Journal 64

René Buchtrup

René Buchtrup

Originaltitel: Journal 64. Instruktør: Christoffer Boe. År: 2018. Genre: Krimi. Kan streames på Blockbuster.dk

De tre første Afdeling Q-film har solgt 2,2 mio. biografbilletter i Danmark. 

Man kan vidst roligt kalde det for en succesrig filmserie.

Jussi Adler Olsens populære bogserie om det umage makkerpar på politigården, Carl Mørch og Assad, er samtidig også én af de mest populære bogserier derhjemme. 

I de første to (og meget vellykkede) film, “Kvinden I Buret” (2013) og “Fasandræberne” (2014) var det Mikkel Nørgaard der svingede instruktør-diregentstokken. Han fik på magisk vis skabt nogle intense og stemningsrige filmmatiseringer som både var tro mod bøgerne, men samtidig også virkede som selvstændige værker med noget på hjerte.

Nørgaard viste især overskud mht. hans visuelle overblik og krerede film som bugnende af smækker lækker nordic noir-æstetik.

Det var knapt så interessant i 3. omgang hvor norske Hans Peter Moland instruerede løjerne. Væk var æstetik og lækker noir, og pludselig ligenede det hele en Barnaby-krimi en sen lørdag aften på DR. Det hele stank langt væk af leverpostej og forglemmelig middelmådighed. 

Der skulle et mirakel til hvis 4. filmmatisering ikke skulle ende i glemmebogen ligesom dens forgænger.

“Journal 64” har instruktør Christoffer Boe bag roret. Han startede karrieren ud med de eksperimenterende “Reconstruction” (2003) og “Allergro” (2005). I 2013 lavede han den folkelige “Spies og Glistrup”. Altså en mand som både har lavet kunstneriske værker, samt lidt til pøblen. 

Hr. Boe (som han kalder sig selv i rulleteksterne) forener mirakuløst hans kunstneriske og hans folkelige side i den 4. omgang med Afdeling Q. Han har ligesom Mikkel Nørgaard et godt øje for hvad der ser godt ud på det store lærred og der bliver også plads til eksperimenterende kameravinkler som giver det hele et ekstra særligt touch.

Sprogø, og hvad der bl.a. foregik af skumle og skræmmende løjer tilbage i 60’erne, er omdrejningspunktet i “Journal 64”. 17-årige Nete bliver sendt afsted til denne såkaldte opdragelsesanstalt pga. utugt med sin fætter. Altafgørende bliver især hendes møde med hendes nye værelseskammerat, sygeplejeske og læge, som vender op og ned på hendes verden og hendes livsyn.

I nutiden (2018) gør nogle håndværkere et uhyggeligt fund i en lejlighed: tre mumificerede lig ved et middagsbord. Carl og Assad bliver sat på opgaven og alt tyder på at gamle skrækscenarier med tvangssteriliseringer på Sprogø hænger sammen med mordsagen.

Filmen skifter mellem flashbacks og scener som foregår i nutiden. Vi bliver ligeså langsomt klogere på sammenhængen mellem fortidens spøgelser og drabene og forstår pludselig årsag og motiv.

Den næsten umulige opgave har for filmens manuskriptforfattere været at transformere Adler-Olsens page-turner (på næsten 500 sider) til en to timer lang spændingsfilm. De har slået en del darlings ihjel (kill your darlings er vidst det rette udtryk) og lavet om så det giver mening i forhold til filmversionen.

Jussi Adler-Olsen-fanklubben vil ikke sikkert ikke blive skuffede over filmatiseringen af “Journal 64”. Men de vil sikkert heller ikke juble over den. 

Transformationen fra bog til film blev i forrige film (Flaskepost Fra P) en lille katastrofe. Der blev skrottet så meget af den intense historie og lavet så meget om på karaktererne, så det ikke virkede hensigtsmæssigt. Carl Mørch blev forvandlet fra en hardcore superstar til en blødsøden nar. Han er dog i fjerde forsøg i Boe’s hænder mere interessant at følge som verdens mest gnavne og sarkastiske politibetjent.

Den rolle spiller Nikolaj Lie Kaas til perfektion. Hans sammenspil med svenske Fares Fares som Assad er simpelthen fremragende ping pong (eller som Assad, i en af filmens mange sjove scener siger: ping ping).

Humoren i filmen balancerer perfekt mellem det mørke og tunge i mordgåden og den tørre, sarkastiske humor. Hver gang det hele bliver en smule for dystert, er der efterfølgende garanti for et godt grin, pga. gnavpotten Mørch og det muntre selskab, Assad og Rose (Afdeling Q-assistenten).

Rose (som spilles sublimt af  Johanne Louise Schmidt) får endelig lov til at folde sin karakter noget mere ud i 4. film i rækken og det giver lidt ekstra modspil til den åh-så-vrisne Carl Mørch i den mørke Q-kælder. 

“Journal 64” kan ikke hamle op med de første to film i serien. Den føles ikke så frisk og man føler det hele er set før. Men det er stadig så djævelsk underholdende og godt skruet sammen, så man ikke keder sig et sekund i de to timer filmen varer. Det er knaldhamrende dygtigt håndværk og skuespilpræstationer i topklasse. Især flashback-skuespillerne (fra fortidens Sprogø) imponerer og giver det hele lidt ekstra.

Journal 64 får 4 ud af 6 hamre:

🔨🔨🔨🔨

Seneste

Birthday Girl

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en fødselsdagsferie på et krydstogt, hvor tingene går virkelig gruligt galt for en mor og en datter.

Birthday Girl, er intens, hjerteskærende og grundlæggende en ret ubehagelig film, som måske ikke er helt perfekt, men som dog er en der vil påvirke én og som man vil huske efterfølgende.

Godzilla x Kong: The New Empire

Den nye Godzilla/King Kong-film er én stor undskyldning for at se en radioaktiv øgle og kæmpe-abe slås mod endnu en giga-abe, der ridder på en is-øgle i fremmed portal-verden (!!!) Godzilla x Kong: The New Empire er den femte i Monsterverse-universet og den bli’r anmeldt af René Buchtrup

Perfect Days

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en ældre japansk herre, som rengøre toiletter i Tokyo og bl.a. lytter til gammel rock på kassettebånd.

Hvis dette ikke lyder som noget særligt, så er det dog faktisk tilfældet her, da Perfect Days er filmisk hverdagspoesi når det er allerbedst og ligeledes årets hidtil allerbedste bud på en film der viser mennesker og livet fra den allerbedste side af.

Paris, Texas

Wim Wenders har skabt en sjælden filmperle, som beskriver ensomhedens væsen mere rørende end nogen anden film i filmhistorien.
Læs René Buchtrups anmeldelse af Paris, Texas, med en storspillende Harry Dean Stanton i front

Past Lives

Nicolai har denne gang anmeldt en film om 2 koreanske mennesker, som først mødes i barndommen og som sides mødes flere gange som voksne, men for hver gang de mødes, er deres liv helt anderledes.

Past Lives er intet mindre end et stort, smukt, subtil og virkelig menneskeligt mesterværk, som man i allerhøjeste grad, kan og bør opsøge i ens nærmeste biograf.

Wild

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en kvinde der beslutter sig for at vandre en virkelig hård og lang tur, for at kunne komme af med livets smerter, sorg og traumer.

Wild er en hjerteskærende og spændende film, som ikke er perfekt, men dog meget medrivende.

Ugens Streaming Anbefaling – American Fiction

Cord Jefferson vandt til årets Oscar-show en gylden statuette for “bedste manuskript”.
American Fiction er filmen du ikke skal snyde dig selv for, da den er velspillet, skarp og morsom.
Allan fra GoFM får en lille anbefaling med på vejen her i lydklippet: