Instruktør: Paprika Steen
År: 2022.
Genre: komedie.
Biografpremiere: 03/11.
Den amerikanske forfatter, John Gray skrev engang, Når børnene har kontrollen, har forældrene mistet den (fra bogen Børn er fra himlen).
Nu ved jeg ikke om Paprika Steen nogensinde har læst noget af John Gray, men dette citat passer dog ret så perfekt til efterårets bud på en stor dansk komedie, som så hedder Fædre & Mødre.
Som titlen antyder til, så er der stort fokus på forældre og navnlig hvordan forældre er blandt andre forældre, når de bliver tvunget til at være sammen.
Dette munder ud i historien, som omhandler Ulrik & Piv, som står til at skifte skole for deres datter, Hannah for 4. gang (eftersigende skyldes dette Ulriks erhverv som læge).
I-og-med, at dette er 4. gang der skal skiftes skole, er Ulrik & Piv ret desperate for at dette helst skal være det rette sted for Hannah som (efter forældrenes egne ord), er et ret kreativt barn og samtidig også et ret følsomt og muligvis introvert barn, der kæmper lidt for at komme ind i selskabet.
Men efter 4 ugers skolegang for Hannah, er det så tid for skolens årlige hyttetur, hvor både børnene i 6A (klassen Hannah går i), sammen med deres forældre skal ud og egentlig bare hygge og have det sjovt sammen.
Men naturligvis går tingene ikke så lige til og det som Fædre & Mødre så efterfølgende handler om, er hvad der sker når forældre viser deres inderste jeg over for hinanden og samtidig også er dem selv, når de er værst.
Paprika Steen er en skuespiller, som virkelig mange nok har set i rigtig mange film og serier gennem de seneste 3 årtier, men Paprika Steen har dog gennem de seneste 18 år, arbejdet bag kameraet som instruktør og dette er hendes 4. film som instruktør.
Det som er værd at bemærke her, er at 3 ud af 4 af Paprika Steens instruerede film, er såkaldte dramakomedier (eller dramedy), hvor der er og skal være en hårfin grænse mellem ren komik og ren alvor og dette skulle helst også fungere hos Fædre & Mødre.
Det gør det heldigvis også, langt hen ad vejen
Fordi meget af det sjove i filmen, er at se hvordan Hannah relativ hurtigt finder én at hænge ud med på hytteturen, som så ligeledes er den lidt ensomme Julian (som bliver kaldt for et §20 barn) og dermed har Hannah som sådan kontrol over sin situation, hvilket forældrene dog meget hurtigt mister.
Fordi forældrene har hver især deres eget temperament og personlighed og når sådan noget møder deres diametrale modsætning, så kan det godt gå skævt og ja, det gør det.
Det vises allerede ved et forældremøde forud for hytteturen, hvor det offentliggøres at årets forældrefest, skal have Kina som tema, hvilket øjeblikkeligt splitter vandene som bestemt ikke er noget der som sådan accepteres af festens arrangører.
Dernæst, er der også et natteløb heller ikke går som det skal, der hurtigt står klart at forældrene lever sig væsentlig mere ind i det, end børnene.
Paprika Steen lykkedes som sagt, ret så fint med at skildre dette på film og skønt jeg ingenlunde selv er forældre, så vil jeg også vove og påstå er visse nok ville kunne se dem selv i nogle af filmens scenarier.
Noget jeg frygtede lidt forud for at se denne film, var at det enten ville være en meget plat komedie (ala Alle for 1/2/3/4) eller en komedie hvor meget lå i at vise pinlige situationer (ala Klovn).
Skønt der er visse pinlige scener i filmen, så synes jeg dog de er relativt få og i stedet synes jeg snarer at Paprika Steen formår at vise hvad der sker når forholdsvis realistiske scener, skubbes lidt ud over kanten og dermed formår at blive sjove.
Det skal selvfølgelig huskes, at det er Jakob Weis der står bag filmens manuskript som Paprika Steen har lavet Fædre & Mødre ud af og det er faktisk et ret godt manuskript, ud fra den ros jeg allerede har nedskrevet.
Noget som i den grad også skal siges om Fædre & Mødre, er at der er virkelig mange danske skuespil-stjerner i filmen.
Det skal dog selvfølgelig påpeges, at det ikke er alle af dem, som får lige meget spilletid.
Der er fx Nikolaj Lie Kaas i rollen som faderen Tommy der er gift med Bettina (spillet af Line Kruse), hvor Tommy så er en ret lalleglad og Bettina er en lidt nærgående type (som fx spørger meget om hvorfor Hannah har skiftet skole så mange gange). Min pointe her, er at skønt Nikolaj Lie Kaas er fremragende (og ligeså Line Kruse), så er spilletiden hos førstnævnte dog minimal og visse steder, er han nærmest bare i baggrunden.
Men udover dem, så er Jacob Lohmann fremragende i rollen som Ulrik, der tydeligvis prøver at få det bedste ud af hytteturen (og støtte Hannah, på bedst mulige vis) og så er Katrine Greis-Rosenthal også virkelig god i rollen som Piv, der ikke har det så nemt med at være sammen med alle de nye forældre.
Der er også Rasmus Bjerg som Per (der har lidt problemer med at overspise og som prøver at reparere en bruser), Amanda Collin som Julie (en børnepsykolog, der tager hele turen med ret stor ro i sindet) og Merte Mærkedahl som Lis (stærkt følsom moder, som måske er lidt for følsom), ud af de mange andre stjerner, som alle gør det virkelig godt og både fungere fint til det komiske og det som skal virke seriøst.
Men er Fædre & Mødre, er mesterværk indenfor danske komediefilm?
Om end den afgjort er blandt de bedste i nyere tid, er det dog ikke helt et mesterværk.
Dette er primært fordi, der er nogle af forældrerollerne, som jeg godt ville kende lidt mere til, i forhold til deres personlige problemer og dernæst fordi jeg også følte der var lidt huller i historien, hvor jeg ikke ved om dette var helt intentionelt (i forhold til hvad Hannah egentlig laver med ham der Julian).
Men alt i alt og helt overordnet, så er Fædre & Mødre, en virkelig underholdende, virkelig morsom og overordnet virkelig god dramakomedie, hvor nok fungere til at jeg sagtens kan se igennem dens små mangler og afgjort synes den er blandt årets bedste danske film.