Licorice Pizza

Picture of Andreas Nørgaard

Andreas Nørgaard

Instruktør: Paul Thomas Anderson
År: 2022
Genre: Drama/Komedie

Fantastisk coming of age film fra en af de helt store nulevende instruktører.

Paul Thomas Anderson har siden debuten med Hard Eight, gang på gang leveret fremragende, skæve, lidt anderledes film, med et meget personligt fokus.

Jeg har altid tænkt ham i samme båd som Coen-Brødrene, men dog er PTA’s film mere straight forward, og med en anderledes rød tråd.

Han har alle dage været en instruktør, der besidder samme egenskab som vennen Tarantino: At få det absolut bedste frem i de skuespillere han har udset sig til sine roller. Tænk bare på Adam Sandler i Punch Drunk Love – han gør det jo fremragende.

Skuespillere vil også slå ihjel for at arbejde sammen med ham, så han kan jo sådan set også bare vælge frit fra alle hylder.

I met the girl Im gonna marry one day, Greg”

Licorice Pizza er en film, der hylder den ungdom, vi alle har famlet os igennem. Den handler om kærligheden og venskaberne der opstår og spirer.

Den er meget elegant i sin skildring af unge menneskers naive tilgang til livet. Vi får de unges perspektiv på det hele, og det er her PTA triumferer.

Man skulle tro han selv var en pubertær teenager, med urealistiske ideer om fremtiden, da han lavede filmen. Det giver den det præg, der for mig at se, løfter den op over andre – iøvrigt glimrende – værker i samme boldgade.

Den holder sig for god til den store forløsende violin, og der skal PTA igen have stor ros. Der er så mange steder i filmen, hvor det kunne være kammet over og blevet til noget helt andet, men i en så sikker instruktørs hænder, så holder vi snuden i sporet.

Det gør også historien meget mere vedkommende og genkendelig, at han hele tiden teaser, det der sker længere fremme, for så at hive i land, eller trække det længere ud. Det bliver nemlig aldrig søgt eller føles plagieret, og ligesom unge menneskers intentioner om alt muligt mellem himmel og jord, så bliver udfaldet noget andet. Vi har vel alle været der, hvor de to hovedkarakterer befinder sig; skrubforvirrede og i tvivl om noget nær alt?

Cooper Hoffmann er et decideret fund til rollen. Han besidder  noget af sin afdøde fars karisma og scenestjælene persona, og hvis han fortsætter med at vælge sine roller med omhu, så er vejen til en stor karriere banet. Han kan med få midler ændre situationen i en scene, fuldstændig som hans far.

Heldigvis er han sin egen, og har bestemt noget at have hypen i. Det er heller ikke fair, konstant at holde ham op imod sin legendariske far. Han kan sagtens selv!

“Im cooler than you. Dont you forget it.”

Det samme kan siges om Alana Haim.

Hun spiller med en sødme, og en ægte naiv charme, der gør hendes spil så ægte og flydende.

Ret godt gået af en “amatørskuespiller”.

Jeg forstår ikke, hvorfor hun ikke har været mere i spil til de store priser, end tilfældet er. Hun er overbevisende på en meget overlegen facon, og jeg synes ærlig talt det er synd hun ikke får endnu mere omtale en hun har fået. Håber at se hende i en film igen – hun har satte karisma!

Bradley Cooper kan vi lige hurtigt runde: Manden er et komisk talent, og han gav mig nogle gode grin undervejs. Han kan som ingen anden spille et liderligt og dybt arrogant fjols. Han har sin gavtyvecharme, og han har sin kamelæonagtige evne, der gør ham i stand til at spille hvad som helst.

Vi runder af

Licorice Pizza er Paul Thomas Andersons personlige ode til sin egen flagrende ungdom.

Filmen er så flot fortalt i sine kortfilmslignende fragmentariske sekvenser, og jeg troede jeg havde set det bedste fra mandens hånd, men nu er jeg ærlig talt i tvivl?

Han rammer igen plet med sin unikke filmformidling, og her er resultatet fuldstændig i top. Jeg ser ingen svage sider i filmen, kun stærke.

Til trods for en fortællestil, der godt kunne have været et problem, så rager den godt op i hans i forvejen imponerende filmografi.

Og måske har vi fået årets bedste film allerede nu?

….og Tom Waits er fremragende som Rex Blau!!

Licorice Pizza får 6/6 hamre:
🔨🔨🔨🔨🔨🔨

Seneste

Årets Film 2024 (Andreas Top 10)

2024 var et noget blandet filmår, for mig.
Det var såmænd ikke fordi der manglede gode og spændende filmprojekter, men simpelthen fordi jeg ikke fik set ret mange af dem…
Ikke godt nok, jeg ved det, men her har i altså min Top 10 for filmåret 2024.
God fornøjelse

Emilia Pérez

Nicolai har denne gang anmeldt en mexicansk musical om en transkvinde, der skal finde sig tilpas i et nyt liv.

Emilia Pérez, har meget på hjertet, men den kan dog ikke bærer alle sine ambitioner og ender med at kunne mindre end den egentlig vil.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Pusher-trilogien

Velkommen til den første 4k-anmeldelse i det nye år! René anmelder ikke blot én, men et helt boxset, som bugner af ekstra spillefilm og ekstra materiale. Det er rigeligt at snakke om, når Pusher-trilogien bli’r anmeldt…

Babygirl

Nicolai har denne gang anmeldt en erotisk thriller, som både er vovet, hed, intens og samtidig følsom og meget kompleks.

Babygirl har mange tangenter at spille på og oveordnet spiller det hele mere end godt nok til at være en biograftur værdig!

The Room

For seks år siden anmeldte René Buchtrup “verdens dårligste film” til bundkarakter. Nu har tonen fået en helt anden lyd. Læs hans (nye) anmeldelse af The Room…

Årets Film 2024 (Nicolais Top 10)

I Moviemaniacs tilbageblik på det nu forgangne år 2024, er det nu Nicolais tur til at dele ud af sine filmiske højdepunkter, hvor der så er tale om en bred perlette af både store værker og små gemte perler, som alle gjorde massivt indtryk.

Årets Film 2024 (Renés Top 10)

Filmåret 2024 har i følge René Buchtrup været fantastisk og det har kort sagt været enormt svært at fravælge film til den endelige TOP 10. Men det er selvfølgelig lykkedes, og her får I listen. Rigtig god fornøjelse..

Better Man

Hvis man vil slutte året af med et brag i biografen, som giver en lyst til at danse og hoppe ind i 2025, jamen så har Nicolai et ganske godt bud på dette, via Better Man, som fortæller historien om popikonet Robbie Williams, som så bliver skildret som en abe.