Hvad er et godt soundtrack/score?
Det er ikke nok bare at tage nogen fede sange og smække dem sammen. Der skal selvfølgelig være en hvis sammenhæng imellem musik og film, for det er tit der en film kan løfte sig et niveau eller to. Det er der tingene kan falde helt på plads.
Der er helt ikoniske filmtemaer, der ikke er på listen.
Morricone, John Williams, Howard Shore, Danny Elfman m.fl. har på mange måder leveret soundtracket til min barndom, men det er ofte enkeltstående temaer. Temaet til Jaws er jo for vildt, men resten af soundtracket er lettere ordinært.
Temaet til Den Gode, Den Onde Og Den Grusomme er så godt som det kan blive, men det står meget ud ift. resten af scoren.
Giver det mening?
Ligeledes er tre af de soundtracks jeg har hørt allermest heller ikke med.
The Virgin Suicides af Air, Social Network af Trent Reznor & Atticus Ross og Buena Vista Social Club af selvsamme orkester. De burde være med, men er udeladt af en simpel grund; jeg har ikke set filmene…
Det har jeg altså sat som et kriterie, at jeg skal have set filmene.
Man kan sagtens argumentere for at det skulle være en top 10 soundtracks, og en top 10 scores, men det her bli’r mere personligt og koncentreret.
Jeg har et helt specielt forhold til alt på denne liste, og jeg sætter ofte musikken på herhjemme.
Top 10:
10. Blade Runner af Vangelis
Soundtracket er ligeså dystert, beskidt og melankolsk som filmen.
Hvis man skulle putte lyd på en dystopisk fremtid, så tror jeg det lyder cirka sådan her.
Det er yderst stemningsfyldt, og meget meget smukt!!
9. Sicario af Jóhann Jóhannsson
Lyden af uhygge, utryghed og død!
Jeg sked grønne grise , da René Buchtrup og jeg sad i biffen og så denne film.
Noget af det er ren underlægningsmusik, der bare bygger op til et voldsomt klimaks, det bølger op og ned, og du kan aldrig vide dig helt sikker på, hvor du har det hele.
Jóhann Jóhannssons musik vil blive savnet. Han er gået bort alt for tidligt!
8. Blues Brothers: Forskellige kunstnere
Jeg har aldrig været til hverken soul eller gospel, da jeg finder begge genrer lidt for højtravende og unødvendigt sentimentale. Det bli’r hurtigt lidt skabet og for meget…
På dette soundtrack er der dog doseret perfekt ift. min rette dosis.
Cab Calloways herlige sing-along, Minnie The Moocher, sætter stemningen…
Temaet til Rawhide er ren coolness, Everybody Needs Somebody To Love er ren crowdcontrol, og Aretha Franklin (af alle?!) sætter sidste stød ind med en hård udgave af Think.
….nååhhh ja, og Peter Gunn Theme vader bare i det – den er übercool!!
7. Searching For Sugarman af Sixto Rodriquez
Sixto Rodriquez er iblandt min alletiders absolutte yndlingskunstnere.
Når der så bli’r lavet en iøvrigt fremragende dokumentarfilm over hans karriere og “genopstandelse, hvor han musik selvfølgelig bli’r brugt, så har man en stensikker plads på min liste!
Fortællingen om, og leveringen af numrene er lige i skabet, og gør filmen om den yderst sympatiske mand, til en helt særlig oplevelse.
6. Natural Born Killers: Forskellige kunstnere
Det er en pose blandede bolsjer, men sangene er nøje udvalgt til at understøtte scenerne.
Syretrip i ørkenen til tonerne af Waiting For The Miracle (Leonard Cohens bedste nummer), og “krisesnak” til Something I Can Never Have af Nine Inch Nails…
Bedst illustreret er det dog her:
Mickey (Woody Harrelson) fortæller jokes til fangevogterne under et interview i fængslet. Rage Against The Machines Bombtrack bygger op i baggrunden, og så snart nummeret sætter af, smækker Mickey en albue i fjæset på den nærmeste vagt, tager hans shotgun, og sætter helvede igang. Timingen er helt fantastisk, og valget af musik til den enkeltstående scene rammer i den grad plet her.
5. Schindlers Liste af John Williams
Musikken til den mesterlige Schindlers Liste er komponeret af ikonet John Williams.
Væk er de storladne, svulstige musikstykker, som netop er hans signatur. Her har han skruet gevaldigt ned for hele apparatet, og leveret et score med følelserne og det minimalistiske udtryk i højsædet.
Der er en dyster stemning over det hele, især i stykket Auschwitz/Birkenau, der som navnet antyder handler om ankomsten til nazisternes største dødslejr. Det er meget barskt, men her og der titter håbet frem, midt i tragedien.
Ligesom historien, så rummer scoren osse håb og forsoning.
Det er simpelthen umådeligt smukt at lytte til!!
4. Oldboy af Yeong-wook Jo
Mmmm!
Det her er tonerne af et perfekt skræddersyet score.
Klassisk og elektronisk musik i perfekt forening.
Det er lyden af melankoli og drivende sentimentalitet, og de små dialogbider hist og her på soundtracket gør oplevelsen total.
Se filmen, hør soundtracket, se filmen, hør soundtracket – jeg bli’r ALDRIG træt af Oldboy!
3. Pulp Fiction: Forskellige kunstnere
Verdens bedste film rummer selvfølgelig et af verdens bedste soundtracks.
The definition of cool (med cool på)!
Musik er så stor en del af Pulp Fiction, at jeg ikke kan forbigå soundtracket på denne liste.
Jeg nævner i flæng nogle scener, også tror jeg i vil kunne koble dem med musikken:
Credits løber over skærmen i starten.
Mia Wallace danser inden overdosis.
Mia og Vincent’s ikoniske dansescene.
Voldtægten i kælderen
Royale With Cheese
Jeg kunne nævne mange flere, og det siger noget om, hvor fantastisk godt sammensat soundtracket er.
Quentin Tarantino er bare lidt sejere end andre seje instruktører!
2. Twin Peaks af Angelo Badalamenti
De melankolske toner af seriens theme svøber sig kælent om øregangene, smukke naturbilleder løber over skærmen, imens seriens skuespillere bli’r introduceret. Det er så smukt!
Men under overfladen lurer der noget ubehageligt, en ubestemmelig fare… Vi ved ikke hvad det er, men vi ved det er der!
Soundtracket til David Lynch og Mark Frosts mesterlige serie er en stemning, en sindstilstand, et ikonisk mesterstykke.
- Requiem For A Dream af Clint Mansell
Clint Mansells score til RFAD er perfekt!
Aldrig har musik passet bedre til en film end her.
Det er mindst halvdelen af oplevelsen ved dette mesterværk af en film, og ligesom selve handlingen i filmen, så bli’r tonerne mere og mere desperate.
Som jeg skrev i min anmeldelse for laaang tid siden, så er musikken et mareridt, der bli’r ved og ved – det er dybt foruroligende!
…..men det er samtidig meget smukt!
Boblere:
Django Unchained
Silence Of The Lambs
Once
Paris/Texas
Straight Story
You Were Never Really Here
Reservoir Dogs
Kill Bill
Hateful Eight
Drive
The Virgin Suicides
Lost Highway
Social Network
Pusher
Inception
Dark Knight
Buena Vista Social Club