Mile 22 anmeldelse

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

af René Buchtrup

Verdens største doucheback spænder ben for en film som kunne være blevet fantastisk. I stedet ender den som udmærket tømmermændsaction. 

Mile 22 kan bl.a. streames på Blockbuster og Plejmo.

Kender du typen der med alt for meget testosteron pumpende i kroppen og manglende situationsfornemmelse indtager et rum med dont-give-a-fuck-attituden, store armbevægelser, råben og skrigen, og spillen med musklerne, som egentlig bare er pisse hamrende irriterende?

Sådan en type er Peter Bergs seneste actionfilm “Mile 22”.

Instruktøren, der måske bedst er kendt for hans sænke slagskibe-film “Battleship” fra 2012, har nu for 4. gang lavet en yderst patriotisk film som hylder USA og dets helte. Helte findes i mange støbninger. Den amerikanske elite-enhed Overwatch er heltene i “Mile 22” og deres indsatsleder hedder James Silva (Mark Wahlbergs 4. samarbejde med Berg). Overwatch skal redde Li Noor (Iku Uwais) som arbejder for en efterretningstjneste i Sydøstasien. Han kan få asyl i USA, hvis han hjælper dem med informationer om en stor mængde radioaktivt Cæsium-139.

Overwatch skal transportere ham, 22 mil, gennem skumle gader i Sydøstasien. Og så går der ellers action-krigs-smadder i den!

Det der kunne være endt som en fantastisk fed film, ender desværre bare som en ligegyldig tømmermændsfilm.

Bevares, for actionscenerne (dem er der mange af) er ganske fede. Der er sindsygt mange skudscener, hvor mænd bli’r pløkket i smadder og hvor blodet sprøjter. Og der er slåskampscener, bl.a. med Li Noor (Uwais) i centrum hvor han deler alvorlige ørenfigner ud! Iku Uwais fik sit helt store gennembrud med de mesterlige The Raid 1 og 2, hvor nærkampene ligner kunstværker på Aros. Det er simpelthen bare ren klasse at se den mand dele håndmadder og cirkelspark ud til højre og venstre!

Men i “Mile 22” bliver der hurtigt klippet mellem scenerne, og det virker ofte grynet og dokumentaristisk, så man aldrig for alvor bliver imponeret af al volden. Det går så stærkt, så man aldrig rigtigt når at nyde al den action. I stedet ender det bare som larm som foregår på det store lærred. Det er synd som ind i helvede, for det kunne have været så godt!

Men action og slå-på-tæven-scenerne og dets manglende æstetik, er ikke films største akilleshæl: det er Mark Wahlbergs karakter, David Silva.

Aldrig har Wahlberg spillet et mere usympatisk røvhul, og der er intet, INTET godt at sige om ham. Jo, lige bortset fra at han er god til at svine alt. Og jeg mener virkelig alt og alle! 

Han råber, skriger, sviner, grynter, surmuler og slås sig gennem hele filmen, mens han bruger sit lille, gule eleastikarmbånd til at prøve at berolige sig med (han trækker det lidt tilbage og giver slip). Men lige meget hjælper det: han er og bliver en arrogant, usympatisk nar gennem hele filmen.

Muligvis kan han sit kram som leder at sit team, men noget helstøbt mennesker er han sateme ikke!

Det er måske med vilje, men det trækker aldeles ned, når man egentlig blot ønsker at filmens hovedperson gerne må skride i svinget halvvejs gennem filmen. 

Så er det lige meget om hans tætte agent-kollega, Alice Kerr (Lauren Cohan) virker mere sympatisk og menneskelig via hendes åbne frustationer over manglende tid med sin datter, når den minus socialt anlagte og ustabile Silva ødelægger alt på sin vej.

Hvis der var brugt meget mere tid på en sympatisk hovedperson, ikke så hurtigt klippede scener og mere til Iku Uwais, kunne “Mile 22” måske være endt som en fantastisk krigsfilm.

I stedet ender vi med en helvedes insisterende, ucharmerende og irriterende brøleabe, som drøner derudaf med 180 kilometer i timen. Underholdnede, men hurtig glemt. 

Mile 22 får 3 ud af 6 hamre: 🔨🔨🔨

Seneste

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.

Til Verdens Ende

Viggo Mortensens instruktør-take på den traditionelle western er blevet til en fintfølende og næsten poetisk én af slagsen.
Vicky Krieps stjæler billedet som kvindelige hovedrolle, Vivienne.
René Buchtrup anmelder Til Verdens Ende.

Knox Goes Away

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en lejemorder med opbyggende demens og det er bestemt lige så specielt og hjerteskærende, som det måtte lyde.

Knox Goes Away er ikke fejlfri, men når den dog fungere, er den dybt fremragende og er grundlæggende, meget værd at se i biografen.

Furiosa: A Mad Max Saga

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja.
For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling.
Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse HER:

Bad Boys 4: Ride or Die

De slemme drenge ruller derud af igen, men den gode energi fra film nummer tre er der ikke meget tilbage af. Martin Lawrence er reduceret til en fjollet sidekick og Will Smith virker off og som om han slet ikke gider være med.Bad Boys 4 skal ses for de brutale og nådesløse actionscener som er ret så vellykkede.René Buchtrup anmelder

Fuld af Kærlighed

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk film, som både handler om hvad alkoholisme gør ved en familie og hvordan en familie bearbejder det og prøver, at holde sammen.

Fuld af kærlighed er hård, hjerteskærende og ofte også ret barsk, men den er samtidig virkelig menneskelig og dybt kompleks og grundlæggende værd at se og ligeledes snakke om.