The French Dispatch

(From L-R): Elisabeth Moss, Owen Wilson, Tilda Swinton, Fisher Stevens and Griffin Dunne in the film THE FRENCH DISPATCH. Photo Courtesy of Searchlight Pictures. © 2020 Twentieth Century Fox Film Corporation All Rights Reserved
Picture of Nicolai Kristiansen

Nicolai Kristiansen

Originaltitel: The French Dispatch


Instruktør: Wes Anderson


År: 2021


Genre: Komedie


Biografpremiere: d. 21. oktober 2021


Der er visse instruktører som har så bevidst en stil, at det nærmest har dannet skole for andre filmskabere eller er blevet til noget der måtte skrives ind i en ordbog.


Sådan en filmskaber er Wes Anderson og hans finurlige og skæve filmiske stil er igennem de sidste 25 år (siden han debuterede med hans debut spillefilm Bottle Rocket), plantet så meget ind i filmverden, at op til flere har prøvet at lave noget af det samme, dog uden helt at ramme det.


Wes Andersons seneste film hedder The French Dispatch og er en såkaldt antologifilm. Her menes en film med en masse små fortællinger som spredes ud omkring en rammefortælling.


Selve rammefortællingen, handler om en ældre avis (ved navn The French Dispatch) som bliver lavet i en fiktiv fransk by ved navn Ennui-sur-Blasé. Dernæst handler filmen om de artikler der i denne avis.


Ud af dette, kommer der fortællinger om;
– En lettere dysfunktionel indespærret mand, der har et enormt talent for at male og som har en fangevogter som muse.
– En ung og vred mand der deltager i noget der minder om det franske ungdomsoprør i maj-1968.
– En kok der hjælper med at redde en politimands tabte søn.
Ingen af disse 3 fortællinger har noget med hinanden at gøre, men sammenlagt, symbolisere de dé forskellige sektioner der er i en avis (kultur, gastronomi, politik, kunst osv.).


Og alt i alt, er dette med til at gøre The French Dispatch til en hyldest til aviser og dem der skrev dem, hvilket særligt giver mening i disse tider, hvor mange opsamler journalistik fra enten tablets, mobiler eller telefoner, fremfor en menneskeskabt avis.


Måden, Wes Anderson så udfører dette på, er med en helt særlig finurlig, skæv og meget underspillende humor, som muligvis ikke er for alle og enhver, men som jeg dog holder usandsynligt meget af, fordi det samtidig er leveret med en stor hjertevarme.


Humoren kommer bl.a. via kunstmaleren der tit og ofte knurre som en løve når han bliver vred, filmens version af et ungdomsoprør der starter via et spil skak (hvor der kommunikeres om træk via telefon) eller journalisten der skriver historien om kokken, og som har en virkelig dårlig hukommelse, men som dog kan huske alt hvad han selv skriver.

Samtidig kommer humoren også via måden hver karakter er på, fordi der er nemlig noget små skævt over dem alle sammen, men samtidig virker denne skævhed dog fuldkommen naturlig i det miljø som filmen foregår i og dette er på alle måder på grund af Wes Andersons store talent for at få dette til at virke troværdigt.


Noget andet, som også kendetegner Wes Andersons instruktion (og som også kan ses og mærkes i denne film), er særligt hans blik for visuelle detaljer (af enter store eller bittesmå størrelser) og overordnet billedskønne film (eller bare, generelt meget flotte film).


Dette er The French Dispatch på alle måder og særligt er den dette, på en meget speciel måde, da filmen hele vejen igennem, skiftes mellem sort/hvid og farver, uden at det muligvis giver helt mening, men dog alligevel til filmens fortjeneste, da det er meget smukt og se på og dernæst rammer noget af den tidsånd der måtte være i filmen (eftersom den foregår i slut-60’erne eller 70’erne).


Dernæst, har filmen et meget stramt billedformat, hvilket ligeledes er til Wes Andersons og dernæst Robert D.Yeomans (han styrer kameraet) fordel, fordi det lige netop giver dem mulighed for at samle så mange detaljer ind i hver eneste scene, som overhovedet muligt og samtidig forsøge at skabe plads til de hele 331 skuespillere som medvirker i filmen.
Blandt de 331 skuespillere, er der skam også mange store stjerner, som der er for vane at være i Wes Andersons film. Mange af dem er sågar gengangere og nogle af dem er Bill Murray (der spiller en ældre avisredaktør), Owen Wilson (der spiller cyklende journalist) og Adrien Brody (der spiller en meget excentrisk kunstsamler).


Fælles for dem alle (og de stjerner, som måtte samarbejde med Wes Anderson, for første gang), er at de på alle måder passer til deres roller og virkelig får noget særligt frem, som nærmest kun Wes Anderson kan få frem i dem.
Filmen har også virkelig iørefaldende musik, både via underlægningsmusik fra Alexandre Desplat, som er med til at give filmen op til flere særlige stemninger og dernæst benyttes der også små dele af fransk populærmusik fra 60’erne, som er med til at ramme dele af filmens tidsånd.


Og til sidst kan det siges, at selvom The French Dispatch, skam er en meget morsom film, hele vejen igennem, så er det dog samtidig også en meget rørende, følsom og dybt melankolsk film om bl.a. forliste drømmer, ugengældt kærlighed, kampen for retten til et frit liv og meget andet som, man muligvis ikke ser hvis man er 100% opmærksom, men som dog giver filmen så meget mere, når man opdager det.


Og alt i alt, så er The French Dispatch, på alle måder en underholdende, morsom, rørende, poetisk og smuk hyldest til journalistik og klokkeklart et af dette års allerbedste film og filmoplevelser og en film som jeg allerede nu, glæder mig vildt meget til at gense!

The French Dispatch får 6/6 hamre:

🔨 🔨 🔨 🔨 🔨 🔨


Seneste

Bugonia

Yorgos Lanthimos er tilbage – og det er skørt, sort og genialt!
Bugonia er absurd komedie, gakket drama, gyser og sci-fi i ét – og alligevel føles det helt naturligt.
René Buchtrup anmelder!

Mine aftener i Paradis

For mig står Cinema Paradiso som et værk, der formår at indkapsle hele filmens væsen, dens evne til at få os til at føle, drømme, huske. Den handler ikke kun om film, men om hvorfor vi ser dem, og hvorfor de betyder så meget for os

Det nye år

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en nytårsaften, der bestemt ikke går som en nytårsaften bør gå.

Det nye år, er en komedie med lige dele humor og dyb alvor, og i den grad en seværdig film.

Jurassic Park (4k UHD)

“Der er film, man vokser fra – og så er der Jurassic Park. Et mesterværk, der stadig føles lige så levende, magisk og farligt som dengang på VHS”.
René anmelder Spielberg-klassikeren Jurassic Park, som er udkommet på ultra 4k blu-ray

A House of Dynamite

Kathryn Bigelow holder én i et jerngreb med House of Dynamite. Intens, realistisk og ubehageligt aktuel – en af årets vigtigste film. 🔥

Rouge One: A Star Wars Story (4k UHD)

Første gang skuffede Rogue One – men på 4K og med Andor i baghovedet rammer den for alvor ⭐
Og ja… Mads Mikkelsen gør os danskere stolte ❤️

Den sidste viking

Nicolai har denne gang anmeldt en film om 2 brødre som forsøges at forsones igen efter lang tids fravær.

Den er instrueret af Anders Thomas Jensen og er på alle måder en af årets danske filmhøjdepunkter