1917

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

Originaltitel: 1917. Instruktør: Sam Mendez. År: 2019. Genre: Krigsfilm. Kan streames på Blockbuster.

Krig er helvede.

Det er konklusionen efter at have set Sam Mendes’ nye film, 1917, der handler om en skæbnesvanger dag i første verdenskrig. 

For få måneder tilbage var der repremiere på én af de bedste krigsfilm, “Dommedag Nu”, hvor pointen var tydelig efter tre timer i Vietnams helvede: at krig er ødelæggende og tærer på både krop og sjæl. 

Jeg har set masser af  krigsfilm før, som har gjort stort indtryk på mig.

Sidst jeg for alvor blev imponeret og involveret i en krigsfilm var forrige år, da jeg så Christopher Nolans eminente “Dunkirk”, som fortalte beretningen om evakueringen af allierede tropper på stranden i Dunkeruqe, Frankring. 

Den var rå, barsk, skræmmende og realistisk.

Den havde alt hvad en fantastisk krigsfilm skulle have. Og så mindede den lidt om Steven Spielbergs nyklassiker, Saving Privare Ryan fra 1998.

Selvom Dunkirk var det omvendte af Saving Private Ryan, ja, altså, usentimental, så gjorde de begge stort indtryk, da de skildrede det ubehagelige og klaustrofobiske helvede krigshelvede det jo var.

Begge film er pragteksemplarer på hvordan man kreerer de allerbedste krigsfilm. De sørger nemlig hele tiden at minde sit publikum om, at krig er noget værre lort. Noget uundgåeligt lort, man er fanget i og som man ikke kan undslippe. Klaustrofobiske og mareridtslignende tilstande, hvor publikum simpelthen er psykisk og ja, næsten fysisk til stede, når krigen for alvor bryder ud, f.eks ved strandbreden i Omaha. Man bliver en del af krigens rædsler, så det sætter sig i kroppen. 

Begge film fortalte historier om heroiske mænd, der ofrede sig selv, for at andre kunne overleve. I Saving Privare Rayn lærte vi heltene at kende, og forstod de svære valg de måtte træffe undervejs. I Dunkirk mærkede vi smerten på soldaterne og det levende helvede de måtte pine sig igennem.

Det er stort set på samme måde med Mendez’ bioaktuelle krigsfilm, hvor 2 unge soldater, kaldet Blake og Schofield (Dean-Charles Chapman og George MacKay), har til opgave, at viderebringe en vigtig besked til en oberst (Benedict Cumberbatch) om et baghold.

Hvis ikke beskeden kommer frem, vil tusinder af liv gå tabt.

Vi er, som tilskuere, tvunget med på rejsen. Vi følger de to skræmte, unge mænds voldsomme tur gennem et krigshelvede uden lige. Forbi nedslagtede og døde kammerater, revne lemmer og blod i spandevis. 

Kort sagt: vi er med dem overalt på deres dødensfarlige færd.

Det særlige ved “1917” er måden hele filmen er optaget på. Mesterfotografen, Roger Deakins, står bag kameraet, og med hans imponerende billeder, ser det ikke ud til, at der på noget tidspunkt bliver klippet. Hele krigsfilmen føles som ét take. 

Der er klippet flere gange i filmen. Men vi kan, som iagttagere, ikke se det. Det føles derfor klaustrofobisk og virkelige ubehageligt at være med på den tvungne rejse, hvor vore helte kæmper med alt hvad de har. 

Men selvom 1917 har alt hvad der skal til for at lave en mesterlig krigsfilm, som kan danse med de “tunge drenge”, Saving.., Dunkirk, og ikke mindst, gamle klassikere som Platoon, Dommedag nu og Full Metal Jacket, så mangler den simpelthen noget kød på historien. Og karaktererne. 

For selvom det er dødspændende at være med de to unge fyre på deres farlige mission, så føles det til tider, for simpelt. Som om det hele er en mission i et krigsspil på Play Station 4, hvor en ny udfordring venter på den anden side. 

Da jeg så filmen i biografen, følte jeg aldrig rigtigt noget for de modige, unge helte. Jeg følte en vis distancering over for dem. Som om de blot var karakterer i et spil.

Så selvom 1917 er en imponerende bedrift, ift. skuespil (de to unge skuespillere (Chapman og Mackay i front, gør det særdeles fremragende), ALT det tekniske (årets, indtil videre flotteste film!), så mangler den simpelthen et løft i forhold mht. den tynde historie, og, de lidt for intetsigende karakterer vi følger, som vi aldrig rigtig kommer under huden på.

Men, alt i alt, så er 1917 en rigtig biograffilm, som man skal gøre alt for at nå at se i biografen. 

For det står efterfølgende soleklart, efter to timer i selskab med Mendes og co, at krig er  et helvede, og sådan skal det også føles, når man forlader biografen. 

1917 får 4/6: 🔨 🔨 🔨 🔨

Seneste

Årets Film 2024 (Andreas Top 10)

2024 var et noget blandet filmår, for mig.
Det var såmænd ikke fordi der manglede gode og spændende filmprojekter, men simpelthen fordi jeg ikke fik set ret mange af dem…
Ikke godt nok, jeg ved det, men her har i altså min Top 10 for filmåret 2024.
God fornøjelse

Emilia Pérez

Nicolai har denne gang anmeldt en mexicansk musical om en transkvinde, der skal finde sig tilpas i et nyt liv.

Emilia Pérez, har meget på hjertet, men den kan dog ikke bærer alle sine ambitioner og ender med at kunne mindre end den egentlig vil.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Pusher-trilogien

Velkommen til den første 4k-anmeldelse i det nye år! René anmelder ikke blot én, men et helt boxset, som bugner af ekstra spillefilm og ekstra materiale. Det er rigeligt at snakke om, når Pusher-trilogien bli’r anmeldt…

Babygirl

Nicolai har denne gang anmeldt en erotisk thriller, som både er vovet, hed, intens og samtidig følsom og meget kompleks.

Babygirl har mange tangenter at spille på og oveordnet spiller det hele mere end godt nok til at være en biograftur værdig!

The Room

For seks år siden anmeldte René Buchtrup “verdens dårligste film” til bundkarakter. Nu har tonen fået en helt anden lyd. Læs hans (nye) anmeldelse af The Room…

Årets Film 2024 (Nicolais Top 10)

I Moviemaniacs tilbageblik på det nu forgangne år 2024, er det nu Nicolais tur til at dele ud af sine filmiske højdepunkter, hvor der så er tale om en bred perlette af både store værker og små gemte perler, som alle gjorde massivt indtryk.

Årets Film 2024 (Renés Top 10)

Filmåret 2024 har i følge René Buchtrup været fantastisk og det har kort sagt været enormt svært at fravælge film til den endelige TOP 10. Men det er selvfølgelig lykkedes, og her får I listen. Rigtig god fornøjelse..

Better Man

Hvis man vil slutte året af med et brag i biografen, som giver en lyst til at danse og hoppe ind i 2025, jamen så har Nicolai et ganske godt bud på dette, via Better Man, som fortæller historien om popikonet Robbie Williams, som så bliver skildret som en abe.