Große Freiheit

Picture of Andreas Nørgaard

Andreas Nørgaard

Instruktør: Sebastian Meise
År: 2021
Genre: Drama
Set i Øst For Paradis

Filmen blev set i Øst For Paradis, Aarhus

Tysk film bliver ved med at imponere og forny sig selv. Efter 00’erne, hvor de gik deres sejrsgang med De Andres Liv, Forfalskerne, Det Hvide Bånd, Gegen De Wand og (for mig) hovedværket, Der Untergang, så har de bare bygget på og bygget på. Der kommer den ene fremragende film efter den anden fra vores nabo mod syd.

En del hænger sammen med, at de virkelig lægger sig i selen, og får både tid og tilstrækkeligt stort budget til at kunne føre visionerne ud i livet. Ja og så er der nogle hamrende dygtige filmskabere og skuespillere i Tyskland. Denne films hovedrolleindehaver hører til iblandt de allerbedste.

Ham kommer vi til.

Jeg elskede ham”

Filmen springer i tid, men skal man samle det helt kronologisk, så starter filmen lige efter krigens afslutning i 1945.

Hans Hoffmann, en KZ-lejrfange, der over en periode på knap tredive år, fængsles af flere omgange pga. Paragraf 175: Afvigende seksuel adfærd. Han er homoseksuel, hvilket taksteres til længere fængselsophold.

Han møder fangen Viktor, en dømt morder og – iøvrigt – “homohader”, og indleder over tid et nært venskab med ham.

Det starter ikke nemt for de to, men de kommer frem til en form for forståelse for hinandens situation. Noget der vinder dem uløseligt sammen.

Hovedrolleindehaver, Franz Rogowski har et imponerende register at spille på. Hans ansigt gemmer på en melankoli, og en sårbarhed, der giver Hans den ægte bitre tristhed.

Jeg føler virkelig med manden, og synes generelt alt i hans tilværelse er dybt urimeligt. Han bliver ikke budt mange chancer for at finde glæde og lykke i livet.

Modsat er han også så stålsat på at leve sit liv på præcis sin egen måde, så han er ikke en der bare tager passivt imod. Han gør det han lyster, og tager konsekvenserne med oprejst pande.

Viktor spilles af den altid yderst seværdige George Friedrich.

Han gemmer på en vildskab, der et par gange får frit løb. Han er drevet af et raseri, og afskyr bl.a. homoseksuelle. De er for helvede ikke ordentlige mennesker, mener han.

Han rammer sin karakters håbløse situation fuldstændig sublimt. Hans frihed har lange udsigter, hvilket gør at han ikke ved om han bare skal acceptere at leve resten af livet bag murene, eller håbe på at komme ud…

Han er den helt perfekte modspiller til Franz Rogowski.

Telefonboksen møder bønnestagen, og noget unikt opstår.

Slutscenen har vi set før, men med et andet facit. Vi har set mennesket forsøge at finde tilbage til det velkendte.

Aldrig har det dog været flottere og mere dragende fortalt end her.

Historien om Hans Hoffmann og hans forhold til Viktor er en af de smukkeste film jeg har set meget længe.

Vi runder af

Große Freiheit giver andre såkaldte fængselsfilm baghjul. Shawshank Redemption, Green Mile og American History er ren popcornsunderholdning ift. denne film. Her er vi i stedet i samme liga som mesterværkerne R, Profeten og Hunger

Filmen brænder igennem med en udtalt ømhed og realisme, der flere gange tog pusten fra mig. Midt i det rå og brutale betonhelvede, spirer håbet og kærligheden.

Det gror de mest mærkværdige og ufremkommelige steder, og det viser, at du ikke kan stække følelser.

Große Freiheit får 6/6 hamre:
🔨🔨🔨🔨🔨🔨

Seneste

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.

Til Verdens Ende

Viggo Mortensens instruktør-take på den traditionelle western er blevet til en fintfølende og næsten poetisk én af slagsen.
Vicky Krieps stjæler billedet som kvindelige hovedrolle, Vivienne.
René Buchtrup anmelder Til Verdens Ende.

Knox Goes Away

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en lejemorder med opbyggende demens og det er bestemt lige så specielt og hjerteskærende, som det måtte lyde.

Knox Goes Away er ikke fejlfri, men når den dog fungere, er den dybt fremragende og er grundlæggende, meget værd at se i biografen.

Furiosa: A Mad Max Saga

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja.
For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling.
Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse HER:

Bad Boys 4: Ride or Die

De slemme drenge ruller derud af igen, men den gode energi fra film nummer tre er der ikke meget tilbage af. Martin Lawrence er reduceret til en fjollet sidekick og Will Smith virker off og som om han slet ikke gider være med.Bad Boys 4 skal ses for de brutale og nådesløse actionscener som er ret så vellykkede.René Buchtrup anmelder

Fuld af Kærlighed

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk film, som både handler om hvad alkoholisme gør ved en familie og hvordan en familie bearbejder det og prøver, at holde sammen.

Fuld af kærlighed er hård, hjerteskærende og ofte også ret barsk, men den er samtidig virkelig menneskelig og dybt kompleks og grundlæggende værd at se og ligeledes snakke om.