Fem af Louis yndlings snefilm

Picture of Louis Bess

Louis Bess

De seneste par uger har utrolige mængder sne væltet ned over Danmark. Det har skabt enorme køer på motorveje og generelt skabt et ret stort trafikkaos. Derudover har det også skabt et virkeligt smukt vinterlandskab, som man har kunne beundre inde fra sin varme stue. Nu vi se hvor længe den bliver liggende, men noget tyder på at der ikke går længe før den smelter væk og Danmark atter bliver sådan lidt gråt, vådt og januar-agtigt.

Så hvis man ligesom jeg regner med at der godt kan opstå lidt sne-blues når den engang er smeltet væk, ja så har jeg valgt at samle en lille håndfuld af mine yndlings såkaldte sne-film.

Da det nok ville være noget af en overdrivelse at kategorisere sne-film som en decideret genre, da det jo dybest set bare er en række film der har det til fælles at et bestemt vejrfænomen optræder, har jeg valgt at sammensætte en forholdsvis bred vifte af film rent genremæssigt. Og da jeg i skrivende stund sidder i januar måned og er rimeligt mæt hvad angår julemad, har jeg valgt at undlade julefilm på listen trods sne ofte opstår i dem, da jeg også er ret sikker på at der er skrevet rigelig med lister hvad dem angår.

Grand Budapest Hotel (2014)

Instruktører: Wes Anderson
Genre: Komedie

Vi starter i en genre, som faktisk ikke indeholder så utroligt mange sne-film, som man måske umiddelbart skulle tro. Det til trods er en film, som jeg personligt vil regne som en 2010’ernes allerbedste komedier, et oplagt bud. Nemlig Grand Budapest Hotel af Wes Anderson.

Ikke bare vil jeg mene at Grand Budapest Hotel er en af Andersons sjoveste film, jeg synes også at han skaber sit bedste filmiske univers i form af hotellet, beliggende et sted i det centrale Europa i starten af det tyvende århundrede. Dette er hjulpet på af smukke snedækkede bjerge, der danner rammerne om det finurlige eventyr om karaktererne Zero (Tony Revolori) og M. Gustave (ganske fantastisk spillet af Ralph Fiennes). Derudover er sneen også bare et virkeligt godt match til Andersons symmetriske tableauer, og jeg synes virkelig det hele går op i en højere enhed.

En anden sne-film man kunne have fremhævet indenfor komediegenren kunne have været Anders Thomas Jensens Blinkende Lygter (2000), men jeg synes der er for store dele af filmen der er foruden sne til at kunne give prædikatet; sne-film.

Den stumme hævner (1968)

Instruktører: Sergio Corbucci
Genre: Western

Westerngenren er nok en genre mange forbinder med golde amerikanske ørkener og bagende hede. Men der findes faktisk en forholdsvis stor del fremragende westerns, der udspiller sig i snelandskaber. Af nyere eksempler vil jeg fremhæve Tarantinos The hateful Eight (2015) og Iñárritus The Revenant (2015), som begge er film jeg synes har et utroligt højt niveau, men der er især to ældre værker jeg synes rammer et lidt højere niveau.

Den stod mellem Den stumme hævner (1968) og Robert Altmans McCabe & Mrs Miller (1971). Og for at være ærlig foretrækker jeg som værk den sidstnævnte, men da jeg synes den er lidt for fattig på sne til at komme på listen over bedste sne-film, har jeg valgt at gå med Corbuccis Den stumme hævner.

Men man skal bestemt ikke underminere Corbuccis klassiske spaghetti-western på nogen måde. Den er ikke bare utroligt smuk visuelt, her kan vi igen takke sneen, som giver filmen en virkelig fed karakter, men også Jean-Louis Trintignants protagonist silence er en virkelig stum hævner rolle og Klaus Kinski leverer en ikonisk præstation som skurken Loco. Og så går man jo bare meget sjældent galt i byen med en film hvor selveste Ennio Morricone har komponeret scoret.

Misery (1990)

Instruktører: Rob Reiner
Genre: Gyser

Jeg ved godt hvad du tænker. Ja, The Thing (1982) af John Carpenter findes, og det er ganske rigtigt nok også et fremragende værk, og vel nok den mest ikoniske sne-gyser nogensinde. Jeg kunne også have valgt The Shining (1980) af Stanley Kubrick. De er begge fremragende værker, ja den sidstnævnte er personligt en af mine all-time yndlings gyserfilm.

Men jeg har valgt at gå med Misery, da den for mig slår mig slår de andre af pinden hvad angår sne-aspektet. Og havde det måske også noget at gøre med at der er blevet skrevet utroligt meget om de to andre og jeg syntes Rob Reiners Misery fortjente lidt tid i rampelyset.

For det er simpelthen bare slet og ret en fremragende sne-film, den udnytter sneen enormt godt til at skabe en klaustrofobisk følelse hele filmen igennem og ja, så kan jo ikke komme udenom Kathy Bates fremragende, rædselsvækkende portræt af Annie Wilkes karakteren.

Den skandinaviske: Force Majeure (2014)

Instruktører: Ruben Östlund
Genre: Komedie, Drama

Skandinavien er af gode grunde blevet en garant leverandør for fremragende snefilm. Og rent klimamæssigt giver det jo rigtig god mening, da vi og vores nordiske naboer især jo får rimelig meget sne. Derudover er nordic-noir genren de seneste årtier blevet et filmisk varemærke for denne del af verden og de har det jo med at dvæle ved kulde og mørke og der er sne jo en ret oplagt komponent.

Det er dog ikke en nordic-noir film jeg har valgt skal repræsentere skandinavien på denne liste, men derimod Ruben Östlunds fremragende sociale satire Force Majeure. Der ikke bare er et virkelig interessant studie af maskulinitet spækket med gode præstationer og virkelig skarpe replikker. Det er sgu også en fremragende sne-film og det er jo trods alt det parameter der har været det væsentligste for at få en plads på denne liste. For i modsætning til nordic-noir-filmene, der bruger sneen mest som æstetisk udtryk, bliver sneen i Force Majeure en aktiv del af plottet og spiller en central rolle i en af filmens stærkeste scener.

En honorable mention skal gå til Hlynur Pálmasons Vinterbrødre (2017).

Mesterværket: The Ascent (1977)

Instruktører: Larisa Shepitko
The Ascent
er bestemt ikke nogen nem film og se, den er præget af en stor melankoli og en frygt der sidder i en også efter filmen er rullet over skærmen.

Men det er også et virkelig reflekterende og subtilt værk, der maler et enormt alsidigt og fint billede af sine hovedkarakterer, såvel som det barske univers, filmen præsenterer sin seer for.

The Ascent foregår i Shepitkos hjemland sovjetunionens under anden verdenskrig og jeg tror at plottet fungerer bedst jo mere uvidende man går ind til den.

Men hvis man holder af Shepitkos mand, Elem Klimovs Gå og Se (1985), er jeg sikker på, at man også vil få meget ud af The Ascent.

Den man ikke kan komme udenom: Fargo (1996)

Instrueret af Coen-brødrene

Jeg er godt klar over at jeg titlen antyder at denne liste kun ville indeholde fem titler, men der er simpelthen bare én sne-film man ikke kan komme udenom; naturligvis Coen-brødrenes Fargo.

Jeg mener ikke, man kan finde et mere ikonisk snelandskab end Coen-brødrenes portræt af Minnesota. Den smukke nyfaldne, kridhvide sne der dækker landskabet bliver en herlig kontrast til den kulsorte humor som gennemsyrer lejemorderfilmen. Og udover at være fremragende skrevet og med broget og virkelig grundigt beskrevet karakter galleri, er Fargo for mig også bare blevet en af den slags film som aldrig falmer, den er altid en fornøjelse at smække på, da den veksler perfekt mellem det komiske kontra det dramatiske og det barske kontra det lidt hyggelige, joviale udtryk Minnesota er kendt for. Og så er det også bare en film, der er perfekt at se, når man sidder inde i varmen med udsigt til lidt nyfalden sne udenfor sit vindue.

Seneste

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.

Til Verdens Ende

Viggo Mortensens instruktør-take på den traditionelle western er blevet til en fintfølende og næsten poetisk én af slagsen.
Vicky Krieps stjæler billedet som kvindelige hovedrolle, Vivienne.
René Buchtrup anmelder Til Verdens Ende.

Knox Goes Away

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en lejemorder med opbyggende demens og det er bestemt lige så specielt og hjerteskærende, som det måtte lyde.

Knox Goes Away er ikke fejlfri, men når den dog fungere, er den dybt fremragende og er grundlæggende, meget værd at se i biografen.

Furiosa: A Mad Max Saga

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja.
For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling.
Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse HER:

Bad Boys 4: Ride or Die

De slemme drenge ruller derud af igen, men den gode energi fra film nummer tre er der ikke meget tilbage af. Martin Lawrence er reduceret til en fjollet sidekick og Will Smith virker off og som om han slet ikke gider være med.Bad Boys 4 skal ses for de brutale og nådesløse actionscener som er ret så vellykkede.René Buchtrup anmelder

Fuld af Kærlighed

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk film, som både handler om hvad alkoholisme gør ved en familie og hvordan en familie bearbejder det og prøver, at holde sammen.

Fuld af kærlighed er hård, hjerteskærende og ofte også ret barsk, men den er samtidig virkelig menneskelig og dybt kompleks og grundlæggende værd at se og ligeledes snakke om.