Quo vadis Aida?

Andreas Nørgaard

Andreas Nørgaard

Originaltitel: Quo Vadis Aida?
Instruktør: Jasmila Zbanic
År: 2020
Genre: Drama/Krig

Filmen blev set i Øst For Paradis, Aarhus

“I kan jo ikke alle være civile.
Hvem er det ellers vi har kæmpet imod hele krigen?”

Jeg så med stor fornøjelse (og lige dele gru) Instruktør Jasmila Zbanic’s tidligere film, Sarajevo, der som titlen antyder også omhandler krigen i Eks-Jugoslavien.

Dengang sad jeg også bænket i Øst For Paradis.

Det er en barsk sag, der primært foregår i efterkrigstiden dernede.

Her i Quo Vadis Aida? er vi rykket direkte ind i orkanens øje, og et af de mørkeste kapitler i europæisk historie siden Anden Verdenskrig.

Filmen bygger løst autentisk på den Bosnisk-Serbiske massakre på muslimske mænd og drenge i Srebrenica – 8314 i alt!

Det er ikke krig, det er 1-1 etnisk udrensning.

Jasmila Zbanic peger ikke fingre med sine film, men hun viser, hvad onde mennesker kan gøre. Det har intet med etnicitet at gøre, det er det enkelte individs handlinger, der bliver spiddet.

Det er en fantastisk bedrift, at skildre sådanne begivenheder med så stor ærlighed og indlevelse.

“Vi kører dem bare i sikkerhed”

Aida er bosnisk muslim, og tolk for de hollandske FN-tropper i den “sikre zone” i og omkring Srebrenica.

Hun får gennem sit job en viden om FN’s magtesløshed, og samtidige inkompetence.

Hun er med til møder med serbernes hærchef, General Ratko Mladic, og det bliver (for hende) klart, hvad der er under opsejling.

Hun forsøger at bringe sin mand, og sine to teenagesønner i sikkerhed, men hun må kæmpe imod bureaukrati af den allermest krakilske og stokkonservative slags.

Aida bliver spillet af den for mig ukendte skuespiller Jasna Djuricic.

Jeg må sige, at jeg meget sjældent har været ligeså imponeret og berørt af en skuespillers præstation, som den her.

Det er helt uhørt, at kunne spille følelser ud på den måde, som hun gør her i filmen. Man kan drage flere paralleller til Meryl Streep´s præstation i Sophie´s Choice.

Jasna Djuricic når samme niveau. Vi er deroppe, hvor man kan diskutere om det er skuespil eller ren kunst!

Det er svært ikke at drage de hollandske FN soldater til direkte ansvar. De virker til tider skvattede og ynkelige i deres fremtoning overfor serberne, og magtforholdet bliver helt tydeligt under et møde med General Mladic, hvor deres øverstbefalende ivrigt tænder en smøg for den brovtende, arrogante og svinske hærchef. Han er i bund og grund ligeglad med FN. Han ved godt, han lige der sidder med overhånden – og det ved de også…

Som sagt; det er svært ikke at dømme hollænderne, men det står også bare klart, at de bliver svigtet totalt oppefra. Alt hvad de bliver lovet af militær støtte – løfter de giver videre til bosnierne – bliver sløjfet. “Vi skal ikke optrappe noget” lyder det. De bliver syltet af inkompetente folk langt væk fra, men kun de betaler prisen.

Et verdenssamfund vender det blinde øje til.

Hen mod slutningen er der en scene med Aida bag hegnet på FN basen.

Hun kigger ud på de tusinde flygtninge, og hun har regnet ud, hvad Mladic har i sinde. Hendes blik er forstenet og siger mere end nogen ord kan gøre.

Den ene scene – det billede – er et af de allervigtigste i moderne filmhistorie.

Det fortæller alt om en omverden der svigtede med fatale konsekvenser.

Hvis bare verdenssamfundet kunne se, hvad hun så, og hvis bare de havde reageret med samme ildhu og omsorg, så kunne det måske være undgået?

Filmens allersidste scene er nærmest ligeså stærk.

Genkendelsens magt er ubestridelig.

Jasna Djuricic udtrykker igen en verden af indestængte følelser, alene med sit blik.

Vi runder af

Quo vadis Aida? er en uhyre stærk film, der tager livtag med et stort betændt sår i moderne europæisk historie.

Den fortæller en historie, og appellen er tydelig og klar:

Dette må ikke ske igen. Vi må ikke se passivt til endnu engang!

….hvilket desværre er præcis hvad vi gør andre steder i verden i disse år.

“Tag mine drenge med!
Tag i det mindste en af dem?”

Quo vadis Aida? får 6/6 hamre:
🔨🔨🔨🔨🔨🔨

Seneste

Poter Af Stål

Hvem sagde at en fornøjelig og let fordøjelig animationsfilm, ikke kan handle om race-diskrimination?
Poter Af Stål er inspireret af Sheriffen Skyder På Det Hele og minder til dels om Karate Kid. Og så er det en ret så underholdende sag.
René Buchtrup anmelder den HER:

Dream Scenario

Nicolai har denne gang anmeldt en film, der både omhandler en tilforladelig fyr der pludseligt dukker op i folks drømme og hvad der sker når stor berømmelse pludselig rammer én, der ikke er forberedt på det.

Dream Scenario er en film med mange facetter og sider til sig, udover at være en sorthumoristisk komedie og lige netop der for, er den enorm meget værd at opleve i biografen!

Pot Au-Feu

Pot au-Feu er en enormt veltilberedt film om to menneskers fælles passion for madlavning og hinanden, der tager sig tiden til at efterlade en subtil og behagelig eftersmag hos sin seer.

Drengen og Hejren

Nicolai har denne gang anmeldt den seneste film fra den japanske animé-mester, Hayao Miyazaki og han er bestemt tilbage på toppen!

Drengen og Hejren, er et smukt, poetisk og underholdende eventyr, med en enorm visuel skønhed og et virkelig filosofisk og poetisk eventyr, af den slags som Miyazaki, kun kan lave dem.

Den Grænseløse

Den Grænseløse er ikke én af de bedste Afdeling Q-film. Men det er alligevel en bundsolid og spændende krimi som er langt mere vellykket end Marco Effekten.
René Buchtrup anmelder.

Poor Things

Nicolai har denne gang anmeldt en fascinerende, unik, smuk, underholdende og vanvittig morsom film om hvad det vil sige at være menneske.

Dette er blot noget af det som Yorgos Lanthimos’ film, Poor Things, handler om, men den er dog så stor et filmisk festfyrværkeri, at man nærmest er nødt til at opleve den på et stort lærred.

Christian Bales Fem Bedste Roller

Christian Bale fylder 50 år tirsdag d. 30. januar og det skal da selvfølgelig fejres med en liste over hans bedste roller.
René Buchtrup giver sit bud på en TOP 5.