De Mest Overvurderede Film (Andreas’ Top 5)

René

René

af Andreas Nørgaard

“Jeg gav så meget, jeg fik så lidt igen”

Når jeg denne ene gang i mit liv liiige har brug for Nik & Jay, så er de der sgu bare, to the rescue – og tak for det.
Godt…
Lad os starte med et scenarie de fleste af os – hvis ikke os allesammen – kender til:

JAAA!!!
Du er taget i biffen for at se den nye storfilm med Tom Hanks og Meryl Streep.
Alle snakker om den, alle roser den, stort set alle elsker den.

Stort set alle….

Du sidder bagefter tilbage med en følelse af at være blevet du-ved-nok-hvad bagi.
Du er blevet lovet mesterværket, men det er ikke just det du får.
Din første indskydelse er skuffelse; “kejserens nye klæ’r”, fis i en fucking hornlygte, prætentiøst bras!
Eller den her:
Hvorfor er det lige der er så meget hype omkring denne film, den kunne da ikke noget ekstraordinært?

Det tror jeg godt i kender til?!

Mit grundlag når jeg diskuterer film med andre er; “guld for nogle, lort for andre”.
Med det for øje, er det svært at jokke folk over tæerne, medmindre man virkelig prøver…

Filmene her på listen er ikke nødvendigvis dårlige (nogen af dem er!), men fællestrækket er, at de har fået lige lovligt meget kredit.
Nogle af filmene er fremragende, men de er blevet kørt op til at være rene mesterværker, og i min verden er der langt fra fremragende til mesterværk, så that’s why.

David Lynch har det med at dukke op på sådanne lister.
Jeg elsker Lynch, men kan sagtens forstå, hvorfor man kan have det anstrengt ved hans film.
De antyder og lover en masse, men det er ofte op til egen tolkning, hvad du får med.
Du får ikke plottet serveret, og du ved stadig ikke altid helt hvad der foregår, når plottet er afsløret, og du er blevet færdig med hans film.
Nogen elsker det, som jeg, mens andre hader det.
Uanset om i er til Lynch eller ej, så får i her fem film, som for et par stykkers vedkommende deler vandende hos folk, mens de andre vist bare står for min egen regning.

Enjoy.

Brokeback Mountain af Ang Lee: https://www.imdb.com/title/tt0388795/

Der er jo nok en grund til at den ikke vandt Oscaren for bedste film det år….
Måske er det fordi den bare ikke er det mesterværk, den drivende og dragende, sentimentale kærlighedshistorie, som den bli’r gjort til?
Måske er det fordi det er en ganske forfærdelig film?
Jeg holder på det sidste.
Intentionen og håndværket er i orden – det er eksekveringen bare ikke!

Når noget potentielt set kan tolkes racistisk, homofobisk, eller på anden vis krænkende overfor en bestemt gruppe af mennesker, så skal man være meget tydelig, og yderst påpasselig i sin omgang dermed.
Lad mig derfor være meget specifik i min kritik af dette makværk:

Det har intet med temaet, homoseksualitet at gøre, jeg synes bare filmen er røv dårlig, og pinligt ringe – SÅDAN!
Emnet er godt at tage fat på, men jeg synes ikke Ang Lee slipper heldigt fra det – andre gør det meget bedre!
Eksempelvis kan man med fordel droppe Brokeback Mountain, og se trans-/homodramaet Tangerine istedet. Det er en fantastisk lille perle!
Brokeback er velspillet, men til gengæld virkelig ringe.

Den får to hamre 🔨🔨
Den ene er udelukkende givet pga. intentionen og det glimrende spil.

Forrest Gump af Robert Zemeckis: https://www.imdb.com/title/tt0109830/

Jeg kan altså ikke døje den moraliserende tone, der er her i filmen……..
“Life is a box of chocolates…..” er på en solid førsteplads – i min bog – når det kommer til de mest kvalmende og dumme citater i filmhistorien!
Det er iøvrigt noget forfærdeligt vrøvl, for selvfølgelig ved du da, hvad du får i sådan en æske – LÆS DOG BAGPÅ DIN SPADE!!
Drønirriterende, det er, hvad det er!
Et andet irritationsmoment er at den vandt alle mulige priser foran verdens bedste film – Pulp Fiction.
Det bør den retfærdigvis ikke lastes for, men jeg kan sgu ikke helt kapere det.
Forrest Gump er en vaskeægte Oscarfilm.
Du ved sådan en film, der helt åbenlyst ikke er den bedste, men som appelerer til vores sentimentalitet og tårekanaler, og som derved bli’r allemandseje.
De fleste af os har vel osse på et tidspunkt råbt “RUN FORREST, RUN” efter en ven eller bekendt?
Den er jo catchy, den satans film!

Tom Hanks gør det godt, men er samtidig et godt bevis på, at det kan betale sig at gå full retard.
Du får en Oscar for det, og det selvom flere andre gør det MARKANT bedre.
….hvem mon det er?

Jeg giver Forrest Gump 3/6 hamre 🔨🔨🔨

Løvernes Konge af Roger Allers og Rob Minkoff: https://www.imdb.com/title/tt0110357/

Løvernes Konge er IKKE verdens bedste tegne-/animationsfilm – punktum, slut og finale!

Jeg bryder mig ikke om at film får så meget hype, når de ikke helt kan bære det.
Løvernes Konge er Disneys smukkeste film – fremragende tegnet og skabt -, og den ER virkelig god, men jeg synes godt man må være kritisk overfor filmen, og ikke bare blindt hylde og lovprise den i et væk.
God versus ond er lige lovlig sort/hvidt stillet op, og det er jo nok meningen, men det virker ikke for mig, og det faktum at hyænerne er en paria, og bare skal holde sig væk fra Kongesletten, og leve et liv i sørgeligt armod, det lyder som noget fra vores egen lille virkelige andedam…
Det er en tangent jeg ikke behøver fortsætte ud af, men parallellen skulle nævnes.
Hermed gjort.

Løvernes Konges virkelige trumfkort er simpelthen Scar.
Han er en af de bedste skurke i filmhistorien, punktum.
Han er så gement ondskabsfuld og intrigant, at det halve havde været rigeligt, og det var en selvfølge, at han befandt sig højt på min skurke-liste

Jeg nævnte før, at det er en meget smukt tegnet og skabt film – og med rette, men der er altså et godt stykke op til de største film af især Miyazaki, men osse Isao Takahata.
Jeg er svært glad for Løvernes Konge, men ligesom med næste film på listen, så beholder jeg i modsætning til mange andre benene på jorden.

….jeg blæser selv en fanfare og finder en medalje frem, for jeg synes det er lidt af en bedrift.

Løvernes Konge får 5/6 hamre
🔨🔨🔨🔨🔨

Psycho af Alfred Hitchcock: https://www.imdb.com/title/tt0054215/

Jeg kan nævne de første fem Hitchcock-film, der er bedre end Psycho…
Det er en skidegod film, men lad os holde benene på jorden, og undlade at smide superlativer som “mesterværk”, “fabelagtig” og “revolutionerende” efter den…
Norman Bates er til gengæld en fabelagtig karakter, og Anthony Perkins yder noget helt ekstraordinært i rollen som den “forstyrrede” hotelmanager med et moderkompleks af de helt stramme!

Den ikoniske brusebadsscene er godt skruet sammen, men den er ikke uhyggelig. Det er til gengæld scenen i kælderen, hvor Bates iført moderens tøj og en paryk, kommer løbende, hysterisk skrigende med en kæmpe kniv – kuldegysninger lige der.

Jeg hylder Psycho, men er ikke helt oppe og ringe på de høje nagler…

Psycho får 4 hamre: 🔨🔨🔨🔨

De fem film jeg omtalte i starten er iøvrigt disse fem (i prioriteret rækkefølge):

5.Rope
4.Rear Window
3.North By Northwest
2.Rebecca
1.Notorious

Crash af Paul Haggis: https://www.imdb.com/title/tt0375679/

Her er en film jeg virkelig hader af et godt hjerte!

Racisme findes i alle samfundslag, og imellem alle racer…
Var du måske klar over det?
For fanden da osse.
Hvor dumme tror ham Paul Haggis vi er?
Det svarer i mine øjne til at tale groft ned til andre mennesker, og det er så arrogant en tanke, at det skulle være big surprise, at verden kan være et uretfærdigt sted, hvor de fleste fejer for egen dør…
Jeg kan ikke kapere den slags crappy pladder med en løftet pegefinger for at betone vigtigheden af budskabet.
Du får hele filmen serveret som om du har IQ som et selvdødt hvirveldyr, og den moraliserende tone er simpelthen til at brække sig over.

Hvor er det heldigt jeg selv vælger om jeg nogensinde skal se denne film igen!
Prøv at gætte om jeg skal det??

Crash får 1/6 hamre:  🔨


Den får den for Matt Dillon og Michael Peña, som faktisk spiller ganske godt.
Som film får den nul og niks, for jeg synes simpelthen den er skrækkelig!

 

Vi runder af

Er i kommet igennem uden at få kaffen galt i æ smalhals?

Det er så subjektiv en kunstform, og individuelt set kan den virkelig noget.
Jeg kan se noget meget sort/hvidt, hvilket i måske har bemærket i løbet af listen?
Hvad jeg til gengæld ser meget sort/hvidt og ensidigt, kan jo for andre – jer – stå helt klart, og bare gå rent ind og ramme plet.
“Guld for nogle, lort for andre” er og bli’r mit mantra, når jeg snakker film.

Boblere

Livet Er Smukt
Scent Of A Woman
M
Adams Æbler
Vertigo
Tarzan – Disney
Adaptation
Avatar
Flammen Og Citronen
Danser Med Ulve
American Hustle
La La Land
Den Eneste Ene
Shawshank Redemption
The Post
Boyhood
Gravity
The Artist
Den Grønne Mil
Den Sjette Sans
Walk The Line
Spotlight
The Big Short
Titanic
Moulin Rouge
Inderst Inde
Kongens Store Tale
Teorien Om Alting

Seneste

Wolyn

Du skal have nerver af stål for at kunne se Wolyn (Ondskabens Tid).
Det er gennemført ubehageligt, og til tider helt ubærligt.
Men hvor er det en god film, hvor er det godt lavet. Et filmisk mesterstykke!

The Dead Don’t Die

Kan på det varmeste anbefale The Dead Don’t Die, der er milevidt bedre end mange af tidens hurtigløber-zombiefilm, og underholdningsværdien er langt hen af vejen i top.

The King Of Staten Island

Lige dele seriøsitet og sort humor, blandet sammen i en klassisk Judd Apatow-fortælling, om et sølle mandeskvat i krise.

Fantasy Island

Fantasy Island er et miskmask af genre-hop, tåbelig historie, dårligt skuespil, og den formår på ingen måde at underholde. Så min anbefaling er, at sejle langt uden om den trøstesløse ø.

Til Sama

En ægte horrorfilm af en dokumentar. Men den er samtidig fuld af liv og håb. En fantastisk bedrift af holdet bag mesterlige “Til Sama”.

Alfa

Brødrene Avaz skruer ned for melodrama, og op for rå og brutal realisme. Alfa føles vedkommende og holder én tæt i et jerngreb fra start til slut.

Festen

Farmand Helges fødselsdag starter dårligt, og slutter endnu værre i Thomas Vinterbergs mesterværk, Festen.

I’ll Be Gone in the Dark

I’ll Be Gone in the Dark er en medrivende historie om en kvinde og hendes utrættelige jagt på en af USA’s værste serieforbrydere. Samtidig er det også en rørende historie om at blive draget af mørket, og de konsekvenser det kan have (og i dette tilfælde fik).