Hunter Hunter

René

René

Originaltitel: Hunter Hunter. Instruktør: Shawn Linden. År: 2020. Genre: Thriller/Gyser. Biografpremiere: d. 17. juni 2021.

Filmen blev set i Bio City, Aarhus

Sidst jeg fik kuldegysninger af ulve på film, var i Joe Carhahans enormt effektive spændingsfilm, The Grey, fra 2011. Her rendte Liam Neeson rundt i kulden, mens han prøvede at overleve et flystyrt og ikke mindst, et par satans utilregnelige ulvebasser, som kun tænker død og ødelæggelse.

Den var forholdsvis enkel og ligetil. Det er også simpelt og straight, i den nye biograffilm, Hunter Hunter. Den handler om en familie på tre (far, mor og 13 årig datter) der bor i de canadiske skove. De har isoleret sig fra det moderne samfund, og tingene bliver gjort, som de tidligere generationer gjorde det: ved at hente vand fra åen og sætte fælder op i skoven.

De har ikke mange penge, og de dyreskind de sælger, er ikke nok til at tjene til føden. Samtidig håber moren at kunne overtale den lettere menneskesky far, at købe et hus tættere på civilisationen igen, så deres datter kan komme i skole. En dag opdager far og datter at et dyr har spist de dyr, som har sat sig fast i fælderne. Åbenbart er der en ulv på færde.

Og så begynder historien af tage fart. Og den enkelte præmis bliver visket ud. For den skrækslagne datter, skynder sig til tilbage til huset og isolerer sig med moren og en stor riffel, og faren venter på ulven ved én af fælderne. Snart indser han, at det måske ikke ligefrem er en helt almindelig ulv, men noget større, og langt mere utilregneligt. Og pludselig finder han en masse nøgne og bundne kvinder i en lysning.

Hva’ fa’en er det der foregår? Hvem står bag alt dette? Er ulven en metafor for noget andet, større og mere uoverskueligt?

Efter en kort tur til den lokale skovbetjents kontor, indser mor og datter snart, at der ingen hjælp er på vej. Kort sagt, så skal de redde ærterne selv. Koste hvad det vil.

Det bliver bestemt heller ikke mindre kompliceret eller nemmere, da de i løbet af natten, hører hyl fra den mørke skovbund. En fremmed mand (Nick Stahl) ligger såret, og de beslutter at tage ham med ind i hytten.

Det skulle de ikke have gjort…

Som en 70’er-slasherfilm, er Hunter Hunter en grum og grufuld satan, der nægter at gå på kompromis med dens handling og udførelse. Symbolikken på noget større (naturens kræfter??) bliver tydeligere jo længere man kommer ind i filmens univers, men alligevel er den lige så simpel som dens effektive tagline: hunt or be hunted.

Hvor er det samtidig rart med en rollebesætning, med forholdsvis ukendte ansigter. Her finder man ingen store Hollywood-celebrities, som Clooney, Bullock, Pitt eller lignende skikkelser. Devon Sawa er bundsolid og troværdig, som den kæmpende far i vildmarken, Summer H. Howell viser talent som den skræmte datter og så er der selvfølgelig Camille Sullivan, som der i den grad viser styrke og power i rollen som mor, der vil gøre alt for at beskytte sin familie.

Kevon Cronins musik til Hunter Hunter har en stor og betydningsfuld rolle for filmen. Han har skabt en insisterende og ubehagelige undertone, som er med til at forstærke indtrykket af den klaustrofobiske og isolerede skov.

Selvom Hunter Hunter ikke altid tager de mest rationelle beslutninger, når det gælder logisk handling og karakterudvikling, så er den stadig skræmmende underholdende. Og selvom den eksplicitte afslutningsscene sikkert kommer til at dele vandene, sætter den et tydeligt punktum på en jagt, der handler om så meget andet end bare overlevelse. En intens filmoplevelse, der er svær at ryste af sig.

Hunter Hunter får 4/6 hamre:

🔨🔨 🔨 🔨

Seneste

Ugens Streaming Anbefaling: Amalie Skal Dø

Hun var et ungt menneske, som inspirerede mange med hendes livsmod og kampgejst.
Nu kan man se den fine og rørende dokumentar på TV2 Play, som handler om hendes kamp for livet.

Et hus af splinter

Nicolai har denne gang anmeldt en fornyeligt Oscar-nomineret dokumentarfilm, der tegner et både tragisk, hjerteknusende men dog også hjertevarm billede af livet på et Østukrainsk børnehjem, hvor der forsøges på at give børnene så godt en ophold og så god en fremtid, som muligt.

Wannsee-konferencen

Uhyggelig og meget stærk film om et kapitel i historien, som menneskeheden bør skamme sig over. Mennesker bliver reduceret til tal på et stykke papir, og skæbner regnet for ingenting.

Babylon

Nicolai har denne gang anmeldt og set et brag af en Hollywood-storfilm om 20’ernes Hollywood og hvad der skete, da stumfilm ændrede sig til talefilm.
Det er stort, det er vildt, der er morsomt, det er hjerteskærende, ja faktisk hele pakken og noget man bare MÅ se og opleve i en biograf!

The Banshees of Inisherin

Uden de helt store armbevægelser, formår lille, irsk film, om to gamle venner, at gøre stærkt indtryk. Colin Farrell er enestående som den rare, men kedelige Pádraic, som ikke kan forstå, hvorfor hans livsgamle ven har vendt ham ryggen. The Banshees of Inisherin er en fremragende filmoplevelse, og René Buchtrup anmelder den her…

Fukssvansen

Skæv og langt ude dansk komedie, der både er hamrende sjov, men desværre også meget undervurderet og overset.
Vi slår hermed et slag for endnu en dansk komedie, der har fortjent meget mere opmærksomhed end tilfældet er.

Underwater

Nicolai har denne gang anmeldt en undervandsgyser, som skønt et højt tempo og fint med spænding, dog også har mange gyser-klichéer og ikke meget originalitet.