Hereditary anmeldelse

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

af René Buchtrup

Der er langt mellem snapsene når det handler om gode, solide gysere. Men Hereditary er heldigvis én af dem. 

Hereditary kan bl.a. streames på Blockbuster og Plejmo

Det føles som om at der hvert år er en gyser som bliver blæst op til at være det mest vanvittige verden nogensinde har set.

En gyser så skræmmende og vild, så det halve kunne være nok.

Dette årets meste hypede film er “Hereditary”.

Men er der så noget om snakken eller kan den betegnes som en lille sommerbrise som hurtigt er glemt igen?

Der er heldigvis noget om snakken: Hereditary er skærmmende go’.

Men hva’ betyder det egentlig, filmens titel, Hereditaty? Det kan oversættes til dansk som arvelig. Den titel giver faktisk ret meget mening. Det tror jeg da hvert fald nok efter at filmen er færdig. Faktisk er det sådan en film som man ikke helt kan regne ud.

Hereditaty går bl.a. i gyserklassikerne Rosemary’s Baby og Exorcistens fodspor . Skræmmende gode film som insisterer på den gode, solide historie med karakterer som føles som rigtige mennesker. Psykologiske gys som kommer snigende ind på publikum.

Her er ingen letkøbte jumpscares. I stedet har vi her en film som tager sig sin tid og pludselig er umulig at slippe.

Faktisk er “Hereditaty” en insisterende film som nægter at give slip.

Jeg vil rigtig gerne fortælle en masse om filmen. Om hvad den handler om.

Men det er lidt svært at snakke om denne film uden af spoile. Ikke at komme til at afsløre for meget så det ødelægger oplevelsen, inden man overhovedet kommer i gang med filmen.

Det har undertegnede ikke lyst til at gøre.

Nej, men jeg kan fortælle at “Hereditaty” handler om en familie. En familie på fire: far, Steve (Gabriel Byrne), mor, Annie (Toni Collette), søn, Peter (Alex Wolff) og datter, Charlie (Milly Shapiro). 

Jeg vil ikke pakke det ind: det er en ret fucked up familie.

I en af første scener tager familien afsked med Annies mor. Hun var åbenbart ikke den mest hyggelige kvinde. Annie prøver på bedste vis at tage afsked med hende i kirken og i hendes tale, men hun kan ikke rigtig lægge skjul på at hendes mor var lidt af en heks.

En heks som insisterede på at give sit sidste barnebarn bryst da hun var spæd(!)

Charlie ligner en pige på ti, men er tretten år. Hun har læbe-ganespalte, tegner underlige tegninger og klipper hovederne af døde fugle (!).

Den pot-rygende teenage-storebror, som også er lidt af en wierdo, “tvinges” til at tage sin lillesøster med til en fest, og grueligt talt går det på vejen hjem i bilen.

Og så kører lavinen for hele den underlige familie som bliver trukket længere og længere ud i noget der er så langt ude, så det halve kunne være nok.

Bogstaveligt talt.

For der går lidt for meget hokus pokus mumbo jumbo i filmens sidste tredjedel. Her har det okkulte i den grad taget styring af filmen og undertegnede sad efter rulleteksterne tilbage med den særlige what-the-fuck-følelse, som man en sjælden gang kan have efter en filmoplevelse.

For hvad’ helvede skete der lige til sidst?

Men selvom jeg lige skulle sluge et par kameler til sidst, ændrer det ikke ved at “Hereditary” er en sjælden go’ gyser, som i den grad lever op til hypen. For den insisterer på at tage sig sin tid. Den giver sig tid til at publikum lærer karaktererne at kende og følger deres udvikling i historien. Samtidig handler filmen også om noget så simpelt, men samtidig også så ufattelig tabubelagt emne: processen ved sorg,- ved det at miste.

Filmens billeder er (skræmmende) smukke og filmens musik er perfekt orkesteret og fanger alle stemninger, uden at proppe dem ned i halsen på publikum.

Så til alle der er fans af et nærmest old-school-gyserdrama, som ikke bli’r imponeret af teenage-jumpscares i biffen, så er “Hereditary” måske den gyser du har ventet på…

Hereditary får 4 ud af 6 hamre:

Seneste

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.

Til Verdens Ende

Viggo Mortensens instruktør-take på den traditionelle western er blevet til en fintfølende og næsten poetisk én af slagsen.
Vicky Krieps stjæler billedet som kvindelige hovedrolle, Vivienne.
René Buchtrup anmelder Til Verdens Ende.

Knox Goes Away

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en lejemorder med opbyggende demens og det er bestemt lige så specielt og hjerteskærende, som det måtte lyde.

Knox Goes Away er ikke fejlfri, men når den dog fungere, er den dybt fremragende og er grundlæggende, meget værd at se i biografen.

Furiosa: A Mad Max Saga

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja.
For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling.
Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse HER:

Bad Boys 4: Ride or Die

De slemme drenge ruller derud af igen, men den gode energi fra film nummer tre er der ikke meget tilbage af. Martin Lawrence er reduceret til en fjollet sidekick og Will Smith virker off og som om han slet ikke gider være med.Bad Boys 4 skal ses for de brutale og nådesløse actionscener som er ret så vellykkede.René Buchtrup anmelder

Fuld af Kærlighed

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk film, som både handler om hvad alkoholisme gør ved en familie og hvordan en familie bearbejder det og prøver, at holde sammen.

Fuld af kærlighed er hård, hjerteskærende og ofte også ret barsk, men den er samtidig virkelig menneskelig og dybt kompleks og grundlæggende værd at se og ligeledes snakke om.