Originaltitel: Memoir of a Snail
Instruktør: Sam Elliot
År: 2024
Genre: Claymation/stop-motion
Biografpremiere: d. 9. oktober 2025
Adam Elliot gør det igen. Efter mesterværket Mary and Max fra 2009 – en film, der stadig står som et af de mest betydningsfulde værker inden for stop-motion og claymation-historien – vender han nu tilbage med Memoir of a Snail, og resultatet er intet mindre end fortryllende. Det er en film, der på én gang er dybt melankolsk og fuld af menneskelig varme. En film, der skildrer smerte, tab og ensomhed – men som alligevel formår at lade håbet gløde svagt i mørket, som et lille lys for enden af tunnelen.
Memoir of a Snail fortæller historien om Grace Pudel, en kvinde, der vokser op i Melbourne sammen med sin tvillingebror Gilbert. Allerede fra fødslen er deres liv præget af tab og smerte – deres mor dør under fødslen, og deres far, en paraplegiker med alkoholproblemer, dør, da børnene stadig er små. Søskendeparret bliver skilt ad og sendt ud i hver deres plejefamilie, og det bliver begyndelsen på et liv fyldt med længsel, skyld og ensomhed. Grace søger tilflugt i sin egen verden, hvor hun samler på snegle og små objekter – hendes ”skjold” mod verden, et sted hvor hun kan gemme sig fra smerte, men også et sted, hvor hun finder trøst.
Som hos Mary and Max udforsker Elliot igen menneskers længsel efter kontakt og frygten for at blive afvist. Han er en mester i at skildre de stille eksistenser, dem der står i skyggen, men som bærer på hele verdener indeni sig. Grace er sådan en karakter – skrøbelig, kejtet, men dybt menneskelig. Hendes udvikling er både hjerteskærende og livsbekræftende, og det er svært ikke at se noget af sig selv i hendes kamp for at finde mening midt i kaosset
Filmen er som forventet en teknisk bedrift af de sjældne. Memoir of a Snail tog hele otte år at færdiggøre, og de egentlige optagelser begyndte i 2023. Hver eneste scene er håndlavet med tålmodighed og kærlighed – en verden bygget af ler, maling, papir, tråd og utallige små detaljer, der tilsammen skaber et levende, åndende univers. Over 200 forskellige sæt og tusindvis af objekter blev fremstillet, og resultatet er et værk, hvor man nærmest kan mærke fingeraftrykkene fra animatorerne i hver eneste bevægelse. Det er et fysisk, taktilt og næsten åndeligt håndværk – en påmindelse om, hvor meget sjæl der stadig kan være i den gammeldags, analoge stop-motion.
Visuelt er filmen mesterlig. Den bærer Elliots karakteristiske æstetik med dæmpede farver, skæve figurer og en melankolsk tone, men der er også små øjeblikke af farve, humor og absurditet, som bryder mørket. Farvepaletten bevæger sig fra det grå og støvede til det varme og menneskelige, når håbet titter frem – som når Grace møder den livsglade Pinky, stemmelagt af Jacki Weaver, som bliver hendes redningskrans og den, der minder hende om, at livet stadig kan rumme skønhed.
Sarah Snook, kendt fra Succession, lægger stemme til Grace, og hendes præstation er rørende og fuld af nuancer. Hun formår at give Grace både sårbarhed og styrke, og hendes stemme bærer hele filmens emotionelle tyngde. Jacki Weaver tilfører en vidunderlig varme, og de to skaber tilsammen en balance mellem smerte og håb, som sjældent føles så ægte i animeret film.
Musikken, komponeret af Elena Kats-Chernin, er et andet højdepunkt. Hun blander melankolske klaverstykker med finurlige, næsten barnlige melodier, og resultatet understreger filmens dualitet: det tunge og det lette, sorgen og smilet, døden og livet. Lydarbejdet er diskret, men præcist. De små lyde – en snegl, der glider, en blyant, der ridser i papir, en dør, der knirker – bliver en del af fortællingen og gør Grace’s verden virkelig.
Historien i Memoir of a Snail kunne let være blevet alt for mørk. Der er elementer af misbrug, depression, traumer og dødsfald, men Elliot er for klog og for menneskelig en fortæller til at lade mørket få det sidste ord. Han lader håbet snige sig ind som små, stille bevægelser – i et blik, i et minde, i en handling, der trods alt viser, at vi ikke er alene. Når Grace i filmens sidste akt igen får kontakt til sin bror, bliver det ikke en glat, sentimental forløsning, men en ægte følelse af tilgivelse og forbundethed. Det føles fortjent, og det rammer hårdt.
Det er denne balance mellem mørke og lys, der gør filmen så utrolig. Hvor Mary and Max var et portræt af to sjæle forenet gennem brevskrivning, er Memoir of a Snail et portræt af en kvinde fanget i sin egen skal – og om den svære, men smukke rejse ud af den. Begge film handler i bund og grund om ensomhed, skam og kærlighed, men hvor Mary and Max sluttede i stille tragedie, føles Memoir of a Snail som en blid forsoning. Adam Elliot viser igen, at stop-motion kan være langt mere end børneunderholdning. Det kan være dybtfølt kunst – om livets uretfærdigheder, om menneskers behov for nærhed, og om håbet, der nægter at dø, selv når alt ser sort ud. Memoir of a Snail er en film, der sidder i én længe efter, man har set den. En film, der taler til både hjertet og hjernen. En film, der føles håndlavet i alle henseender – ikke bare i sit visuelle udtryk, men også i sin sjæl.
Det her er ikke bare endnu et stop-motion-eventyr. Det er en film, der minder os om, hvorfor Adam Elliot stadig er et enestående talent. Memoir of a Snail er melankolsk, morsom, øm og modig – og uden tvivl en af årets allerbedste film.
Memoir of a Snail får 5/6 hamre:
🔨 🔨 🔨 🔨 🔨




