Pagten

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

Filmen blev set i Øst For Paradis, Aarhus

Jeg har en smule dårlig samvittighed.

Mens jeg sidder og skriver dette på min stationære computer, skuler hun til mig fra bogreolen. Altså, ikke selveste Karen Blixen, men flere af hendes litterære værker, som jeg aldrig har fået læst. Hvorfor jeg ikke har læst Den Afrikanske Farm og Syv Fantastiske Fortællinger, er egentlig mig stadig en gåde. Klassikere, som ellers bare bare venter på at berige mit liv med ord fra den anerkendte, både nationale og internationale, forfatter.

Efter at have set Bille August’ Pagten, har jeg virkelig fået lyst til mere af denne excentriske, geniale og nærmest farlige kvinde.

Filmen handler om en svækket Baronesse, Karen Blixen, som i 1940’erne vender hjem til Rungstedlund, efter mange år i Afrika. Kroppen er plaget af syfilis, og hendes livs kærlighed er død. Hun er et stort og anerkendt navn i både ind- og udland, men både krop og sjæl er plaget.

Hun hører om den unge, dygtige digter, Thorkild Bjørnvig, som efter signende virkelig kan skrive. Hun fortæller åbenlyst og ærligt ved deres første møde i hendes hjem, at hun aldrig har læst hans digtsamling, men at hun har hørt rosende ord fra andre om hans evner. Snart indgår de to forfattere en særlig aftale, hvor Blixen vil hjælpe den unge Bjørnvig med at lade talentet spire, og stå til rådighed, når end det passer ham, så længe at han stoler fuldt ud på hende.

De kalder dette pagten.

Snart efterlader den spirende, skrivelystne og starstruck digter hans kone, Grete, og lille dreng, Bo, for at flytte ind hos den aldrende stjerne, på sit enorme gods. For som hun på et tidspunkt spydigt og skarpt pointerer i filmen, kan han vel ikke citere et eneste digt med ordet “kone” i? Hun mener, at Bjørnvig må vælge ægteskabet og småborgerligheden fra, for at hengive sig fuldt ud til kunsten.

Selvom Bjørnvig får fred og ro til at fordybe sig i hans skriverier på Rungstedgård, er det med tvivl i hjertet, at han efter mange uger vil pakke kufferten igen, for at tage hjem til Grethe og Bo, til stor skuffelse for Baronessen. Men da han vender hjem, og starter hverdagen med familien, er det, som Grete pointerer, som om han aldrig er til stede. Han må og skal afsted til Rungstedgård igen.

Pagten stiller interessante spørgsmål, om man kan have høje ambitioner og hellige sig kunsten uden at gå på kompromis. Hvor meget man vil ofte for kunsten, så det ikke går ud over familielivet.

Simon Bennebjerg er i rollen som den unge digter, både bly og uskyldig som en gymnasieelev, og samtidig passioneret og dreven, så man mærker et menneske, der vil frem i verden. Det er en imponerende indsats han leverer, og jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer til at se meget mere til ham i danske produktioner. Men det er intet sammenlignet med Birthe Neumans tour de force-præstation, som Baronessen og forfatterikonet, Karen Blixen.

Jeg kan faktisk ikke huske hvornår jeg sidst er blevet draget af en så mesterlig præstation på det store lærred. Hun ER Karen Blixen. For hvert et løftet øjenbryn, for hvert et blik hun giver og hver en sætning, der kommer ud af hendes mund, er det forførende, nærmest eksotisk og samtidig fanden i voldsk. Et stort cadeau til Birthe Neuman for hendes bedste præstation til dato.

Desværre opnår filmen ikke at gøre bipersonerne, eller for den sags skyld, dramaet udenfor Rungstedlund synderligt interessant. Derfor mister filmen en smule af pusten, når filmens hovedpersoner, Blixen og Bjørnlvig, ikke er i fokus. Ærgerligt for en film, der går fra neglebiddende drama i verdensklasse, til en følelse af overvære nogle slettede scener fra DR-serien, Krøniken.

August’ film mister dog aldrig helt sit fokus, og kommer alligevel sikkert i mål, med en fængslende Neumann i front, der for altid vil blive husket for en præstation i særklasse.

Pagten får 4/6 hamre:

🔨 🔨 🔨 🔨

Seneste

The Monkey

Jacob Faurholt er tilbage! Hvert fald for en kort stund. Hvem skulle ellers anmelde den hypede gyser-komedie, The Monkey, som af de fleste anmeldere er blevet hyldet. Men Jacob er ikke tilfreds med filmen. Slet, slet ikke.
Læs hans anmeldelse af filmen HER:

Moviemaniac anmelder 4k-film: Signs

Signs fra 2002 er én af de film, som desværre er gået lidt i glemmebogen i dag. Men det er ærgerligt, når den har en blændende Mel Gibson i hovedrollen og en historie om aliens som måske vil invadere jorden.

Kærlighed på film og TV

Jeg har lavet en lille liste med syv bud på den smukke kærlighed. Jeg har taget fra både film og TV-serier
God fornøjelse

Fremmed: Det første opgør

Nicolai har denne gang anmeldt den første danske stenalder film, som handler om starten på det der i dag, er Danmark.

Det er en meget særlig film og en meget intens film, som ganske vist ikke er perfekt, men dog alligevel ikke minder om nogen anden dansk film, hvilket i den grad gør den seværdig

Moviemaniac Podcast – Episode 2: Den Om Oscars

De synes begge to at Oscar showet er dødkedeligt! Alligevel ser de det HVER evigt eneste år! Hvorfor? Fordi de knuselsker film og håber på at det bli’r bedre netop i år…. 😉
Efter fem års podcast-pause, mødes Andreas Nørgaard igen med René Buchtrup. Her kommer de med konstruktive forslag til hvordan The Oscars kan blive endnu bedre…

Flow

Nicolai har denne gang anmeldt en animationsfilm om en flok dyr, der prøver at overleve og holde sammen, under en stor oversvømmelse.

Der er tale om et helt særligt mesterværk, som er gribende, rørende, intenst og virkelig realistisk og i den grad, en biograftur værdig

Moviemaniac anmelder 4k-film: Den Sjette Sans

Moviemaniac anmelder 4k-film kigger denne gang nærmere på gyseren, Den Sjette Sans, som overraskede i sluthalvfemserne med en ordentligt twist-slutning.
Men holder filmen stadig i dag?

Min Evige Sommer

Nicolai har denne gang anmeldt en ny dansk film om en 16 årig pige, der tilbringer en sommer i et sommerhus, med sin familie, hvor moren har kræft.

Min Evige Sommer, er en dybt bevægende og meget hjerteknusende dansk film, som stærkt kan anbefales, men som dog vil kræve kleenex