The Tax Collector

René

René

Originaltitel: The Tax Collector. Instruktør: David Ayer. År 2020. Genre: Action/Drama. Kan købes på blu-ray fra d. 26. oktober 2020

Det må man sgu gi’ manden. Altså, skuespillen Shia LeBeouf. Han er typen som går all-in, når det drejer sig om sit skuespil og sine roller.

Inden optagelserne til den blu-ray-aktuelle film, The Tax Collector, valgte den kære Shia at tatovere hele sit maveskind til. Han kunne ikke nøjes med at få et par “falske tusser” for at komme i stemning til hans rolle som gangsteren Creeper.

For slet ikke at nævne at han fik hevet en tand ud under optagelserne til krigsfilmen Fury, fra 2014.

Her er der altså tale om en virkelig dedikeret herre.

Begge film er sjovt nok instrueret af David Ayer. Han har også kun rosende ord til overs for Lebeouf. Ayer er manden bag de vellykkede politifilm Street Kings, Training Days og End Of Watch. På papiret et oplagt valg til at instruere en hårdkogt gangsterfilm om en mand der smadrer sig gennem bander i L.A, for at samle penge ind.

Men ak og ve. Suk og støn. The Tax Collector er en fjollet og dum omgang gangsterfilm, som er hovedrystende dårlig. En film, som tager sig så ih-så-åh-så-seriøst, og spiller med muskler, som den overhovedet ikke har.

Det hele starter med en prætentiøs intro, hvor vi ser et familieportræt, og de fire ord, Love, Honor, Loyality og Familiy skrevet hen over. Det er “skatteopkræveren” David (Bobby Soto) og hans familie på billedet. Vi følger derefter en almindelig morgen i hans liv, hvor han med sin faste makker Creeper (Lebeouf) kører rundt i en smart bil og kræver penge for gangsteren Wizard. Hvis ikke de kan betale, bliver de straffet.

Udgangspunktet er som sådan fint i Ayers gangsterfilm. Der er en skitse til en udmærket fortælling med drama og action i højsædet. For da en anden magtgal gangster dukker op, og vil overtage Wizards business, er der optakt til en spændende konflikt.

Men Ayer kan ikke nøjes. Han insisterer også på at bruge en hulens masser tid på familieligegyldigheder, med Bobby og hans kone, Alexis i centrum. Men mage til jammerligt skuespil skal man lede længe efter. De bejler på ingen mulig måde til en Oscar for Bedste Skuespil og meget af deres skærmtid sammen bliver brugt på hengivne blikke, våde kys og cheasy replikker, som taget ud af en Family Matters-tale fra selveste Don Toretto.

I Fast And The Furious-universet går humor hånd i hånd med de banale salgstaler. Det univers har samtidig masser af fede actionsekvenser, som løfter hele suppedasen til et højere og mere underholdende niveau. Det har The Tax Collector slet ikke. Med gumpetunge replikker som klinger hult i de forfærdelige skuespilleres munde, bliver de spyttet ud som var det Horton Sagaens møde med Scarface. Uden det mindste glimt i øjet, bliver replikkerne leveret uden ironi og sarkasme. Vi skal vente over en time på nogle actionscener, og dem der er, er klodset udført og på ingen mulig måde stilfulde. Det er som at iagttage en kæmpe majetærsker pløje en vuggestue ned: en unødvendig og grim massakre.

Shia Lebeouf får flashet sit maveskind i to sølle minutter i The Tax Collector. TO MINUTTER!

Han kæmper ellers hvad han kan for at få noget godt ud af rollen som Creeper, men det bundelendige manuskript gør det umuligt. Dedikeret mand eller ej, så må han blot se til, mens Ayer og resten af produktionen pløjer derud af, uden et splitsekund at se sig tilbage. Man kan håbe at den kære Shia, altid så fuld af dedikation, har fået en fed løncheck for denne rolle . For ellers burde han græde snot over det makværk Ayer har gjort filmen til. Nu har er hans skamferet sin krop for livstid med ækle tusser fra en nederdrægtig film.

The Tax Collector får 1/6 hamre: 🔨

Ekstramateriale:

  • Chat with Sensei 
  • Extended Opening 
  • Extended Dress Scene 
  • Tax Collection Montage

Seneste

Sophie Scholl

Tankevækkende og dybt rørende antikrigsfilm om mennesker, der turde kæmpe imod naziregimets ondskab.

You Should Have Left

David Koepp, som også instruerede den isnende Stir of Echoes, leverer med You Should Have Left en habil gyser med fint skuespil af Kevin Bacon og Amanda Seyfried.

Grave Of The Fireflies

Japansk animeret krigsfilm, der både rører og ryster dig.
Animation er ikke altid kun for børn!

Vivarium

Vivarium leverer en anderledes gysende, og til tider sorthumoristisk oplevelse. Billederne og skuespillet vækker et underliggende ubehag, ikke ulig det David Lynch også mestrer i film som Lost Highway og Mulholland Drive.

Årets film 2020

Der er kommet en masse gode og interessante film i 2020.
Nogle på redaktionen er meget glade, og nogle er lettere skuffede. Læs deres liste over, hvilken film de har været gladest for.

Sjæl

Tak, fordi I tør være så modige, Pixar. I er ikke bange for at jonglere med tunge og svære emner, og gøre dem håndgribelige for sit publikum. Sjæl er endnu et pletskud!