Den Gode Spion

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

Originaltitel: The Courier. Instruktør: Dominic Cooke. År: 2020. Genre: Drama, Thriller. Biografpremiere: d. 8. juli 2021.

Filmen blev set i Øst For Paradis, Aarhus

Baseret på virkelige hændelser.

Hvor ambivalent jeg end har med dette statement i filmens start, så har filmens instruktør Dominic Cooke fundet en interessant historie fra det virkelige liv, som jeg ikke anede havde fundet sted: en beretning om en helt almindelig mand, som blev altafgørende for konflikten mellem Sovjetunionen og USA i Den Kolde Krig og Cuba-krisen i start og -midt-tresserne. Fra ingeniør og sælger i England, til spion i Moskva.

Altid seværdige Benedict Cumberbatch spiller den helt almindelig familiefar, Greville Wynne, som bliver rekrutteret af både CIA og MI6. Han anses for at være så normal, så han går i ét med taperet og bare blender lige ind. Sådan en mand tør de sende til Sovjetunionen, for at smugle hemmeligheder informationer ud. Han er jo bare en hyggelig og vittig forretningsmand, som med et lille overskæg, sagtens kan pendle diskret frem og tilbage, og mødes med en vigtig mellemland, i Moskva, og smugle informationer med tilbage.

Da han bliver tilbudt denne særlige stilling, er det med stor skepsis. Han er ikke glad for at skulle lyve overfor sin kone (Jessie Buckly) som hurtigt opdager at hans, tidligere utro ægtemand, ikke fortæller sandheden. Wynnes kontaktperson i Moskva, er officeren Oleg Penkovskij (Merab Ninidze) som ikke stoler på sin egen regerings utilregnelige leder og derfor vil hjælpe den vestlige verden. Wynnes og Penkovskijs forhold udvikler sig over længere tid, fra at være et professionelt, til at blive mere venskabeligt et af slagsen.

Instruktøren Dominic Cooke har både kreeret film og teater før. Særligt kan det sidste mærkes på produktionen, hvor det hele holdes meget jordnært, med fokus på relationerne, i stedet for larmende skuddueller, som man er så vant til indenfor spiongenren. Der bliver heller ikke brugt så hulens meget krudt på at male et billede af, hvordan verden så ud i 1960 og årene herefter, men mere, hvordan helt almindelige mennesker reagerer i pressede situationer.

Benedict Cumberbatch er forrygende som den helt almindelige mand, der i ender i en ualmindelig og yderst vanskelig situation. Hans karakteres forvandling gennem filmen, er troværdig hele vejen igennem, og det giver mening, at den charmerende og sympatiske mand, alligevel bliver ved som undercover, selvom det næsten forvandler ham til en andet menneske. Særligt er en scene fra én af de mange flyveture (frem og tilbage mellem England og Sovjetunionen) et tydeligt tegn på en mand, som er presset til det yderste: sveddryppende nervøs og ængstelig i flysædet, og til opkast i toilettet i lufthavnen.

Interaktionerne på det store lærred mellem både Cumberbatch og Ninidze og ikke mindst, Buckley, er det bedste i filmen og der, hvor filmen vinder flest point. Hvor Cumberbatch ofte er udadvendt og ligetil i sit skuespil, er det ofte indadvendt, men samtidig fintfølende at iagttage Ninidze. Jesse Buckley (som imponerede som countrysanger i Wild Rose) er ligeledes fremragende som loyal kone, som hurtigt lugter lunten om sin mands hemmeligheder. Ofte behøver hun ikke at sige noget, da hendes øjne tydeligt viser hendes frustrationer over at stå på sidelinen og ikke at kunne gøre noget.

Den forholdsvis lette tone i starten af filmen, bliver undervejs mere alvorlig, jo længere handlingen skrider frem. Særligt den sidste halve time, virker mere voldsom og nærmest brutal, sammenlignet med resten af filmen. Men det giver mening, og her viser stjerneskuespilleren Cumberbatch for alvor tænder som skuespiller.

Den Gode Spion får 4/6 hamre:

🔨 🔨 🔨 🔨

Seneste

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.

Til Verdens Ende

Viggo Mortensens instruktør-take på den traditionelle western er blevet til en fintfølende og næsten poetisk én af slagsen.
Vicky Krieps stjæler billedet som kvindelige hovedrolle, Vivienne.
René Buchtrup anmelder Til Verdens Ende.

Knox Goes Away

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en lejemorder med opbyggende demens og det er bestemt lige så specielt og hjerteskærende, som det måtte lyde.

Knox Goes Away er ikke fejlfri, men når den dog fungere, er den dybt fremragende og er grundlæggende, meget værd at se i biografen.

Furiosa: A Mad Max Saga

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja.
For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling.
Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse HER:

Bad Boys 4: Ride or Die

De slemme drenge ruller derud af igen, men den gode energi fra film nummer tre er der ikke meget tilbage af. Martin Lawrence er reduceret til en fjollet sidekick og Will Smith virker off og som om han slet ikke gider være med.Bad Boys 4 skal ses for de brutale og nådesløse actionscener som er ret så vellykkede.René Buchtrup anmelder

Fuld af Kærlighed

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk film, som både handler om hvad alkoholisme gør ved en familie og hvordan en familie bearbejder det og prøver, at holde sammen.

Fuld af kærlighed er hård, hjerteskærende og ofte også ret barsk, men den er samtidig virkelig menneskelig og dybt kompleks og grundlæggende værd at se og ligeledes snakke om.