Det går så stærkt, at man ikke kan nå at “nyde” den udpenslede vold, som føles som en hurtigtklippet musikvideo fra de glade 90’ere.

“Rambo: Last Blood” er klart seriens svageste led. 1’eren er den bedste i serien. 2’eren og 3’eren er overdrevne, men sjove. 4’eren er voldsom, men samtidig fokuseret og effektiv. Den femte er uden charme, sjov og en egentlig historie.

Dét der redder hele suppedasen, er evigt karismatiske Sly, som bærer den spinkle historie på sine store, hærgede skuldre. Vi tilgiver ham, for at fortælle bedrevidenede og moralske floskler i stride strømme, fordi han efterfølgende lammetæver mexicanske badguys sønder og sammen.

Jeg vil egentlig kun give filmen 2 uinspirerende hamre. Men den får alligevel en ekstra, da den 73-årige Stallone kæmper, alt hvad han kan, med kunstigt åndedræt og iltmaske, og til sidste åndedrag, giver den lidt ekstra.

Rambo: Last Blood får 3 ud af 6: 🔨🔨🔨

Seneste

Margrete den Første

Instruktør Charlotte Sieling kæmper en ulige kamp for sit storværk, og det er svært at laste hende for at det ikke helt fungerer.
Er Danmark for småt et land til at sådanne film kan fremstå troværdige, og ikke bare som kostumedrama?

Dune

Denis Villeneuve formår ikke at skabe en episk og magiske filmoplevelse, men imponerer stadig med en billedside, som får andre blockbustere til at blegne.
For selvom Dune klarer skærene, er den ikke blevet til det mesterværk, man kunne have håbet på.

Cruella

I denne origin story får vi et indblik i de begivenheder, der skabte den ikoniske Disney skurk, Cruella de Vil. Desværre spænder filmen ben for sig selv, hver gang den er ved at komme op i gear.

Filmfestival i Odense.

Nicolai var et smut på Odense Filmfestival, og det er der kommet dette skriv ud af.
Barn- og ungdommens gode minder viste sig stadig at sidde i hjertet – gode film fornægter sig ikke.

Black Widow

Natasha Romanoffs solofilm, Black Widow, skriger ikke af originalitet, men til gengæld er actionscenerne i top, humoren vidunderlig tør og samspillet mellem Johansson og co. er ekstremt velfungerende.

Hannibal & Jerry

Nicolai har denne gang anmeldt en af de sidste 25 års allerbedste danske familiefilm og hans anmeldelse vidner på alle måder om, at Hannibal & Jerry afgjort varmer lige så meget om hjertet, som den måtte have gjort i 1997.

Quo vadis Aida?

Rystende mesterværk af Jasmila Zbanic.
Den er virkelig grum, men alle bør se den.
Den fortæller et stykke historie vi ikke skal være stolte af, men som vi er nødt til at se i øjnene.
Når et helt verdenssamfund ser mere eller mindre passivt til, så sker katastrofen. De civile betaler den største pris, og dem med magten vasker deres beskidte hænder, og glemmer deres tomme løfter.

Paw Patrol: The Movie

Den nyeste film i Paw Patrol-universet er lidt af en perle.
Skaberne har skyllet alt det helt tumpede og barnagtige ud med badevandet, og har skabt en stærk actionfilm, der henvender sig til små og store børn, samt deres forældre.
Hvem skulle have troet, at man ville blive trakteret med tænksom underholdning og fed action?