Alien

Picture of Andreas Nørgaard

Andreas Nørgaard

Instruktør: Ridley Scott
År: 1979
Genre: Sci-Fi/Gyser

Filmen blev set i Øst For Paradis, Aarhus

Filmen blev set i Øst For Paradis til en særvisning

Da Ridley Scott i 1979 smed Alien i biograferne verden over, var publikum moderat begejstrede. De var blevet sådan rigtigt dus med Sci-Fi to år forinden, da den første Star Wars bragede igennem stratosfæren.

Her kom en ny film i genren, men hvor George Lucas bød på eventyr, rappe replikker og en overordnet letfordøjelig stjernekrig, så tog The Bloke Of The Hour, Ridley Scott os med i en lidt anden retning.

Mørk og beskidt, dyster og ond, og klinisk renset for alt der bare minder om hygge, og feel good. I Alien er der ingen hyggelige rumvæsner, medmindre du kan se det hyggelige i – som en anden gås – at blive tvangsfodret med noget, så klamt og ulækkert, der smadrer igennem din brystkasse, vokser sig enorm og usårlig på rekordtid, og begynder at slagte alt liv omkring sig?

Det giver god mening, at folk lige skulle indstille sig på en lidt anden kontekst.

Med tiden er den blevet en vaskeægte klassiker, der 2022 står som et af de vildeste,  mest ambitiøse og største værker i filmhistorien.

Den er ældet med ynde, og jeg holder fast i, at Alien´en, ligesom dinosaurerne i Jurassic Park, er den bedst lavede i hele den – alt for lange – franchise. Begge film er trods 14 år imellem dem, lavet inden der gik for store ambitioner, og ulideligt CGI i det hele.

You still don’t understand what you’re dealing with, do you? The perfect organism. Its structural perfection is matched only by its hostility.”

Historien er lige til.

Et reklamehold…(!!) på rumskibet Nostromo lander på en fjern måne, da de opfanger livstegn.

Det finder de også, men en meget aggressiv en, der formerer sig på den mest modbydelige måde, og på ingen tid bliver til den perfekte dræber. Der er syv besætningsmedlemmer (og en kat), så drab og uhygge får vi rigeligt af.

Alien er lige dele Sci-Fi og gys, og det fungerer med stort fokus på begge genrer, netop fordi den ikke holder sig tilbage.

Det er pudsigt som de ender med at tøffe rundt i de mørkeste kroge af rumskibet, én og én, når de eftertrykkeligt er blevet enige om at holde sammen. Den ukendte fjende taget i betragtning, så havde det nok været smart…

Gør det noget for troværdigheden?

Nej, ikke det fjerneste! Historien er så effektivt fortalt, og dens virkemidler så flot doseret.

Gyset er der hele tiden. Lige i fjæset, eller lurende under overfladen.

Vi runder af

Alt i denne film er eksekveret til absolut perfektion. Den har ingen svagheder, intet at sætte en finger på.

Chestbursteren er en af de fedeste, mest mindeværdige scener nogensinde.

Det er så ulækkert og groteskt, men samtidig kan jeg ikke få øjnene fra det. Jeg vover den påstand, at den ikke kunne laves halvt så godt idag. Troværdighed spiller en stor rolle her, også er John Hurt bare en af de dygtigste skuespillere man kan forestille sig.

Jeg kunne se filmen med lukkede øjne, og bare nyde lydsiden. Hver en raslende kæde, hvert et åndedrag, hvert et skrig står knivskarpt i lydbilledet. Det er næsten det mest uhyggelige ved filmen: De små detaljer i lydbilledet, der giver scenerne en ekstra pondus. Du kan høre savlen gurgle i gabet på Xenomorphen. Dens hvæsende åndedrag føles næsten som et hadefuldt skrig.

Filmen er et værk, mere end det er en film. Det er et kunstværk, der står som en milepæl i både film- og kunsthistorien.

Alt heri står til absolut perfektion. Lige fra Jerry Goldsmiths isnende score, til H.R. Giger´s design af Xenomorph.

Ridley Scott´s instruktion er et lysende eksempel på, at man kan lave gode film på budget. Han er generelt bedst, når han ikke står med verdens største budget, og uanede muligheder.

Alien introducerede også en af filmhistoriens sejeste, og mest ikoniske hovedkarakterer i Ellen Ripley. Selvom actionstjerner statistisk set oftest er mænd, så sætter Sigourney Weaver sig solidt et sted helt i toppen af den mandsdominerede genre.

Alien er et hovedværk i filmhistorien, punktum.

Et kæmpe mesterværk, der fuldstændig overrumpler.

“I can’t lie to you about your chances, but… you have my sympathies”

Alien får 6/6 hamre:
🔨🔨🔨🔨🔨🔨

Seneste

Emilia Pérez

Nicolai har denne gang anmeldt en mexicansk musical om en transkvinde, der skal finde sig tilpas i et nyt liv.

Emilia Pérez, har meget på hjertet, men den kan dog ikke bærer alle sine ambitioner og ender med at kunne mindre end den egentlig vil.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Pusher-trilogien

Velkommen til den første 4k-anmeldelse i det nye år! René anmelder ikke blot én, men et helt boxset, som bugner af ekstra spillefilm og ekstra materiale. Det er rigeligt at snakke om, når Pusher-trilogien bli’r anmeldt…

Babygirl

Nicolai har denne gang anmeldt en erotisk thriller, som både er vovet, hed, intens og samtidig følsom og meget kompleks.

Babygirl har mange tangenter at spille på og oveordnet spiller det hele mere end godt nok til at være en biograftur værdig!

The Room

For seks år siden anmeldte René Buchtrup “verdens dårligste film” til bundkarakter. Nu har tonen fået en helt anden lyd. Læs hans (nye) anmeldelse af The Room…

Årets Film 2024 (Nicolais Top 10)

I Moviemaniacs tilbageblik på det nu forgangne år 2024, er det nu Nicolais tur til at dele ud af sine filmiske højdepunkter, hvor der så er tale om en bred perlette af både store værker og små gemte perler, som alle gjorde massivt indtryk.

Årets Film 2024 (Renés Top 10)

Filmåret 2024 har i følge René Buchtrup været fantastisk og det har kort sagt været enormt svært at fravælge film til den endelige TOP 10. Men det er selvfølgelig lykkedes, og her får I listen. Rigtig god fornøjelse..

Better Man

Hvis man vil slutte året af med et brag i biografen, som giver en lyst til at danse og hoppe ind i 2025, jamen så har Nicolai et ganske godt bud på dette, via Better Man, som fortæller historien om popikonet Robbie Williams, som så bliver skildret som en abe.