The Empty Man

Jacob Faurholt

Jacob Faurholt

Originaltitel: The Empty Man
Instruktør: David Prior
Produktionsår: 2020
Genre: Gyser

The Empty Man starter med en 20 minutter lang prolog, hvor fire unge mennesker i 1995 er på vandretur i Ura-dalen i Bhutan. Scopet er her storslået med udsigt til de frygtindgydende bjerge, og der opstår isnende uhygge, efter en fra slænget falder ned i en grotte, og bliver paralyseret af en mystisk panfløjte-melodi. Herefter søger gruppen tilflugt i en forladt bjerghytte, alt imens en snestorm raser udenfor, og situationen bliver mere og mere anspændt. Det er en storslået, stemningsfuld, og decideret fremragende optakt til resten af denne 2 timer og 15 minutter lange mastodont-gyser.

Herefter springer vi frem til 2018, hvor vi bliver introduceret til eks-politimanden James Lasombra, som bliver hvirvlet ind i en privat efterforskning, da naboens datter Amanda forsvinder. Lasombra finder ovenikøbet ud af, at op til flere af byens unge på mystisk vis er forsvundet, og at der er spor til en sagnomspunden myte om fænomenet The Empty Man.

Vi er altså ude i noget så skønt som en gyser-krimi, og ovenikøbet en dejlig dyster og gritty en af slagsen. Efter den fabelagtige prolog, og en solid start i nutiden, hvor vi bliver introduceret til en flok af byens unge mennesker, og deres skødesløse omgang med urbane legender, starter Lasombra’s søgen efter Amanda.

Instruktør David Prior har godt styr på sine virkemidler og forbilleder (Stephen King, H.P. Lovecraft, David Fincher), og vi kommer vidt omkring i Lasombra’s efterforskning, som både trækker tråde til hans eget privatliv, fortiden i Bhutan, og til nutidens USA – med hang til alternative trosretninger. Lasombra kommer blandt andet i nærkontakt med den sekt-lignende organisation Pontifex Institute.

Desværre bliver The Empty Man noget kringlet hen af vejen, og frem for et mere direkte mysterie, bliver det hele noget rodet og højtravende, og jeg sad tilbage med en følelse af en potentiel fremragende film, som kørte af sporet undervejs. 

Til trods for at filmen ikke kommer helt i mål, skal den alligevel have en anbefaling herfra. Alene prologen er det hele værd, og langt hen af vejen oser The Empty Man af stemningsfuld thriller. Med sin titel kunne man have frygtet en ny Slenderman, men David Prior skal have ros for at gå langt mere ambitiøst til værks, og nærmest forsøge at kreere en slags horror-storfilm.         

The Empty Man får 4 ud af 6 hamre:
🔨🔨🔨🔨              

Seneste

Judgment In Nuremberg

Retsopgøret mod de ukendte bagmænd, bag nogle af historiens største forbrydelser mod menneskeheden. En film, der stiller de rigtige spørgsmål, og besvarer dem så fyldestgørende som det nu er muligt.
Filmen er et mesterværk, som enhver filmelsker bør se!

Old

Hvis man køber sig ind på præmissen om en Twilight Zone / B-filmagtig fortælling, og hvis man kan sluge nogle kameler undervejs, vil man højst sandsynligt få en ganske fornøjelig og gysende tur i biografmørket

Hvor Kragerne Vender

Hjertevarm og rørende satire, med en fremragende Rosalinde Mynster i hovedrollen, som datteren, der vender hjem til Udkantsdanmark. Et brag af en debutfilm.

The Greatest Showman

Hvis man er til musicals, er Greatest Showman en must see-oplevelse. En smuk kærlighedsfortælling, om at rejse sig, når livet er svært, og aldrig at give slippe på ens drømme.

Kammerater!

Flot indblik bag facaden på en politik ideologi og et menneskesyn, der giver magthaverne overhånden i alle henseender.
Skynd jer i biografen og se den!

Call Me By Your Name

Nicolai må efter (endnu) et gensyn konstatere, at Call Me By Your Name er én af de klareste, filmiske beskrivelser af en forelskelse, som han kan komme i tanke om.

Den Gode Spion

Altid seværdige Cumberbatch spiller den helt almindelige sælger og familiefar, som rekrutteres som spion af MI6 og CIA.
Skuespillet over hele linen er forrygende og spændingen udløses uden larmende skuddueller.

In The Heights

Moviemaniacs nye skribent, Nicolai, er i den grad overbevist: In The Heights er den bedste musical siden La La Land, der imponerer som et stort, opløftende, filmisk vidunder.
En hyldest til alle med en stor drøm i hjertet!