Alita: Battle Angel

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

Originaltitel: Alita: Batte Angel. Instruktør: Robert Rodriguez. År: 2019. Genre: Action/Sci-fi. Kan streames på Viaplay.

Til alle der har savnet en James Cameron-storfilm, så er der gode nyheder: Alita er her og hun sparker max røv!

Ja ja, jeg ved jo godt det er Roberty Rodriguez (instruktøren bag “Sin City” og “Machete”) der står krediteret som instruktør på filmen. Men alt i denne storanlagte actionfilm skriger af Camerons signatur.

Alita: Battle Angel, er en adaption af manga-tegneserien af næsten samme navn. Den føles nyskabende i indpakningen (rent visuelt og lydmæssigt), men gammeldags i dens indhold (historien). Ja, det føles faktisk lidt som en greatest hits af James Camerons tidligere værker, som giver flashbacks til hans tidligere hovedværker. F.eks. fylder fire centrale ting i “Alita”, som refererer til hans tidligere værker:

  • Dommedags-univers i fremtiden (referencer: Terminator 1 & 2, Avatar)
  • Pladder-romantik og utroligt cheasy’ replikker (Titanic, Avatar)
  • Super seje badass kvinder (Aliens, Terminator 1 og 2)
  • Actionscener så englene synger (tja… alle Camerons actionfilm)

Kort fortalt foregår filmen i fremtiden, hvor mennesker og cyborgs lever side om side. Cyborg-kirugen Dyson Ido finder et cyborghoved med en intakt hjerne på en losseplads. Han tager hende med hjem og giver hende en metalkrop. Da hun vågner kan hun intet huske fra sin fortid og med bundnaiv lillepige charme og et hjerte af guld, smager hun på chokolade (hendes nye “yndlingsmad”) og hjælper hendes nye venner, bl.a. den unge fyr, Hugo (Keean Johnson), som hun hurtigt forelsker sig i.

Nogen ting i filmen er så indlysende så man kunne råbe det ud i biografen længe inden detfinder sted. Men det er bedøvende ligegyldigt, for “Alita” er særdeles underholdende fra start til slut. Man lader sig overgive som Elsa fra “Frost” mens man siger til sig selv: lad det ske.

Romancen mellem Hugo og Alita er ofte krumme-tæer-pinagtig at iagttage og der går næsten Titanic i den når de sukkersødt kigger på hinanden med deres store øjne (ja, Alita har jo særligt store øjne) og lover hinanden troskab.

Selvfølgelig bærer den godhjertede Dyson Ido (Christoph Waltz) også rundt med et par hemmeligheder i bagagen. Om natten er han dusørjæger. Et job han ikke vil have Alita involveret i. Samtidig finder vi halvvejs i filmen ud af hvorfor han er så overbeskyttende over for Alita. For han vil hende det bedste, og måske involverer det ikke at indvie hende i hendes dunkle fortid. Dysons og Alita “far/datter forhold” er til gengæld sødt og troværdigt og giver filmen håb i en film som ellers er dyster og mørk.

Selvom skuespillerinden Rosa Salazar, som spiller titelkarakteren, ikke ligner sig selv, bag computereffekter og CGI, smelter de alligevel sammen så det giver mening i filmen. Hendes lidt underligt store mange-øjne får overrakende nok liv med hendes mimik og stemme, så vi for alvor får en troværdig figur der både kan være godhjertet og menneskelig, men samtidig også være fokuseret og iskold som en dræbermaskine på jagt efter sit næste mål.

Actionscenerne i filmen er blær af allerbedste actionskuffe og hvor nogle måske vil Avatar-kede sig lidt når snakken går (kærlighed, opføre os ordentligt, bla bla) og der går lige lovligt meget wannabe-Shakespeare i manuskriptet, går det for alvor fest i den når actionscenerne er i gang.

Kombinationen af Rodriguez og Cameron er det perfekte match og alene i Motorball-konkurrencerne (rulleskøjteløb hvor alle dyster om at få fat i en bold mens man må smadre hinanden imens, er genialt) slår det for alvor gnister. Blandt andet disse scener er med til at cementere “Alita” som én af de flotteste actionfilm i flere år!

Der er for alvor dømt rustebunke-metalsmadder i den og hvis du læser med Michael Bay, så gør denne film ALT det du burde have gjort med dine tarvelige Transformers-efterfølgere. Alt er så lækkert koreograferet, og på intet tidspunkt bliver det kønsløst og kedeligt med hurtig-klippen og slow motion (de største klicheer blandt de store actionfilm). Det er simpelthen ren action-æstetik!

Selvfølgelig har vi også en filmskurk i filmen. Egentlig har vi flere, men den primære er Motorball-bagmanden, Vector (Mahershala Ali) der med Matrix-Morpheus rolighed gemmer sig bag et par skinnende solbriller. Han lægger skumle planer med Alita som han mener er et våben der kan bruges. Ali gør det ok, men figuren føles en smule endimensionel og træder aldrig rigtig i karakter.

Slutningen af filmen lægger for alvor op til en fortsættelse, så jeg krydser fingre for at den tjener nok penge ind, så vi kan få en fortsættelse inden længe!

Det må gerne blive endnu et samarbejde mellem Cameron og Rodriquez.

Alita: Battle Angel får 4 ud af 6 hamre: 🔨🔨🔨🔨

Seneste

The Monkey

Jacob Faurholt er tilbage! Hvert fald for en kort stund. Hvem skulle ellers anmelde den hypede gyser-komedie, The Monkey, som af de fleste anmeldere er blevet hyldet. Men Jacob er ikke tilfreds med filmen. Slet, slet ikke.
Læs hans anmeldelse af filmen HER:

Moviemaniac anmelder 4k-film: Signs

Signs fra 2002 er én af de film, som desværre er gået lidt i glemmebogen i dag. Men det er ærgerligt, når den har en blændende Mel Gibson i hovedrollen og en historie om aliens som måske vil invadere jorden.

Kærlighed på film og TV

Jeg har lavet en lille liste med syv bud på den smukke kærlighed. Jeg har taget fra både film og TV-serier
God fornøjelse

Fremmed: Det første opgør

Nicolai har denne gang anmeldt den første danske stenalder film, som handler om starten på det der i dag, er Danmark.

Det er en meget særlig film og en meget intens film, som ganske vist ikke er perfekt, men dog alligevel ikke minder om nogen anden dansk film, hvilket i den grad gør den seværdig

Moviemaniac Podcast – Episode 2: Den Om Oscars

De synes begge to at Oscar showet er dødkedeligt! Alligevel ser de det HVER evigt eneste år! Hvorfor? Fordi de knuselsker film og håber på at det bli’r bedre netop i år…. 😉
Efter fem års podcast-pause, mødes Andreas Nørgaard igen med René Buchtrup. Her kommer de med konstruktive forslag til hvordan The Oscars kan blive endnu bedre…

Flow

Nicolai har denne gang anmeldt en animationsfilm om en flok dyr, der prøver at overleve og holde sammen, under en stor oversvømmelse.

Der er tale om et helt særligt mesterværk, som er gribende, rørende, intenst og virkelig realistisk og i den grad, en biograftur værdig

Moviemaniac anmelder 4k-film: Den Sjette Sans

Moviemaniac anmelder 4k-film kigger denne gang nærmere på gyseren, Den Sjette Sans, som overraskede i sluthalvfemserne med en ordentligt twist-slutning.
Men holder filmen stadig i dag?

Min Evige Sommer

Nicolai har denne gang anmeldt en ny dansk film om en 16 årig pige, der tilbringer en sommer i et sommerhus, med sin familie, hvor moren har kræft.

Min Evige Sommer, er en dybt bevægende og meget hjerteknusende dansk film, som stærkt kan anbefales, men som dog vil kræve kleenex