Alita: Battle Angel

René

René

Originaltitel: Alita: Batte Angel. Instruktør: Robert Rodriguez. År: 2019. Genre: Action/Sci-fi. Kan streames på Viaplay.

Til alle der har savnet en James Cameron-storfilm, så er der gode nyheder: Alita er her og hun sparker max røv!

Ja ja, jeg ved jo godt det er Roberty Rodriguez (instruktøren bag “Sin City” og “Machete”) der står krediteret som instruktør på filmen. Men alt i denne storanlagte actionfilm skriger af Camerons signatur.

Alita: Battle Angel, er en adaption af manga-tegneserien af næsten samme navn. Den føles nyskabende i indpakningen (rent visuelt og lydmæssigt), men gammeldags i dens indhold (historien). Ja, det føles faktisk lidt som en greatest hits af James Camerons tidligere værker, som giver flashbacks til hans tidligere hovedværker. F.eks. fylder fire centrale ting i “Alita”, som refererer til hans tidligere værker:

  • Dommedags-univers i fremtiden (referencer: Terminator 1 & 2, Avatar)
  • Pladder-romantik og utroligt cheasy’ replikker (Titanic, Avatar)
  • Super seje badass kvinder (Aliens, Terminator 1 og 2)
  • Actionscener så englene synger (tja… alle Camerons actionfilm)

Kort fortalt foregår filmen i fremtiden, hvor mennesker og cyborgs lever side om side. Cyborg-kirugen Dyson Ido finder et cyborghoved med en intakt hjerne på en losseplads. Han tager hende med hjem og giver hende en metalkrop. Da hun vågner kan hun intet huske fra sin fortid og med bundnaiv lillepige charme og et hjerte af guld, smager hun på chokolade (hendes nye “yndlingsmad”) og hjælper hendes nye venner, bl.a. den unge fyr, Hugo (Keean Johnson), som hun hurtigt forelsker sig i.

Nogen ting i filmen er så indlysende så man kunne råbe det ud i biografen længe inden detfinder sted. Men det er bedøvende ligegyldigt, for “Alita” er særdeles underholdende fra start til slut. Man lader sig overgive som Elsa fra “Frost” mens man siger til sig selv: lad det ske.

Romancen mellem Hugo og Alita er ofte krumme-tæer-pinagtig at iagttage og der går næsten Titanic i den når de sukkersødt kigger på hinanden med deres store øjne (ja, Alita har jo særligt store øjne) og lover hinanden troskab.

Selvfølgelig bærer den godhjertede Dyson Ido (Christoph Waltz) også rundt med et par hemmeligheder i bagagen. Om natten er han dusørjæger. Et job han ikke vil have Alita involveret i. Samtidig finder vi halvvejs i filmen ud af hvorfor han er så overbeskyttende over for Alita. For han vil hende det bedste, og måske involverer det ikke at indvie hende i hendes dunkle fortid. Dysons og Alita “far/datter forhold” er til gengæld sødt og troværdigt og giver filmen håb i en film som ellers er dyster og mørk.

Selvom skuespillerinden Rosa Salazar, som spiller titelkarakteren, ikke ligner sig selv, bag computereffekter og CGI, smelter de alligevel sammen så det giver mening i filmen. Hendes lidt underligt store mange-øjne får overrakende nok liv med hendes mimik og stemme, så vi for alvor får en troværdig figur der både kan være godhjertet og menneskelig, men samtidig også være fokuseret og iskold som en dræbermaskine på jagt efter sit næste mål.

Actionscenerne i filmen er blær af allerbedste actionskuffe og hvor nogle måske vil Avatar-kede sig lidt når snakken går (kærlighed, opføre os ordentligt, bla bla) og der går lige lovligt meget wannabe-Shakespeare i manuskriptet, går det for alvor fest i den når actionscenerne er i gang.

Kombinationen af Rodriguez og Cameron er det perfekte match og alene i Motorball-konkurrencerne (rulleskøjteløb hvor alle dyster om at få fat i en bold mens man må smadre hinanden imens, er genialt) slår det for alvor gnister. Blandt andet disse scener er med til at cementere “Alita” som én af de flotteste actionfilm i flere år!

Der er for alvor dømt rustebunke-metalsmadder i den og hvis du læser med Michael Bay, så gør denne film ALT det du burde have gjort med dine tarvelige Transformers-efterfølgere. Alt er så lækkert koreograferet, og på intet tidspunkt bliver det kønsløst og kedeligt med hurtig-klippen og slow motion (de største klicheer blandt de store actionfilm). Det er simpelthen ren action-æstetik!

Selvfølgelig har vi også en filmskurk i filmen. Egentlig har vi flere, men den primære er Motorball-bagmanden, Vector (Mahershala Ali) der med Matrix-Morpheus rolighed gemmer sig bag et par skinnende solbriller. Han lægger skumle planer med Alita som han mener er et våben der kan bruges. Ali gør det ok, men figuren føles en smule endimensionel og træder aldrig rigtig i karakter.

Slutningen af filmen lægger for alvor op til en fortsættelse, så jeg krydser fingre for at den tjener nok penge ind, så vi kan få en fortsættelse inden længe!

Det må gerne blive endnu et samarbejde mellem Cameron og Rodriquez.

Alita: Battle Angel får 4 ud af 6 hamre: 🔨🔨🔨🔨

Seneste

Violent Night

Julemanden er fordrukken og brækker sig ud over kanen, men redder dagen i John Wick-stil.
Lyder det som en julefilm for dig? Fedt! For her anmelder René Buchtrup “Violent Night” med David Harbour i hovedrollen…

Black Panther: Wakanda Forever

Hvis du også synes den første Black Panther-film var lidt fesen, så frygt ej,- Black Panther: Wakanda Forever er en modig og helstøbt filmoplevelse, der virker tiltrængt i det efterhånden malkede Marvel-univers.

Komiske scener fra film og TV – Volume 2

Her er en ny omgang komiske og groteske scener fra film og TV. Nogle hører en tid til – før krænkelsesparatheden satte mange ting skakmat, mens andre bare er tidløs humor.

Du kan grine af det hele, det er dog fællestrækket – ja altså såfremt du synes det er sjovt?

Blinkende Lygter

Nicolai har denne gang anmeldt en af de mest populære danske film gennem de sidste pr. årtier og der er bestemt intet der tyder på at Blinkende Lygter, ikke skulle holde ved et gensyn i dag.

Black Adam

Hvem sagde superfæl film? Den nye, dumme actionbasker, Black Adam, burde aldrig været udgivet og er kandidat til Årets Værste Film!

Joy

Nicolai har denne gang anmeldt en delvist sandfærdig og ret vild fortælling om kvinden bag den selvvridende moppe, i filmen Joy som både er dybt inspirerende, opløftende og virkelig underholdende