Fotografen Fra Mauthausen anmeldelse

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

af Andreas Nørgaard

Den seneste originale Netflix-film er mørk, dyster og viser hvor afstumpede mennesker kan blive af krigens rædseler.

Filmen fik streamingpremiere d. 22 februar på Netflix

Det er sådan lidt fifty-fifty ift. kvaliteten på Netflix egne film.
Enten er de gode, eller også er de ikke så gode.
Det her er en god film, men absolut ikke prangende.
Kvaliteter og mangler går hånd i hånd, men mere om det længere nede.
Først lidt baggrundsviden om handlingen og dens samtid.

Jeg er en sucker for 2. Verdenskrigsfilm, og jeg kaster mig grådigt over alt det jeg kan få mine klamme hænder på.

Filmen er baseret på den sande historie om den spanske kz-lejrfange Francesc Boix, der sidder i den østrigske lejr Mauthausen.
Mauthausen – et sandt helvede på jord – var en arbejdslejr, hvor man blandt mange andre fanger fik en hel del spanske krigsfanger, der var blevet “doneret” af General Franco.
Fascisterne havde vundet den spanske borgerkrig, og stod nu med en masse fanger i overskud.
Franco valgte at pleje sit i forvejen glimrende forhold til Hitler, ved at give ham en masse gratis arbejdskraft i form af disse fanger.
Brug og smid væk kan man sige.
Fangerne blev slidt ihjel, vilkårligt henrettet, og udsat for medicinske forsøg – selvfølgelig uden bedøvelse, det er klart!
Mauthausen var desuden en af de første lejre, hvor drab med gas blev forsøgt, og dernæst brugt aktivt.

Som sagt: Helvede på jord!

Året er 1943, og krigen er på sit højeste. Nazisterne er presset fra mange kanter, og det tredje riges endeligt er pludselig mere end bare ønsketænkning – krigslykken er vendt for tyskerne
Jødeudryddelsen og forfølgelsen af minoriteter kører for fuldt blus, men idet nazisterne godt kan se hvad vej det går, så bli’r de mere desperate og afstumpede…
Filmens hovedperson, Boix er fotograf af profession, og tager billeder af livet i lejren.
Han bli’r, af lejrens næstkommanderende, Ricken, tvunget til at tage billeder af opstillede situationer, der har til formål at vise at livet i lejren er tåleligt, og at fangerne har et liv og har det godt.
Det er selvfølgelig det pureste opspind og løgn, men nazisterne skyr ingen midler for sløre deres gerninger.
Boix bli’r mod sin vilje belønnet med ekstra mad og prostituerede af Ricken, og han prøver samtidig at undgå lejrens ledende SS’er, den modbydelige og sadistiske Franz Ziereis, der henretter tilfældigt, og for fornøjelsens skyld.
Der er især en scene, hvor SS’eren skal lære sin ariske søn at bruge en pistol, der har brændt sig fast på nethinden.
Nuvel.
Boix beslutter sig for at billederne skal komme resten af verden til skue, og forsøger at finde en måde at smugle negativerne ud af lejren på.
Han havner i nogle prekære situationer, hvor tilfældigheder gør forskellen på liv og død, men han har dog for længst gjort op med sig selv, at livet er værd at ofre for at sandheden kommer ud.

Det er handlingen kort fortalt.

Filmen er mørk og dyster. Den viser meget fint hvor afstumpede mennesker kan blive af krig.
Mennesker der burde stå sammen bli’r splittet af grådighed og overlevelsestrang.
Den viser hvor let ondskaben kommer frem i os, og den viser konsekvenserne deraf.
Filmens styrke ligger netop i at skildre kz-lejren, og de mennesker der var der, uden så meget udenomssnak. Kort og godt.
Den gør ikke nazisterne karikerede og overdrevet onde (de var onde nok, så det behøves der ikke at blive pillet ved), der er ikke dårlige accenter, og der er intet fordummende over portrætteringen af dem.
Den del sidder i skabet, og det samme gør skuespillet.

Filmens svagheder er få, men til gengæld til at få øje på.
Der springes flere steder i handlingen nogle led over, så jeg sad og undrede mig over, hvordan de pludselig var havnet der.
Der burde være flere scener med vold og død, for livet i Mauthausen var virkelig barskt og uhyggeligt.
Det er ikke fordi jeg synes der skal svælges i den slags, men nogle gange skal det bare gøre ondt, og være ekstra ubehageligt.
Derudover er filmen måske lidt lang…..argh, jeg ved det ikke.

Måske er den fin nok som den er.

Jeg synes bare lige jeg mangler det sidste.

Overordnet set er jeg glad for filmen, og den kan til trods for manglerne sagtens ses.
Min anbefaling er hermed givet.

Fotografen Fra Mauthausen får 4 ud af 6 hamre: 🔨🔨🔨🔨

 

Seneste

Jurassic Park

Nicolai har denne gang anmeldt Steven Spielbergs uddødlige klassiker, Jurassic Park og den holder fortsat virkelig smukt og har bestemt ikke tabt noget glans, siden den udkom for 31 år siden

Keanu Reeves’ Fem Bedste Roller

En ydmyg verdensstjerne runder et meget skarpt hjørne og derfor skal hans fejres med en liste som hylder hans største bedrifter på det store lærred.
René Buchtrup giver her et bud på Keanu Reeves allerbedste roller på film.

Moviemaniac anmelder 4k-film: The Fall Guy

Moviemaniac anmelder 4k-film er tilbage og denne gang ser René nærmere på actionkomedien, The Fall Guy, med altid seværdige Ryan Gosling og Emma Blunt i hovedrollerne!

Alien: Romulus

Den nye Alien-film, Romulus, låner fra sine forbilleder, men er alligevel sin egen.
Den er skabt til at ses i biografen, hvor “ingen kan høre dig skrige”…
René Buchtrup anmelder ret så begejstret Alien: Romulus.

Begærets Dunkle Mål

Louis har kastet sig over en af det tyvende århundredes mest markante filmskikkelser, nemlig Luis Buñuel og har denne gang set den sidste af hans film, nemlig det surrealistiske mesterværk Begærets Dunkle Mål fra 1977.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Chinatown

“Forget Jake. It’s Chinatown”.
René anmelder klassikeren fra 1974 på ultra 4k blu-ray. Og sørme om den ikke står knivskarpere end nogensinde før! Se hele anmeldelsen, fra YouTube, lige her:

Trap

M. Night Shyamalan er tilbage… denne gang med en rendyrket konceptfilm, om en seriemorder, som skal flygte fra et spillested…
Josh Hartnett har sin bedste rolle i mange år og han er grunden til at filmen er seværdig.
René Buchtrup anmelder thrilleren Trap lige her:

Personal Best

I disse OL-dage, har Nicolai simpelthen anmeldt en film om både olympisk sport, om at kvalificere sig til OL og om konkurrere mod venner, der også vil kvalificere sig til OL.

Personal Best, er en særlig film, fordi den både tager sin sport virkelig seriøst og formår at fortælle et rørende og komplekst karakterdrama, mellem det, som er omtrent lige så spændende at være vidne til.