Brahms: The Boy II

Picture of Jacob Faurholt

Jacob Faurholt

Originaltitel: Brahms: The Boy II
Instruktør: William Brent Bell
År: 2020
Genre: Gyser
Kan streames på Blockbuster.

Instruktør William Brent Bell har flere udskældte horror-film på CV’et, men i 2013 ramte han, i hvert fald ifølge undertegnede, plet med gyserfilmen The Boy. En klassisk historie, hvori en barnepige skal passe et engelsk pars barn, men finder ud af, at der er tale om en livagtig dukke. The Boy viste sig at være en effektiv chiller, med gode overraskelser i ærmet. Filmen må også have været en relativ succes uden for mine fire vægge, for nu kan Brahms: The Boy II ses i biografen.

I Brahms: The Boy II flytter en familie, som er traumatiseret efter et indbrud, ind i det store landlige hus Heelshire Mansion. Her finder sønnen Jude en støvet porcelænsdukke ved navn Brahms, en dukke som man selvsagt skal være varsom med. I starten synes forældrene, at dukken er som sendt fra himlen. Jude, som efter indbruddet, kun kommunikerer via skrift, begynder nemlig at tale til Brahms. Snart får piben dog en anden lyd, da Jude’s opførsel begynder at tangere det bekymrende, med dukken som undskyldning.

Jeg var som sagt ganske begejstret for The Boy, men desværre underminerer opfølgeren, alt det som gjorde den første film seværdig. The Boy balancerede på grænsen mellem det muligt overnaturlige (er dukken levende?), og det realistiske (er der noget andet på spil?), et spændingsfelt som var effektivt, creepy, og spændende.

Dette ser William Brent Bell stort på i sin fortsættelse, og forfalder nu til den ene udvandede gyser-kliche efter den anden. De lokkende stemmer, tarvelige jumpscares, dukken som åbenlyst drejer hovedet osv. Man er aldrig i tvivl om hvad som foregår, og det er set 100 gange før, ofte bedre udført.      

Moren Liza spilles af Katie Holmes, så man har selvsagt forsøgt at drysse lidt stjernestøv udover produktionen. Hendes præstation er dog ikke nævneværdig, og hendes lidende ansigt virker noget forceret.

Hendes modstykke ægtemanden Sean, som forsøger at holde sammen på familien (det var hans idé at flytte fra storbyen til landet), spilles på mest anstrengte og irriterende vis af Owain Yeoman. Til sidst kan vi også lige nævne Christopher Convery, som spiller Jude. Han er det klassik pæne, og lidt creepy barn, som vi har set i utallige gyserfilm siden The Omen, uden dog at fremkalde en snert af gåsehud. Kort sagt er der intet prangende ved skuespillet, og disse hult tegnede karakterer, falder hurtigt til jorden.   

Jeg kan næsten ikke engang anbefale Brahms: The Boy II til gyser-entusiaster, den er tyndere end tynd, forudsigelig, og den slår ikke en eneste selvstændig tone an.

Ærgerligt når 1’eren var så positiv en overraskelse.           

Brahms: The Boy II får: 2/6
🔨 🔨

Seneste

Babygirl

Nicolai har denne gang anmeldt en erotisk thriller, som både er vovet, hed, intens og samtidig følsom og meget kompleks.

Babygirl har mange tangenter at spille på og oveordnet spiller det hele mere end godt nok til at være en biograftur værdig!

The Room

For seks år siden anmeldte René Buchtrup “verdens dårligste film” til bundkarakter. Nu har tonen fået en helt anden lyd. Læs hans (nye) anmeldelse af The Room…

Årets Film 2024 (Nicolais Top 10)

I Moviemaniacs tilbageblik på det nu forgangne år 2024, er det nu Nicolais tur til at dele ud af sine filmiske højdepunkter, hvor der så er tale om en bred perlette af både store værker og små gemte perler, som alle gjorde massivt indtryk.

Årets Film 2024 (Renés Top 10)

Filmåret 2024 har i følge René Buchtrup været fantastisk og det har kort sagt været enormt svært at fravælge film til den endelige TOP 10. Men det er selvfølgelig lykkedes, og her får I listen. Rigtig god fornøjelse..

Better Man

Hvis man vil slutte året af med et brag i biografen, som giver en lyst til at danse og hoppe ind i 2025, jamen så har Nicolai et ganske godt bud på dette, via Better Man, som fortæller historien om popikonet Robbie Williams, som så bliver skildret som en abe.

Alien: Romulus (4k UHD)

Den nye Alien-film, Romulus, låner fra sine forbilleder, men er alligevel sin egen.
Den er skabt til at ses i (hjemme)biografen, hvor “ingen kan høre dig skrige”…
René Buchtrup anmelder ret så begejstret Alien: Romulus.